Actualitate

Accesul jurnaliștilor la informații deținute de ASP: „Procedura a fost modificată, devenind și mai complicată”

Accesul la o parte din informațiile deținute de Agenția Servicii Publice (ASP) rămâne cu probleme, susțin unii jurnaliști. Totodată, accesul la bazele de date gestionate de această instituție este în continuare contra plată, în pofida angajamentelor pe care și le-a asumat directorul ASP, Mircea Eșanu, în discuțiile cu reprezentanții mass-media la scurt timp de la numirea sa în funcție. Directorul ASP susține că decizia de a oferi acces gratuit la bazele de date este influențată de mai mulți factori. Subiectul a fost abordat în cadrul Forumului Mass-Media, ediția 2022, la o dezbatere cu participarea jurnaliștilor și reprezentanților instituțiilor de stat, dar și ai autorităților de reglementare.  

„Dacă pe de o parte există anumite îmbunătățiri în ceea ce privește accesul la informație, iar când zic asta mă refer la colaborarea cu Agenția pentru Guvernare Electronică care preia datele de la ASP, pe de altă parte, cu regret, constat apariția anumitor probleme. Mă refer la accesul fizic la registrul companiilor și la cel al organizațiilor neguvernamentale, gestionat de ASP. Este un serviciu contra plată, la care noi, jurnaliștii de investigații, apelăm destul de des. Problemele au apărut în această vară. La modul practic, accesul este parțial restricționat, iar uneori chiar ne este refuzat. Nu există o explicație clară de ce. Între timp, și procedura a fost modificată, devenind și mai complicată. Acum mai bine de un an, atunci când s-a schimbat guvernarea, ni s-a promis acces gratuit la bazele de date. Continuăm să plătim. Și așa ne descurcăm foarte greu, din punct de vedere financiar. Depunem însă efort pentru a identifica resurse financiare pentru a putea accesa bazele de date”, a subliniat Liuba Șevciuc, cofondatoarea proiectului media Cu Sens.

Mircea Eșanu, directorul ASP din august 2021, spune că Centrul Național pentru Protecția Datelor cu Caracter Personal (CNPDCP) este o instituție-cheie care ar putea înclina balanța în multe din aspectele la care s-a referit jurnalista.   

„Sunt câțiva factori care influențează viteza cu care ne mișcăm în această direcție. CNPDCP este o instituție-cheie care astăzi ar putea înclina balanța în multe din aspectele la care s-a referit Liuba Șevciuc. (…) Noi avem digitalizate o bună parte din informații pe care deja le vărsăm public. De exemplu, accesul la datele din Cadastru astăzi nu este o problemă a jurnaliștilor, pentru că ele sunt digitale. De fapt, noi nu avem un registru de stat al unităților de drept. Ceea ce facem astăzi este să digitizăm, să scanăm toată arhiva unităților de drept. Am pornit deja acest proces cu colegii de la Banca Mondială. Anul viitor vom avea un nou registru al unităților de drept în care se vor regăsi nu doar companiile, ci și organizațiile necomerciale, dar și cele politice. Astăzi, avem un sistem care, din păcate, nu răspunde așteptărilor. Să răspundă alții de ce aceste registre nu au fost făcute electronice până acum. Avem 180.000 de dosare ale unităților de drept care stau exclusiv pe hârtie, iar pentru stat asta este o vulnerabilitate mare”, a explicat Mircea Eșanu.

Directorul ASP a menționat că, în scurt timp, va fi anunțată o soluție temporară de comunicare prin poștă electronică, pentru accesul la Registrul unităților de drept până apare noul registru. „Nu vom mai solicita prezența fizică a persoanei la sediul ASP. Vom scana și expedia documentele în format electronic. Dar apare întrebarea: ce va rămâne în acte, în interpretarea CNPDCP? O să ne pomenim și noi în situația în care o să hașurăm jumătate de document, la fel ca în deciziile judecătorești”, a spus Mircea Eșanu, precizând în context că tarifele pe care le achită jurnaliștii sunt prevăzute în legi, iar ASP nu are rol de decident.

Recent, în cadrul emisiunii Media Azi, Denis Coțofan, șeful Direcției Conformitate din cadrul CNPDCP, a explicat că Legea privind protecția datelor cu caracter personal nu ar trebui aplicată în cazul persoanelor juridice, precum și în cazul informațiilor ce țin de istoria unei întreprinderi.  

Forumul Mass-Media, ediția 2022, eveniment care se desfășoară în perioada 22-23 noiembrie, este organizat de Consiliul de Presă și Freedom House, în parteneriat cu Asociația Presei Independente, Centrul pentru Jurnalism Independent și Asociația Presei Electronice.   

Show More

💬 ...

Back to top button