(How to) Căutări avansate a informației pe Internet – sugestii utile
Subiectele complexe necesită abordări pe măsură, inclusiv cunoștințe avansate de căutare pe Internet a informațiilor. Expertul BBC Paul Myers a prezentat recent jurnaliștilor, în cadrul unei instruiri online, tehnici și instrumente eficiente pe care aceștia le pot folosi pentru a face cercetări pe Internet. Rețeaua Globală a Jurnaliștilor de Investigație a selectat unele sfaturi din prezentarea expertului, cu privire la căutările avansate pe Google și Twitter, dar și alte platforme online.
Paul Mayers susține că majoritatea oamenilor scriu în căsuța motorului de căutare Google ca și cum s-ar adresa unui om – o metodă care nu întotdeauna funcționează. Potrivit lui, e mai eficient să cauți aplicând logica și o serie de instrumente speciale de identificare a cuvintelor-cheie. Bunăoară, veți reduce semnificativ numărul rezultatelor afișate dacă veți folosi ghilimele pentru unele cuvinte și expresii separate. La fel de eficientă este și combinarea căutărilor prin intermediul operatorilor AND sau OR, folosit între doi termeni despre care doriți să găsiți informații pe Google.
Operatorul ext:pdf face căutări prin fișierele de tip PDF. Atunci când căutați documentele șterse, puteți să vă uitați peste versiunile stocate în „memoria cache” pe Google. Dacă știți câteva cuvinte care au fost introduse în document, adăugați ghilimelele în motorul de căutare Google și vedeți dacă același document se regăsește și pe alte site-uri.
Media Azi a exemplificat o parte dintre operatorii de căutare Google AICI.
Rețineți că Google nu vede tot ce există în rețea, dar „copiază” ceea ce vede. Sunt pagini la care au acces doar abonații acestora, iar pe alte pagini este limitat accesul pentru servere de căutare prin intermediul fișierului robots.txt care poate bloca toate motoarele de căutare.
Căutați paginile șterse – mai ales postările pe rețele – pe site-urile archive.org și archive.is:
Motorul de căutare Bing, creat de Microsoft, poate face unele lucruri mai bine decât Google. De exemplu, cu ajutorul Bing se poate căuta după adresele IP și nu doar cu ajutorul denumirii domeniului, ceea ce este destul de util deoarece, uneori, pe un server se regăsesc zeci de domenii.
La fiecare căutare vedeți cât de multe date vă oferă motorul, iar în cazul în care rezultatele afișate sunt prea multe, este necesar de specificat întrebarea. Dacă căutați anumite persoane pe rețele de socializare, atunci ar fi logic să-i căutați pe adolescenți pe platformele precum TikTok sau Instagram și mai puțin pe LinkedIn, și invers în cazul în care căutați șefi ai unor companii. Pe Twitter e mai eficient să căutați cuvintele luând în calcul restricționarea numărului de simboluri pe aceasta rețea. De exemplu, ați putea să scrieți „info”, dar nu „information”.
Sfaturi de căutare pe rețelele de socializare
Începeți investigațiile cu ajutorul motoarelor de căutare interne ale rețelelor de socializare în care există acces direct la bazele de date și rezultate actuale.
Atunci când căutați anumite persoane, încercați să găsiți adresa lor de e-mail. Structura adresei electronice vă poate spune multe lucruri. Mai mult, e-mailul poate fi și un identificator unic pentru că deseori este utilizat în calitate de login, iar cu acesta se ușurează munca de căutare a persoanelor pe platforma Pipl.com.
Introduceți denumirea companiei pe site-ul email-format.com și veți vedea, cel mai probabil, formatul corporativ de e-mail al persoanei căutate. Ulterior, puteți găsi adresa de e-mail după numele acesteia.
Folosind coordonatele de latitudine și longitudine generate automat de hărțile online puteți să vedeți ce postează locuitorii unei anumite zone despre un anumit subiect. Copiați coordonatele pe Twitter și adăugați (fără spațiu) prefixul „geocod:” la ele. Apoi, spre sfârșitul rândului, specificați raza de căutare, de exemplu „1 km” (un kilometru).
Trebuie să țineți minte că fiecare platformă online are specificul său de căutare. De exemplu, pentru o căutare mai reușită pe Instagram este mai bine să combinați cuvintele complexe cu subliniere, decât cu cratime. Deși imaginile din Instagram nu pot fi copiate, ele conțin metadate care pot fi utilizate pentru a căuta în continuare.
Picbabun este unul dintre cele mai eficiente site-urile de căutare pe Instagram. Vă permite să copiați imagini de pe Instagram și să le deschideți în dimensiunea completă;
Echosec vă ajută să găsiți postări publicate pe Instagram prin Twitter.
Prefixul „intitle:” găsește cuvintele scrise în titlurile postărilor pe rețelele de socializare.
Dacă considerați că cineva a editat o postare antedatată pe Facebook, faceți click pe cele trei puncte din colțul din dreapta sus al postării și o să vedeți istoricul modificărilor – așa apar versiunile anterioare ale postării.
Dacă credeți că toată postarea a fost antedatată, treceți cursorul peste pictograma micului ceas de lângă postarea pe Facebook și va apărea data când a fost adăugat materialul.
Postările de pe Twitter cu link-uri către alte site-uri pot fi găsite cu ajutorul prefixului „url:” – așa puteți să-i găsiți pe vânzătorii de măști de pe site-ul Amazon, de exemplu, scriind url: amazon;
Followerwonk vă permite să căutați persoane pe Twitter și să găsiți urmăritori comuni a două conturi diferite;
Facebook mai identifică și cuvinte și numere din imaginile încărcate, astfel pot fi găsite chiar și numerele de automobil.
Căutarea avansată pe Facebook este disponibilă și prin platformele FBsearch și Graph.tips;