Studiu CJI: Ce subiecte caută în presă persoanele din grupurile vulnerabile
Subiectele de interes căutate în spațiul mediatic de către persoanele vulnerabile se referă în primul rând la știri și evenimente actuale din Republica Moldova (76%), cele din întreaga lume (63%) și cele actuale din țările vecine (56%). La acestea se adaugă materialele de divertisment și cele de cultură generală, precum și informațiile cu caracter utilitar. Concluziile aparțin unui studiu făcut public de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) la mijloc de decembrie.
Autorii cercetării au inclus în categoria grupurilor vulnerabile persoanele cu dizabilități, romii, persoanele în etate și refugiații din Ucraina. Pe lângă cele patru grupuri-țintă, cercetarea mai include și două grupuri de control: primul constituit din femei cu vârsta între 30-59 de ani, din mediile urban și rural; al doilea, fiind reprezentat de tineri între 18-29 de ani, la fel, din mediile urban și rural.
Astfel, pentru cei mai mulți refugiați, principalul subiect de interes îl reprezintă știrile și evenimentele ce au loc în Ucraina (82%). Pe locul al doilea se situează știrile și evenimentele din lume (70%), iar pe al treilea loc – cele din localitatea în care se află (48%). La fel, refugiații ar mai fi interesați să afle din media informații utile precum prognoza meteo, traficul, locurile de muncă, cursul valutar (47%) și abia pe locul al cincilea ca importanță se clasează știrile și evenimentele din Republica Moldova.
Respondenții originari din Moldova sunt interesați de informații despre evenimentele curente din țară (femeile – 87%, persoanele cu dizabilități – 87%, persoanele în etate – 85%, tinerii – 75%, romii – 70%).
Un interes mare sau foarte mare cei chestionați îl manifestă pentru poveștile de succes ale persoanelor din grupul lor, oportunitățile de a petrece timpul liber împreună, posibilități de angajare și de obținere a unui ajutor social, informații despre activitățile organizațiilor neguvernamentale care-i sprijină, informații despre cultura și tradițiile ucrainenilor sau despre cultura și tradițiile romilor.
Alte patru tematici – legislație, informații economice și financiare, știință și tehnologie,
sport – sunt interesante pentru mai puțin de o treime din respondenți, cu precizarea că interesul tinerilor în acest caz este ceva mai mare față de cel al celorlalte grupuri-țintă analizate.
Mai puțin de jumătate din respondenți sunt interesați de subiecte sociale (migrație, familie, sănătate, sănătate mintală, educație etc.). Ceva mai mult de astfel de tematici se interesează femeile (47%), persoanele în etate (43%), persoanele cu dizabilități (40%) și refugiații (40%).
ACCESUL LA ȘTIRILE LOCALE, DIFICIL
De remarcat că cea mai mare problemă pentru grupurile-țintă analizate e aflarea știrilor din localitățile unde locuiesc. Astfel, doar 33% dintre romi au afirmat că pot ușor să afle astfel de noutăți, în comparație cu 75% din tinerii din mediul urban. De asemenea, 42% dintre persoanele cu dizabilități pot afla ușor știri din localitatea lor, în timp ce restul de 58% au dificultăți în accesarea unor astfel de date.
În percepția participanților la sondaj, mass-media are sarcina să difuzeze informații actuale pentru populație (90%), să asigure o legătură între conducerea țării și societate (84%), să reflecte realitatea cu toate problemele ei (84%), să ofere publicitate (70%) și să distreze audiența (59%).
Persoanele cu dizabilități cred că mass-media trebuie să promoveze drepturile grupurilor marginalizate, politicile nondiscriminatorii și imaginea pozitivă a acestei categorii vulnerabile. Tinerii așteaptă de la mass-media „suport informațional” privind oportunitățile de dezvoltare și de educație în țară și peste hotare; divertisment; materiale de cultură generală. Pentru refugiații ucraineni este important ca mass-media să informeze corect despre evenimentele din Ucraina; să publice informații verificate cu privire la necesitățile stringente ale refugiaților sosiți pe teritoriul țării, să dezmintă știrile false și să combată propaganda străină. Grupul etnicilor romi atenționează asupra stigmatizării comunității lor de către unele surse mass-media.