Caricatura Media Azi

Caricatura Media Azi: Nu critica, că-ți taie capul cineva…

Fenomenul de hărțuire în mediul online („cyberbullying”) a jurnaliștilor a ajuns la un nivel alarmant în ultimii ani în Republica Moldova, fapt ce generează consecințe grave asupra libertății presei, dar și încurajează deopotrivă autocenzura. Cyberbullyingul în raport cu presa se materializează prin utilizarea tehnologiei informaționale pentru a contacta reprezentanții mass-media cu scopul de a-i insulta, de a-i deranja sau de a-i amenința cu vătămarea integrității corporale ori cu omor. Hărțuirea online poate fi comisă de o singură persoană sau de grupuri de persoane și, de regulă, are loc pe rețelele sociale.

De cele mai multe ori, jurnaliștii devin ținta amenințărilor și a discursului de ură în mediul online din cauza activității lor profesionale. De regulă, acțiunile celor care manifestă diverse forme de intoleranță în raport cu presa reprezintă o reacție la conținutul unor materiale jurnalistice publicate. Spre exemplu, în decembrie 2022, după ce jurnalistul portalului Nokta Mihail Sirkeli a publicat o postare privind bombardamentele din Ucraina, produse în ziua în care Parlamentul European a declarat Federația Rusă drept „stat sponsor al terorismului”, un utilizator al unei rețele sociale l-a amenințat pe Mihail Sirkeli – „o cărămidă i-ar putea cădea «în mod accidental» în cap”.

În octombrie 2022 au fost înregistrate alte două cazuri ce vizează amenințarea jurnaliștilor cu omor. Reportera postului de televiziune TV8 Viorica Tataru a fost amenințată de către un utilizator al rețelei sociale Facebook că va fi omorâtă pentru întrebările pe care le pune participanților la protestele organizate de Partidul Șor, iar jurnaliștii redacției Ziarul de Gardă, în urma publicării unei investigații privind aceleași proteste, au fost amenințați că vor fi decapitați.

Mai multe detalii, AICI.

Campania de promovare a drepturilor digitale în Republica Moldova este desfășurată de CJI în cadrul proiectului „Greater Internet Freedom”, finanțat de Agenția Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID). Conținutul acestui material ține de responsabilitatea CJI și nu reflectă în mod necesar viziunea USAID sau a Guvernului Statelor Unite.

Show More

💬 ...

Back to top button