Proiectul de modificare a CSMA: o nouă definire a dezinformării și sancțiuni mai mari

Proiectul de lege care presupune un șir de modificări și completări ale legislației audiovizuale și care a generat mai multe discuții și critici în spațiul public propune între altele o nouă definiție pentru dezinformare, cea agreată la nivelul Uniunii Europene, precum și amenzi mai mari pentru răspândirea dezinformării.
Proiectul a fost elaborat în cadrul Grupului de lucru privind îmbunătățirea legislației mass-media, din care fac parte reprezentanții ai mai multor organizații neguvernamentale din domeniu și deputați din cadrul comisiei parlamentare de profil. Documentul a fost înregistrat la Parlament pe 29 mai. Potrivit notei informative, Codul serviciilor media trebuie amendat pentru a alinia legislația audiovizuală la standardele UE, în contextul procesului de integrare europeană. Este vorba în principal de Directiva privind serviciile media audiovizuale, Actul european privind libertatea mass-media și Actul privind serviciile digitale (DSA).
Totodată, modificările ar urma să răspundă noilor provocări din domeniu, între care: definirea ambiguă a unor termeni; creșterea influenței platformelor de partajare a materialelor video, care nu sunt reglementate adecvat și pot facilita diseminarea conținuturilor ilegale sau dăunătoare; lipsa mecanismelor stricte de transparență privind proprietatea și finanțarea furnizorilor de servicii media și altele.
DEFINIREA DEZINFORMĂRII
Autorii proiectului de lege propun ajustarea definițiilor mai multor concepte precum „dezinformare”, „discurs care incită la ură” sau „comunicare comercială audiovizuală”.
Dezinformarea este în prezent definită în Codul serviciilor media drept răspândire intenționată, pe orice cale, în spațiul public, a informațiilor al căror caracter fals sau înșelător poate fi verificat și care sunt de natură să dăuneze securității naționale.
Autorii propun însă să extindă definiția mai ales pentru a puncta tipurile de conținuturi ce nu se pretează la dezinformare, precum satira sau raportarea erorilor. Astfel, termenul ar urma să fie definit drept informații al căror caracter fals sau înșelător poate fi verificat, care sunt create, prezentate și diseminate pentru a obține un câștig economic sau pentru a induce publicul în eroare în mod deliberat și care pot provoca un prejudiciu public. Prejudiciul public cuprinde amenințări aduse proceselor democratice politice și de elaborare a politicilor, precum și amenințări aduse bunurilor publice precum protecția sănătății cetățenilor, mediul sau securitatea. Dezinformarea nu include raportarea erorilor, satira și parodia sau știrile și comentariile partizane identificate în mod clar ca atare.
De altfel, definiția dezinformării a suferit deja o modificare în legislația audiovizuală în 2023.
SANCȚIUNI MAI MARI
Proiectul propune și sancțiuni mai mari pentru răspândirea dezinformării – de la 50.000 de lei la 100.000 de lei. Pentru încălcări repetate amenzile ar putea constitui de la 100.000 de lei la 200.000 de lei, adică practic dublu față de cele prevăzute conform legislației în vigoare.
Autorii își doresc în general un sistem de sancțiuni proporționate pentru încălcările legislației, cu amenzi de până la 200.000 lei și suspendarea licențelor în caz de abateri repetate. Mai exact, se propune ca, la stabilirea gravității încălcării și efectelor acesteia, Consiliul Audiovizualului să ia în calcul cel puțin următoarele criterii: clasificarea, tipul și audiența serviciului media audiovizual.
Primele dezbateri pe marginea propunerilor au fost organizate la Parlament pe 9 iunie, iar mai multe prevederi ale proiectului de lege au stârnit nemulțumiri și critici, inclusiv acuzații de tentative de „cenzură” din partea partidului de guvernare. Principalele aspecte discutate au ținut de notificatorii de încredere, reglementarea conținutului ilegal și a platformelor de partajare video, precum și definirea dezinformării. Președinta comisiei pentru mass-media a Legislativului, Liliana Nicolaescu-Onofrei, a sugerat un termen de zece zile pentru expedierea propunerilor din partea tuturor părților interesate.
Anterior, Media Azi a explicat prevederile din proiect ce vizează scoaterea TRM de sub control parlamentar și schimbarea mecanismelor de desemnare a membrilor CA și CSD, precum și pe cele ce vizează platformele de partajare video.