Proiectul de modificare a CSMA: opiniile Comisiei de la Veneția și ale Consiliului Europei

Consiliul Europei și Comisia de la Veneția au emis opinii legale pe marginea unui pachet legislativ pe domeniul mass-media, între care proiectul de lege care presupune un șir de modificări și completări ale legislației audiovizuale și care a generat mai multe discuții și critici în spațiul public. Ambele entități salută eforturile autorităților de a alinia Codul serviciilor media audiovizuale (CSMA) la standardele europene, dar atrag atenția asupra unor lacune persistente.
Consiliul Europei și Comisia de la Veneția au emis opiniile legale pe marginea a trei proiecte de legi elaborate recent de deputații partidului de guvernământ: o nouă lege privind mass-media, proiectul de modificare a Codului serviciilor media audiovizuale (CSMA) și cel de amendare a Legii cu privire la publicitate.
CE SPUNE CONSILIUL EUROPEI
În avizul datat cu ziua de 2 aprilie 2025, CoE salută faptul că autorii amendamentelor la CSMA au luat în considerare mai multe recomandări emise anterior de instituție așa ca să alinieze prevederile legale la legislația UE și a Consiliului. Pe de altă parte, rămân valabile observații suplimentare cu privire la un șir de definiții și armonizarea mai multor termeni. Se recomandă, de asemenea, includerea în CSMA a unor criterii mai specifice privind desemnarea notificatorilor de încredere, care ar urma să semnaleze conținutul ilegal. „În plus, noile propuneri extind restricțiile privind dezinformarea, discursul instigator la ură și conținutul considerat dăunător pentru siguranța publică, oferind Consiliului Audiovizual competențe mai largi, dar fără suficientă claritate și garanții procedurale”, potrivit documentului.
În ceea ce privește serviciile de platforme de partajare video, CoE atrage atenția asupra cerinței conform căreia, atunci când sunt notificate de CA cu privire la un conținut ilegal, platformele trebuie să reacționeze în termen de 24 de ore. Sunt menționate diferite acțiuni: eliminarea conținutului, blocarea accesului, plasarea unui avertisment pe conținut sau dezactivarea contului utilizatorului. Totuși, „alineatul propus indică o lipsă de claritate cu privire la ceea ce este ilegal și ceea ce este dăunător și care sunt acțiunile necesare în raport cu fiecare dintre acestea. În plus, procedurile de notificare și retragere trebuie să respecte dispozițiile Legii privind serviciile digitale”.
Amendamentele modifică, de asemenea, modul de guvernanță a furnizorului public național, transferând unele competențe de la Parlament către Consiliul de supraveghere: „Această modificare are drept scop depolitizarea procesului de selecție a directorului, dar persistă îngrijorări cu privire la independența Consiliului de supraveghere în sine, care depinde de independența Consiliului Audiovizualului și a Consiliului de Presă, care, potrivit ultimelor amendamente propuse, ar urma să împărtășească responsabilitatea pentru componența sa. În același timp, cele mai recente modificări propuse introduc dispoziții menite să consolideze autonomia instituțională a serviciilor publice naționale de media”.
În plus, deși proiectul de amendare a CSMA propune modificarea substanțială a articolului 13 din Cod, care se referă la principiile informării corecte, CoE consideră că impunerea furnizorilor de servicii media să facă distincție între fapte și opinii și conferirea CA a competenței de a elabora norme privind conținutul în regulamentele sale, în special în ceea ce privește campaniile electorale și referendumurile, sunt de asemenea problematice și pot afecta mecanismele de autoreglementare. Prin urmare, se concluzionează că articolul 13 este redundant și ar trebui eliminat complet, fiind introdus în schimb un nou articol 13 care să recunoască și să includă sisteme de referință de coreglementare și autoreglementare.
CE SPUNE COMISIA DE LA VENEȚIA
Și Comisia de la Veneția, în avizul publicat la 16 iunie, constată că modificările aduse CSMA vizează asigurarea unor condiții de concurență echitabile pentru furnizorii de servicii media, inclusiv platformele de partajare video, precum și o supraveghere mai strictă a dezinformării și a discursului instigator la ură și salută faptul că recomandările sale anterioare au fost parțial puse în aplicare, prin eliminarea termenilor vagi și generali.
Comisia salută și obiectivul de a asigura independența CA și a TRM și consideră că modificările propuse privind componența și numirea organismelor independente au potențialul de a consolida rolul organelor de reglementare. Pe de altă parte, „în pofida acestor îmbunătățiri, ar trebui introduse dispoziții legale suplimentare pentru a asigura transparența proceselor de selecție publică, a reduce riscul de interferență politică și a încorpora garanții procedurale esențiale”. Legea ar trebui să precizeze mai detaliat criteriile și procedurile de numire a membrilor CA propuși de organizațiile societății civile, ai Consiliului de Supraveghere și Dezvoltare al radiodifuzorului public, precum și ai directorului general al TRM, în vederea reducerii puterii discreționare și a instituirii unor garanții procedurale.
Comisia mai crede că furnizorii de servicii media afectați de sancțiuni grave, în special în cazul suspendării sau încetării difuzării, ar trebui să beneficieze de un termen suficient pentru a iniția proceduri judiciare, iar sancțiunile ar trebui suspendate până când o instanță judecătorească decide dacă acestea trebuie să rămână în vigoare.
La fel, autorii insistă pe punerea în aplicare a unei recomandări anterioare: modificarea articolului 5 alineatul (2) din CSMA și clarificarea în continuare a standardelor de calitate aplicabile pentru a determina din ce țări pot fi achiziționate programe audiovizuale. „Pe lângă recomandările cheie menționate anterior, Comisia de la Veneția recomandă, de asemenea, armonizarea completă a dispozițiilor din pachetul legislativ privind obligațiile furnizorilor de servicii media, furnizorilor de servicii media audiovizuale, platformelor de partajare video și publicațiilor de presă, în ceea ce privește transparența proprietății, înregistrarea și evaluarea concentrării mass-media, inclusiv obligația de a notifica intenția de a participa la o eventuală concentrare”, potrivit documentului.
CONTEXT
Proiectul de amendare a CSMA a fost elaborat în cadrul Grupului de lucru privind îmbunătățirea legislației mass-media, din care fac parte reprezentanții ai mai multor organizații neguvernamentale din domeniu și deputați din cadrul comisiei parlamentare de profil. Documentul a fost înregistrat la Parlament pe 29 mai. Potrivit notei informative, Codul serviciilor media trebuie amendat pentru a alinia legislația audiovizuală la standardele UE, în contextul procesului de integrare europeană. Este vorba în principal de Directiva privind serviciile media audiovizuale, Actul european privind libertatea mass-media și Actul privind serviciile digitale (DSA).
Totodată, modificările ar urma să răspundă noilor provocări din domeniu, între care: definirea ambiguă a unor termeni; creșterea influenței platformelor de partajare a materialelor video, care nu sunt reglementate adecvat și pot facilita diseminarea conținuturilor ilegale sau dăunătoare; lipsa mecanismelor stricte de transparență privind proprietatea și finanțarea furnizorilor de servicii media și altele.
Primele dezbateri pe marginea propunerilor au fost organizate la Parlament pe 9 iunie, iar mai multe prevederi ale proiectului de lege au stârnit nemulțumiri și critici, inclusiv acuzații de tentative de „cenzură” din partea partidului de guvernare. Principalele aspecte discutate au ținut de notificatorii de încredere, reglementarea conținutului ilegal și a platformelor de partajare video, precum și definirea dezinformării. Președinta comisiei pentru mass-media a Legislativului, Liliana Nicolaescu-Onofrei, a sugerat un termen de zece zile pentru expedierea propunerilor din partea tuturor părților interesate.
Anterior, Media Azi a explicat prevederile din proiect ce vizează scoaterea TRM de sub control parlamentar și schimbarea mecanismelor de desemnare a membrilor CA și CSD, precum și pe cele ce vizează platformele de partajare video sau definirea dezinformării și creșterea sancțiunilor pentru furnizorii de servicii media.