Actualitate

Publicul e sceptic față de știrile livrate de inteligența artificială, arată Digital News Report pentru 2025 al Institutului Reuters

Mihaela Ciobanu

Utilizarea inteligenței artificiale (AI) în redacțiile de știri devine tot mai frecventă, însă publicul rămâne rezervat față de conținutul personalizat, generat prin astfel de tehnologii. Este una dintre concluziile prezentate în Digital News Report 2025, elaborat de Institutul Reuters pentru Studiul Jurnalismului.

Autorii raportului lansat săptămâna trecută arată că, deși personalizarea conținutului nu este un fenomen nou în industrie, dezvoltările recente din domeniul AI au extins considerabil opțiunile disponibile. Acum, pe lângă selecția automată a știrilor, este posibilă și personalizarea formatelor, inclusiv prin utilizarea de chatboți generativi care pot răspunde la întrebări legate de actualitate.

Cercetarea arată că aproape jumătate dintre respondenții din cele 27 de piețe analizate se declară confortabili cu ideea de personalizare a știrilor. Cu toate acestea, nivelul de confort este mai scăzut în comparație cu alte domenii, cum ar fi prognoza meteo, muzica sau televiziunea online.

Procentul utilizatorilor care se simt confortabil să folosească site-uri sau aplicații cu conținut selectat automat în funcție de preferințele lor anterioare

Procentul utilizatorilor care se simt confortabil să folosească site-uri sau aplicații cu conținut selectat automat în funcție de preferințele lor anterioare

Potrivit datelor, respondenții se simt cel mai confortabil cu selecția automată a informațiilor despre vreme. Urmează personalizarea în domeniul muzicii și al divertismentului video, unde majoritatea sunt deja obișnuiți cu recomandările de pe platforme precum Netflix sau Spotify.

În schimb, nivelul de confort este mai redus atunci când vine vorba de știri, unde subiectele pot varia considerabil de la o zi la alta. Cel mai scăzut grad de încredere este înregistrat în cazul rețelelor sociale și al platformelor video precum TikTok sau YouTube.

Raportul menționează, totodată, că utilizatorii tineri sunt mai deschiși la selecția automată a conținutului. Astfel, 54% dintre cei sub 35 de ani se declară confortabili cu recomandările algoritmice din social media față de 38% dintre cei de peste 35 de ani.

Nivelul de confort față de personalizarea conținutului, inclusiv cel generat cu ajutorul AI, este mai scăzut în Europa Occidentală și de Nord comparativ cu regiuni precum America Latină, Asia sau Africa.

Digital News Report este una dintre cele mai ample cercetări internaționale privind consumul de știri digitale, realizată anual de Institutul Reuters pentru Studiul Jurnalismului din cadrul Universității Oxford. Raportul analizează tendințele globale în consumul de informație, încrederea în mass-media, modelele de plată pentru știri, rețelele sociale și platformele digitale. Ediția din 2025 vizează ate colectate din 48 de țări de pe 6 continente.

Show More

💬 ...

Back to top button