Actualitate

Instituții media de presă tipărită critică decizia de majorare a tarifului pentru distribuția ziarelor. Reacția Poștei Moldovei

Reprezentanții mai multor instituții media care tipăresc ziare și-au manifestat nemulțumirea după ce costul distribuției edițiilor a crescut de 3,4 ori comparativ cu tariful pentru anul 2023, fapt care le afectează în mod critic activitatea. De cealaltă parte, Poșta Moldovei susține că  este o măsură necesară pentru a asigura continuitatea serviciilor instituției.

Într-o declarație publicată pe 4 decembrie, echipa Ziarului de Gardă (ZdG) afirmă că a constatat o creștere a costului distribuției cu 341% după ce a recepționat contractul de la Poșta Moldovei privind distribuirea ziarelor pentru anul 2024, „ceea ce afectează în mod critic capacitatea redacției de a desfășura campania de abonare și de a-și asuma producerea ediției tipărite pentru anii următori”. „Asta înseamnă că și redacția ar urma să crească costurile unui abonament cu circa 350%, dar așa cum peste 80% dintre abonații ZdG sunt pensionari sau persoane vulnerabile, deducem că majoritatea dintre ei nu vor putea să mai perfecteze abonamente. (…) ZdG solicită Guvernului, Comisiei Parlamentare pentru mass-media, ONG-urilor de media și partenerilor de dezvoltare să analizeze cu maximă diligență riscurile acestei decizii, inclusiv riscul închiderii variantei tipărite a ZdG”, atrage atenția instituția media.

„Presa scrisă este singura modalitate de a ajunge în toate casele și localitățile, îndeosebi în cele rurale, acolo unde cetățenii nu au internet ori nu practică informarea neprofesionistă de pe rețelele de socializare. (…) Este foarte evident abuzul incalificabil al unei întreprinderi de stat care, depășind orice limită rațională, printr-o decizie unilaterală, majorează costul distribuției cu 400-600%, lipsind astfel cam o jumătate de milion de cetățeni de dreptul elementar la informație și publicația preferată”, se arată și într-un apel semnat de reprezentanți ai redacțiilor publicațiilor periodice din Republica Moldova.

Publicația Observatorul de Nord a catalogat decizia drept una „fără precedent”. „În toiul campaniei de promovare a abonării, cu prețurile de abonamente anunțate, Poșta Moldovei, foarte calm și senin, ne-a anunțat o creștere cu 350%, ceea ce înseamnă de exemplu de la 1,31 de lei la 5,70 lei. Abonarea pentru anul 2024 va fi compromisă. Încă o primejdie ne paște – că vor scădea dramatic tirajele și tipografiile ne-au anunțat că vor mări prețul”, a spus Elena Cobăsneanu, directoarea instituției, în cadrul Forumului Mass-Media, care se desfășoară la Chișinău pe 4 și 5 decembrie.

Reprezentanții operatorului poștal național susțin în replică faptul că actualizarea tarifelor pentru distribuirea edițiilor periodice ar fi o măsură necesară pentru a asigura continuitatea serviciilor.

„Mai mult, aceasta are impact direct în salarizarea angajaților noștri, îndeosebi a celor peste 2.000 de poștași implicați în distribuirea publicațiilor periodice. Am fost constrânși să ajustăm tarifele la nivelul costurilor reale în urma inițierii de către autorități a unui mecanism de susținere a redacțiilor. Acest fapt va asigura sustenabilitatea serviciului, activitatea redacțiilor, precum și menținerea unor prețuri accesibile pentru cetățeni. (…) Suntem conștienți de faptul că serviciul de abonare la publicații periodice este unul cu impact social, oferind acces la informație pentru cetățenii din țară”, potrivit unui răspuns al Poștei Moldovei pentru Media Azi.

Show More

💬 ...

Back to top button