(DOC) Reflectarea alegerilor prezidențiale și a referendumului în presă. Reguli de care jurnaliștii trebuie să țină cont
Echitatea, echilibrul și imparțialitatea sunt principii pe care mass-media este obligată să le respecte în relatarea subiectelor ce vizează alegerile prezidențiale din Republica Moldova și referendumul din 20 octombrie 2024. Pentru clarificarea provocărilor editoriale și etice cu care jurnaliștii s-ar putea ciocni pe parcursul campaniei electorale, Centrul pentru Jurnalism Independent și BBC Media Action au elaborat un set de recomandări utile. „Acest ghid vă va ajuta să reflectați echitabil, echilibrat și imparțial activitatea candidaților, astfel încât cetățenii Republicii Moldova să aibă acces la informațiile de care au nevoie pentru a alege președintele țării și a decide dacă doresc ca Constituția Republicii Moldova să fie modificată”, potrivit autorilor.
Documentul expune un set de recomandări ce se bazează pe normele și principiile stabilite în Regulamentul Comisiei Electorale Centrale privind reflectarea alegerilor de către instituțiile mass-media. Între altele sunt definite valorile editoriale și principiile jurnalismului corect, dar și alte noțiuni relevante precum cea de interes public.
Ghidul explică pe larg cum mai exact jurnaliștii pot să asigure imparțialitatea în materialele lor: „…ambele părți trebuie tratate în mod egal. În cazul în care instituțiile mass-media explorează problemele din spatele campaniei, trebuie să o facă cu o atitudine incluzivă, reflectând o paletă de opinii. Ar trebui să includeți o gamă largă de opinii și informații și toate punctele de vedere”.
De asemenea, cu privire la acuratețe, „trebuie să stabiliți faptele și, dacă reflectați opiniile unor persoane, trebuie să indicați că persoana în cauză și-a exprimat opinia proprie. Același lucru este valabil și pentru organizații, cum ar fi participanții la referendum sau partidele politice asociate cu candidații la funcția de președinte. Persoana intervievată reprezintă oare oficial organizația, vorbește oare în numele organizației? Sursele dvs. sunt importante. Sunt directe? Martori oculari la evenimentele sau discursurile pe care le reflectați? Dacă nu, cine este martorul ocular, este de încredere? Dacă sursa dvs. este un alt material jurnalistic, care este reputația acelei instituții mass-media? Aveți mai multe surse și acele surse se bazează pe alte surse? Acestea sunt chestiuni pe care trebuie să le analizați când luați o decizie editorială”.
Autorii clarifică diferențele între viața privată și cea publică în context electoral, explică jurnaliștilor cum să procedeze în cazul acuzațiilor, cum să abordeze dezinformarea și la ce anume să atragă atenția în cazul limbajului și imaginilor. O secțiune separată este dedicată și sondajelor de opinie.