Actualitate

Studiu lnternews // Măsurarea audienței și lipsa resurselor umane – cele mai mari provocări pentru instituțiile media locale din Moldova

Măsurarea audienței, provocările financiare și lipsa resurselor umane se numără în continuare printre cele mai mari probleme cu care se confruntă mass-media locală, în special cea din sectorul audiovizual. Concluziile aparțin studiului național de cartografiere a mass-mediei locale din Republica Moldova, realizat de Internews Moldova.

Potrivit realizatorilor cercetării, dacă pentru instituțiile media prezente doar online accentul a fost pus pe identificarea numărului de vizitatori unici lunar, iar pentru redacțiile de presă scrisă – pe circulația săptămânală și/sau lunară a ziarelor, atunci posturile locale de televiziune și radio nu dispun aproape deloc de date precise despre audiență, care să reflecte popularitatea lor la nivel regional și/sau național, precum și profilul publicului lor. 

În prezent, nu există studii de piață sau companii care să măsoare audiența pentru posturile locale de televiziune și radio. TV MR MLD, reprezentantul oficial al companiei internaționale AGB Nielsen în Moldova, este singura companie care realizează măsurători ale audienței în sectorul de difuzare la nivel național. Cu toate acestea, posturile locale de televiziune nu  își permit să beneficieze de astfel de măsurători, în principal din cauza taxei lunare solicitate de TV MR MLD și lipsei unei piețe locale de publicitate.

Conform datelor colectate de lnternews, în regiunea de nord a țării, cele mai populare instituții media sunt: Nordnews, cu aproape 350.000 de vizitatori unici lunar pe site, 97.000 de urmăritori pe Facebook și aproape 15.000 de abonați pe YouTube; SP – circa 350.000 de vizitatori unici lunar pe site, peste 33.000 de urmăritori pe Facebook și aproape 3.700 de abonați pe canalul de YouTube; Observatorul de Nord – 200.000 de vizitatori unici lunar și 24.000 de urmăritori pe Facebook. În cazul presei scrise, cea mai mare circulație o au publicațiile Observatorul de Nord, cu 4.400 de exemplare săptămânal, Glia Drochiană – cu 3.6000 de exemplare săptămânal  și Patria Mea/Ziarul de Fălești –  cu aproape 1.500 de exemplare pe săptămână.

În regiunea centrală a țării, cele mai populare surse de media, potrivit lnternews, sunt: Elita TV – cu aproximativ 30.000 de vizitatori unici lunar pe site, 15.000 de urmăritori pe Facebook și aproape 5.000 de abonați pe YouTube; Albasat TV – cu 85.000 de vizitatori unici lunar pe site și 4.500 de urmăritori pe Facebook; Expresul – cu 24.000 de vizitatori unici lunar pe site și 9.500 de urmăritori pe Facebook. În cazul presei scrise, cele mai mari cifre de circulație au fost declarate de Unghiul, cu 6.500 de exemplare săptămânal, Opinia Liberă – cu aproape 3.000 de exemplare săptămânal și Expresul, cu 2.000 de exemplare săptămânal.

În regiunea de sud, Ziua de azi este redacția cu cea mai mare audiență – peste 70.000 de vizitatori unici lunar pe site, 38.000 de urmăritori pe Facebook ș 17.000 pe lnstagram. Urmează Studio-L TV, cu 42.000 de vizitatori unici lunar pe site, 27.000 de urmăritori pe Facebook și 11.500 de abonați pe YouTube; Bas TV, cu aproape 30.000 de vizitatori unici lunar pe site, 4.300 de urmăritori pe Facebook și 1.500 de pe lnstagram. Platforma online Hâncești 24 dispune de o comunitate pe Facebook de aproximativ 71.000 de urmăritori, fiind una dintre cele mai mari dintre toate redacțiile locale. În cazul presei scrise, ziarul Gazeta de Sud are cea mai mare circulație – aproape 2.000 de exemplare  săptămânal, urmat de Curierul de Hâncești, cu 1.500 de exemplare pe săptămână. 

Autorii studiului le recomandă instituțiilor de presă să facă eforturi mai mari pentru a identifica publicul și pentru a înțelege nevoile și preferințele consumatorilor de media. Astfel, ei vor obține o mai bună înțelegere a profilului consumatorilor lor și a tipului de conținut în care merită să investească. În plus, bazându-se pe datele privind audiența, redacțiile pot dezvolta oferte financiare care să le permită să vândă spațiu publicitar mai eficient.

Lipsa resurselor umane calificate 

Conform datelor Internews,  jumătate din cele 68 de instituții media locale au între unu și cinci angajați, inclusiv freelanceri sau voluntari. 12 redacții au între șase și 10 angajați, în timp ce în cazul altor 11 instituții de presă, informațiile despre personal nu sunt accesibile.

În plus, opt redacții au echipe compuse din 11 până la 20 de persoane, iar alte trei au un personal de peste 20 de angajați. Cele mai mari redacții ale organizațiilor media locale sunt următoarele:

• Regiunea de Nord: SP (40 de persoane), Nordnews (20), Observatorul de Nord (14);

• Regiunea Centrală: TV6/Orhei TV (62 de persoane), Albasat TV (11), Elita TV (10);

• Regiunea de Sud: Studio-L (13 persoane), Cahul Expres (7), Bas-TV (7);

• UTA Găgăuzia și Taraclia: GRT TV & GRT FM (55 de persoane); Nokta (15), Tuk (12).

Aproape toți managerii organizațiilor media locale au menționat că este foarte dificil sau chiar imposibil să găsească și să angajeze personal calificat pentru redacțiile lor. 

Show More

💬 ...

Back to top button