Analiză CJI: Guvernul are restanțe la capitolul implementării noii legi a publicității
Guvernul Republicii Moldova întârzie să aprobe reglementări ce vizează constituirea și funcționarea Consiliului privind mesajele de interes public, așa cum prevede noua lege cu privire la publicitate, intrată în vigoare acum jumătate de an. Constatarea aparține Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI), care a identificat mai multe restanțe în implementarea actului normativ.
Noua lege cu privire la publicitate a fost adoptată la data de 7 martie 2022. Documentul stabilește bazele reglementării publicității politice, a mesajelor de interes public, a publicității comerciale, difuzării publicității, publicității exterioare, publicității pentru anumite produse și autoreglementării în domeniul publicității.
Potrivit analizei CJI, Guvernul Republicii Moldova nu și-a executat obligația de a aproba, până la data de 8 aprilie 2023, reglementări ce vizează constituirea și funcționarea Consiliului privind mesajele de interes public. „Această stare a lucrurilor tergiversează procesul de implementare corectă și eficientă a prevederilor noii legi cu privire la publicitate, instituind un blocaj în valorificarea mesajelor de interes public”, precizează autorii. În același timp, CJI menționează că „restanța” Guvernului creează posibilitatea admiterii unor disonanțe în reglementările ce urmează să se conțină în actele administrative normative, vizând mesajele de interes public, care se află pe masa de lucru a altor autorități.
De asemenea, CJI recomandă Guvernului Republicii Moldova să aprobe, în regim de urgență, reglementări privind structura, modul de constituire, organizare și funcționare a Consiliului privind mesajele de interes public, așa cum noul act normativ e unul cu importanță sporită, mai ales în contextul dezvoltării rapide a domeniului publicitar, a diversificării mijloacelor de expresie a publicității, precum și a problemelor întâmpinate în practicile anterioare ale autorităților investite cu atribuții de supraveghere și control asupra respectării acestei legi.
Instituțiile responsabile de supravegherea respectării legislației în domeniul activității publicitare, potrivit noului cadru legal, se realizează de către Consiliul Concurenței, Consiliul Audiovizualului, dar și Poliție, în măsura atribuțiilor sale.