Actualitate

Curtea de Conturi: CA și-a gestionat resursele conform cerințelor legale. Ce deficiențe a identificat auditul

Mihaela Ciobanu

Consiliul Audiovizualului (CA) și-a gestionat resursele și patrimoniul public pentru anii 2021–2024 în conformitate cu cerințele legale, însă unele procese ce țin de planificarea și utilizarea alocațiilor bugetare sau veniturile provenite din taxe și amenzi rămân afectate de deficiențe care necesită intervenții. Constatările aparțin raportului de audit al Curții de Conturi (CCRM), examinat joi, 20 noiembrie.

„Gestionarea resurselor financiare publice și a patrimoniului public de către CA pentru anii 2021-2024, cuprinse în aria de audit, s-a realizat în conformitate cu cerințele legale, însă unele procese operaționale rămân afectate de deficiențe care necesită corectare pentru a asigura o administrare mai eficientă și transparentă”, se arată în document. 

Potrivit CCRM, CA nu a valorificat integral alocațiile bugetare și a generat solduri de mijloace neutilizate în valoare de peste 5,4 milioane de lei. Câteva dintre motive sunt faptul că unele activități au fost realizate cu suportul financiar al partenerilor externi, unele activități nu au fost realizate din cauza demiterii fostei componențe a CA și angajării noilor membri, precum și neimplicarea tuturor subdiviziunilor autorității în procesul de planificare și utilizare a alocațiilor bugetare. 

Auditul a mai constatat că, în cadrul Consiliului, evidența plăților pentru primirea și prelungirea licențelor și autorizațiilor, precum și evidența amenzilor, este ținută în borderouri Excel de către contabilul-șef. Potrivit explicațiilor oferite de CA, cadrul normativ nu stabilește responsabilul și modul de evidență contabilă a acestor plăți, motiv pentru care informațiile respective nu se regăsesc în evidența contabilă și nici nu sunt reflectate în rapoartele financiare ale instituției. Fiind întrebată, în cadrul ședinței CCRM, care sunt impedimentele pentru utilizarea sistemului informațional creat de Ministerul Afacerilor Interne în aceste scopuri, Liliana Vițu, președinta CA, a menționat: „În ceea ce privește utilizarea softului Ministerului Afacerilor Interne, recunoaștem că nu îl folosim în prezent și urmează să ne familiarizăm cu acesta. Am luat act de constatare și suntem de acord, în linii generale, că există un segment de activitate care nu este reglementat suficient. Suntem deschiși să discutăm și să identificăm soluții optime împreună cu Ministerul Finanțelor și Serviciul Fiscal de Stat. De asemenea, vom transmite o solicitare către Ministerul Afacerilor Interne pentru a ne pune la dispoziție accesul la acest soft și pentru a verifica dacă asigură interoperabilitatea și schimbul de date între sistemele pe care le utilizăm noi și platforma respectivă. În ceea ce privește evidența amenzilor, confirmăm că este necesară o clarificare și o reglementare suplimentară pentru a asigura o evidență corectă și completă”.

Conform constatărilor, gestionarea patrimoniului public de către CA prezintă mai multe nereguli. Cele trei softuri de monitorizare Mediamon, în valoare de peste 400.000 de lei, elaborate în 2010-2011 și care erau destinate monitorizării conținuturilor radio și TV, așa și nu au mai fost utilizate de instituție. Totodată, în Registrul bunurilor imobile nu au fost înregistrate drepturile de administrare asupra imobilelor gestionate de CA. Destinația clădirii aflate în gestiunea instituției nu a fost modificată, iar procesul de primire–predare a terenului aferent clădiri nu a fost inițiat. 

Grigore Chițanu, juristul CA, a precizat că anterior clădirea a fost sub sechestru, ridicat abia în luna martie 2025. Totodată, a fost înaintat un demers către Agenția Servicii Publice și către Cadastrul Bunurilor Imobile, în vederea schimbării destinației.

Curtea de Conturi a înaintat Consiliului Audiovizualului trei recomandări care țin de definitivareaprocedurilor de delimitare a terenului și de transmitere în comodat a acestuia Consiliului. La fel, CCRM a recomandat Consiliului Audiovizualului să stabileascămodul de evidență contabilă a amenzilor și taxelor aplicate de autoritatea de reglementare, până la emiterea mandatelor de executare.

„Menționăm că, toate cele nouă recomandări cuprinse în Raportul de audit al Curții de Conturi din anul 2020 au fost realizate integral”, se arată în comunicatul CA.

Din anul 2021, CA are o nouă conducere, care, conform hotărârii Parlamentului din 3 decembrie 2021, are un mandat de șase ani. Misiunea CA este de a contribui la dezvoltarea serviciilor media audiovizuale în conformitate cu principiile comunicării audiovizuale prevăzute de Codul serviciilor media audiovizuale, precum și cu normele, standardele și cele mai bune practici internaționale în domeniu.

Show More

💬 ...

Back to top button