Proiect de lege privind reglementarea publicității de stat în Republica Moldova, pe masa deputaților

Un proiect de modificare a Legii cu privire la publicitate prevede reglementarea publicității de stat în Republica Moldova, cerință obligatorie în contextul alinierii la legislația Uniunii Europene. Inițiativa urma să fie votată în prima lectură pe 19 iunie, dar a nu a ajuns să fie examinată.
Proiectul de lege a fost înregistrat la Parlament pe 29 mai și are drept scop alinierea legislației din domeniu la standardele UE. Potrivit notei informative a documentului, modificările sunt necesare pentru că actualul cadru legal nu reglementează publicitatea de stat, ceea ce generează mai multe deficiențe. Acestea contravin normelor UE, care impune transparență și nediscriminare în alocarea fondurilor publice pentru publicitate, și afectează încrederea publicului în sectorul media.
Astfel, amendamentele votate prevăd introducerea conceptului de „publicitate de stat” și reglementarea acesteia printr-un nou capitol în lege. Publicitatea de stat este definită drept plasarea, promovarea, publicarea sau difuzarea, în orice serviciu mass-media sau platformă online, a unui mesaj promoțional sau autopromoțional sau a unui anunț public sau campanii de informare, în mod normal în schimbul unei plăți sau al unei retribuții de către, pentru sau în numele unei entități din sectorul public. Pe de altă parte, un „mesaj de interes public” reprezintă un anunț public sau campanii de informare care au ca obiect promovarea unor valori, idei și/sau scopuri de interes public ori comunitar, difuzată în vederea creșterii gradului de conștientizare, schimbării atitudinii și a comportamentului social, prevenirii și contracarării viciilor sociale.
La fel, se extinde lista „entităților din sectorul public” (pentru a include autorități, instituții publice și societăți cu capital public) și se introduc criterii pentru alocarea fondurilor publice.
În cazul în care cheltuielile anuale pentru publicitate depășesc 100.000 de lei, va fi anunțată o licitație publică. Atât instituțiile publice, cât și furnizorii de servicii media și platformele online vor fi obligați să publice rapoarte anuale în care să detalieze cheltuielile privind publicitatea de stat și mesajele de interes public. Agenția pentru Achiziții Publice va supraveghea respectarea procedurilor de achiziție pentru publicitatea de stat și va publica propriul raport anual privind achizițiile publice în domeniul publicității.
CE SPUN CoE ȘI COMISIA DE LA VENEȚIA
Consiliul Europei și Comisia de la Veneția au emis opinii legale pe marginea unui pachet legislativ mai mare pe domeniul mass-media, între care și modificarea Legii cu privire la publicitate, în care salută eforturile autorităților de a alinia legislația audiovizuală la standardele europene, dar atrag atenția asupra unor lacune persistente.
În avizul datat cu ziua de 2 aprilie 2025, CoE constată că „dispozițiile privind publicitatea de stat sunt bine elaborate, în conformitate cu Regulamentul european privind libertatea mass-mediei, și includ cerințe importante de transparență atât din partea entităților publice, cât și din partea serviciilor media și a platformelor online în ceea ce privește fondurile cheltuite (câștigate) pentru publicitatea de stat”. Se propune ca definiția „entităților publice” să includă nu doar dependența financiară de stat, ci și controlul indirect sau influența guvernamentală, în spiritul reglementărilor UE.
În privința „mesajelor de interes public”, este apreciată noua formulare, care le definește ca „anunțuri publice” sau „campanii de informare”, mai ales pentru cele difuzate gratuit. Totuși, se atrage atenția că mesajele plătite de interes public trebuie să fie tratate ca publicitate de stat și să fie supuse acelorași cerințe de transparență. În final, este recomandat ca și platformele online și instituțiile media să raporteze veniturile obținute de la entitățile publice, nu doar în cazul publicității de stat clasice, ci și pentru aceste mesaje plătite.
Și Comisia de la Veneția, în avizul publicat la 16 iunie, constată că modificările aduse Legii cu privire la publicitate vizează îmbunătățirea transparenței și echității în sector. Totodată, „proiectul” respectă principiul imparțialității, indicând modul în care publicitatea de stat poate fi utilizată în perioadele electorale.