Actualitate

Studiul de necesități ale mass-mediei: deficitul de personal, una dintre cele mai mari probleme în redacții

Mihaela Ciobanu

Lipsa resurselor umane reprezintă una dintre cele mai frecvente probleme ale instituțiilor de presă din Republica Moldova, potrivit Studiului de necesități ale mass-media, lansat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) luni, 23 iunie. Conform cercetării, aproape jumătate din cele 101 de redacții chestionate au nevoie de angajați. 

Studiul arată că 47% din instituții au nevoie de angajări noi, fie pentru activități curente, fie pentru extindere. Un sfert (23%) caută personal doar pentru extindere, iar 14% angajează doar pentru a acoperi nevoile existente.

Potrivit cifrelor, aproape două treimi (61%) dintre instituțiile mass-media participante la sondaj au echipe mici, cu cel mult zece angajați. Mai exact, 37% dintre ele au între unu și cinci angajați, iar 24% între șase și zece. În schimb, 22% dintre instituții au între 11 și 20 de angajați, iar 18% au echipe formate din 21 sau mai multe persoane.Cele mai comune departamente din instituțiile mass-media sunt producția/redacția (89%), administrația (75%) și contabilitatea/finanțele (70%). De asemenea, 59% au departamente de regie, IT și montaj, iar 44% dispun de un departament de publicitate.

Deficitul de personal reprezintă și una dintre cele mai frecvent menționate probleme în cadrul interviurilor aprofundate realizate cu reprezentanții instituțiilor mass-media. „Respondenții au relatat că echipele redacționale sunt de regulă foarte mici, formate din două până la șase persoane, iar în unele cazuri activitatea editorială este realizată de o singură persoană. Această lipsă de resurse umane afectează capacitatea instituțiilor de a produce conținut diversificat și constant, de a reacționa prompt la evenimentele curente și de a asigura un echilibru între calitatea editorială și volumul de muncă”, precizează studiul. Totodată, mai mulți participanți au menționat dificultăți în atragerea de jurnaliști tineri, invocând lipsa motivației financiare, instabilitatea domeniului și lipsa unei formări profesionale adecvate.

Cele mai căutate categorii de specialiști în instituțiile mass-media sunt agenții de publicitate și reporterii, fiecare fiind menționat de 54% dintre respondenți. Pe locurile următoare se clasează managerii pentru social media (38%), editorii video (29%) și cameramanii (27%).

Cercetarea mai subliniază că lipsa specialiștilor în marketing, vânzări sau management de proiecte afectează capacitatea instituțiilor de a atrage finanțări, de a-și promova conținutul sau de a dezvolta produse media sustenabile.

Studiul de necesități ale instituțiilor mass-media din Republica Moldova a fost realizat de compania Magenta Consulting la comanda Centrului pentru Jurnalism Independent. Scopul acestuia a fost de a identifica dificultățile și nevoile cu care se confruntă sectorul mass-media din țară. Cercetarea a inclus un sondaj online la care au participat 101 instituții media, 16 interviuri în profunzime, trei discuții de grup și o cercetare de birou, datele fiind colectate în perioada 14 aprilie – 19 mai 2025. „Este important să evaluăm periodic necesitățile mass-media, ca să înțelegem mai bine schimbările și problemele cu care se confruntă jurnaliștii și instituțiile de presă”, a menționat Nadine Gogu, directoarea CJI, în cadrul evenimentului de lansare. 

Show More

💬 ...

Back to top button