Sondaj // Rețelele sociale, accesate tot mai des ca sursă principală de informare. Televiziunea rămâne pe primul loc în top
Rețelele sociale sunt a doua cea mai des folosită sursă de informare pentru cetățenii Republicii Moldova, înregistrând în 2022 diferența de doar 1% față de televiziune la capitolul popularitate. Cea din urmă primează totuși și este sursa care se bucură de cea mai mare încredere din partea consumatorilor media, potrivit studiului național cu referire la percepția populației despre mass-media și aptitudinile mediatice în Republica Moldova, făcut public de Internews Moldova.
Potrivit sondajului, o mare parte dintre cei intervievați utilizează televiziunea zilnic (59%) în scop de informare, precum și rețelele de socializare(58%). În comparație cu valul precedent, în 2022, pentru informarea zilnică, respondenții utilizează rețelele de socializare cu 16 puncte procentuale (p.p.) mai mult. De două ori a crescut ponderea celor care zilnic folosesc site-uri de știri pentru a se informa – 42% în 2022 vs. 20% în 2020, o relevă studiul.
Conform datelor prezentate în raport, în anul 2022, 42% dintre respondenți au declarat că, pe parcursul ultimei luni, televiziunea a fost principala lor sursa de informare, iar o treime dintre aceștia au afirmat că televiziunea rămâne și sursa în care au cea mai mare încredere. Cu toate acestea se observă tendința de descreștere în comparație cu anii precedenți. Pe de altă parte, crește popularitatea rețelelor sociale ca sursă de informare, dar și încrederea față de acestea. Astfel, 31% dintre respondenți menționează că, în ultima lună, platformele sociale au fost principala sursă de informare, ceea ce e cu 7 p.p. mai mult față de anul 2020 și cu 15 p.p. mai mult decât în 2018. Potrivit sursei, 65% dintre cei intervievați susțin că verifică modul cum sunt prezentate știrile în diferite surse mass-media, ceea ce e mai mult decât acum doi ani.
Moldova 1 continuă a fi în topul preferințelor consumatorilor de știri difuzate la TV, observându-se o tendință de creștere a popularității posturilor Jurnal TV (42% în 2022) și Pro TV (36% în 2022), care sunt accesate de către respondenți cel puțin o dată pe săptămână. la capitolul încredere, Jurnal TV se clasează în top (17%).
Datele studiului au fost colectate prin metode de cercetare calitative și cantitative, în intervalul 12 decembrie 2022 – 13 ianuarie 2023, pe un eșantion de 1.374 de persoane.