Kantar Media, cu o ofertă financiară „mult peste așteptări”. Ce urmează după selectarea noului măsurător al audiențelor TV
Reprezentanții comisiei ce a selectat instituția responsabilă de măsurarea audiențelor TV în perioada 2024-2029 dau de înțeles că va mai dura până Kantar Media va intra pe piața din Republica Moldova, motivul principal fiind oferta financiară mult prea mare. Ei susțin că urmează să se caute soluții pentru a acoperi o parte din costuri. Între timp, televiziunile rămân să beneficieze de serviciile unicei firme care operează în prezent în acest sector – TV MR MLD (reprezentanta oficială a AGB Nielsen Media Research).
Kantar Media, desemnată câștigătoare la 29 martie, a cerut suma de 1,8 milioane de euro anual pentru a măsura cotele de audiență. „E mult peste așteptări, fiindcă ei propun tehnologii de ultimă generație, ceea ce înseamnă prețuri foarte mari. Piața poate acoperi abia sub 1 milion de euro anual. Doar dacă Kantar va reuși să convingă piața că serviciile lor sunt de ultimă generație și că merită acești bani, va avea loc acest parteneriat. Din punct de vedere tehnic și în baza caietului de sarcini depus la concurs, Kantar a venit cu una dintre cele mai complete oferte”, a precizat pentru Media Azi Svetlana Buza, directoarea postului TV8 și președintă a Comisiei.
Ea și colegii săi din comisie susțin că urmează să caute soluții pentru identificarea surselor necesare. „În următoarele luni va trebui să începem discuțiile, să atragem bugete, să găsim resurse financiare, granturi, donații care să acopere o parte din costuri. Este important să atragem mai multă lume în acest cerc – donatori, parteneri – și, bineînțeles, vom veni și noi, televiziunile, cu partea de contribuție. Dacă vom reuși, ar urma să purcedem la următorul pas – invitarea companiei. Inițial eram mai optimiști, doar că prețul pentru instalarea panelurilor și costurile pentru fiecare an de măsurare e destul de mare. Un factor important, solicitat de noi, este ca compania să fie prezentă în Moldova, cu oficiu etc.”, ne-a declarat Adrian Buraga, directorul Jurnal TV.
Svetlana Buza s-a referit la necesitatea de a fi creată o organizație similară Asociației Române pentru Măsurarea Audiențelor (ARMA). „Republica Moldova are nevoie de o companie sau de o asociație care ar putea controla în continuare măsurarea audiențelor pe piață. De aceea, noi ne-am asumat să declarăm câștigătoare compania Kantar Media, iar ulterior să convenim cu toată piața, să construim această organizație care se va ocupa de găsirea fondurilor și care să demareze negocierile cu Kantar. Din ea ar trebui să facă parte agențiile de publicitate, televiziunile, radiourile, casele de vânzări, toți cei care sunt implicați în acest proces”, potrivit ei.
Astfel, până la demararea măsurărilor propriu-zise, care nu se va întâmpla în următorul an, televiziunile rămân să beneficieze de serviciile firmei ce operează în prezent – TV MR MLD (reprezentanta oficială a AGB Nielsen Media Research). „Doar că datele livrate de ei în ultima perioadă sunt din ce în ce mai catastrofale. Dacă azi un anumit cetățean dintr-o anumită localitate nu a inclus televizorul, cifrele arată cel puțin straniu. Într-o zi – 0 puncte, în altă zi – 5 puncte, deci un decalaj foarte mare, deși e vorba de aceeași oră și același program TV”, spune între altele Buraga.
Și televiziunile regionale sau locale așteaptă să vadă cum vor evolua lucrurile la subiect. Angela Zaharova, producătoarea postului Elita TV de la Rezina, se întreabă bunăoară „care a fost rostul efortului de a identifica un nou operator, dacă acesta vine cu prețuri și mai mari”. „Televiziunile locale/regionale nici în prezent nu-și pot permite măsurători. Este vorba de costuri foarte mari. Până acum, am avut în cadrul unui proiect o componentă ce viza acoperirea cheltuielilor pentru măsurarea audienței, dar când am abordat reprezentanța AGB Nielsen, ei ne-au spus că nu se «joacă» cu televiziuni mici. Pentru următorii ani noi nu avem prevăzute bugete în acest scop”, explică jurnalista.
„Într-adevăr, o soluție ar fi crearea unei organizații responsabile, independente, cu un board care să gestioneze datele corect și să nu se joace cu cifrele, așa cum s-a procedat anterior. Dacă s-ar respecta aceste principii, ar fi loc de discuții între jucătorii de pe piața regională și această organizație, să se atragă fonduri din străinătate, dar și noi să contribuim cu un anumit procent”, conchide Zaharova.
Media Azi a scris despre faptul că Kantar Media este un jucător gigant în industrie și măsoară audiența TV și în România. Media Azi vă prezintă profilul acestei companii. Compania se poziționează ca partener pentru „96 dintre cei mai mari 100 de agenți de publicitate din lume” și oferă servicii de PR și publicitate, analiză, consultanță, creșterea brandului și măsurare a audienței, ofertă cu care a venit și în Republica Moldova.