How to

8 moduri în care ChatGPT le poate fi util jurnaliștilor

Aplicația software ChatGPT a prins tot mai multă popularitate în ultima perioadă. Asemenea unui chatbot, dar cu un model de limbaj vast, antrenat special să înțeleagă intenția umană într-o întrebare și să ofere răspunsuri utile, veridice și inofensive, ChatGPT este văzut drept un instrument ce ar putea reinventa modul în care oamenii interacționează cu computerele sau cel în care sunt preluate datele, potrivit Search Engine Journal.

Pe de altă parte, specialiștii atenționează jurnaliștii interesați de acest instrument al inteligenței artificiale să-l utilizeze mai degrabă cu precauție decât cu o încredere oarbă. „Este o mașină care nu are intenții – nu vrea să ajute sau să inducă în eroare, nu are nicio concepție despre ceea ce este real și nici morală. Este exact ceea ce scrie pe cutie – generează texte pe baza multor informații din care a fost instruit. Din acest motiv, trebuie să verificați absolut tot ceea ce generează”, subliniază Marcela Kunova, editora portalului Journalism.co.uk. Potrivit ei, deși inteligența artificială nu va putea înlocui jurnaliștii, ea îi poate ajuta la realizarea mai multor sarcini profesionale. 

Astfel, autoarea sugerează opt sarcini pe care jurnaliștii le pot încredința ChatGPT, care se vrea a fi văzut drept o unealtă și nu un autor absolut al conținutului livrat.

  • ChatGPT poate sumariza texte și documente voluminoase

Acest instrument este unul destul de bun atunci când trebuie scanate rapid rapoarte, studii și alte tipuri de documente. I se poate cere să ofere cele mai importante idei ale textului, să identifice un anumit citat sau să găsească informații despre autor(i).

  • Poate genera întrebări și răspunsuri

ChatGPT  este util atunci când se lucrează asupra unui subiect mai puțin cunoscut și sunt căutate noi perspective de abordare. Instrumentul poate ajuta la găsirea informațiilor despre evenimente, persoane fizice sau aproape orice altceva. Totuși, experții recomandă jurnaliștilor să verifice de mai multe ori ceea ce livrează ChatGPT, întrucât acesta are tendința să inventeze răspunsurile la întrebări necunoscute. În general, instrumentul generează sugestii pertinente atunci când sunt căutați experți pentru a fi intervievați în legătură un anumit subiect, de exemplu. Cu toate acestea, dacă tema este una de nișă, ChatGPT poate genera nume total fictive, care par doar a fi relevante contextului căutat.

  • Este în măsură să identifice citate specifice

Sunt foarte mari șansele ca ChatGPT să identifice citatele atribuite unei anumite persoane, totuși jurnaliștilor li se sugerează să-și rezerve timp pentru a verifica sursa citatului, deoarece poate fi opera unui alt scriitor sau poate fi chiar o sursă inventată de inteligența artificială.

  • ChatGPT poate genera titluri

Acestui instrument i se poate cere să sugereze titluri amuzante, cu tentă negativă sau pozitivă, să elimine jargoanele sau să livreze un titlu de un anumit număr de cuvinte. Cu mențiunea că ChatGPT are o problemă cu matematica, tocmai din acest motiv utilizatorilor li se recomandă să numere întotdeauna cuvintele din rezultatul final și să ceară să rescrie titlul, în cazul unei erori, foarte probabile, de altfel, susține autoarea.

  • Poate traduce articole în diferite limbi 

ChatGPT poate fi util dacă este nevoie să obțineți un sens general al textului într-o altă limbă. Dacă se dorește obținerea unui traduceri fidele, specialiștii recomandă utilizarea Google Translate.

  • Este capabil să scrie email-uri și subiecte concise pentru acestea

Deși solicită editarea versiunii finale, ChatGPT poate accelera semnificativ procesul de trimitere prin e-mail a mesajelor către surse sau colegi. Procedeul AI poate genera un mesaj sonor cu o singură solicitare rapidă. Este cerută doar completarea spațiilor libere și email-ul este gata pentru a fi expediat.

  • Postări pe rețelele sociale

La fel ca e-mailurile, postările de pe rețelele sociale sunt utile și necesare, dar consumă o mare parte din timpul de muncă al jurnaliștilor. Aceștia pot cere ChatGPT să scrie un tweet sau o postare pe LinkedIn pe un subiect, astfel economisind potențialul creativ pentru scrierea altor materiale.

  • ChatGPT  poate livra context pentru articole

Jurnaliștii pot solicita prin intermediul ChatGPT informații de context pentru o știre. Totuși,  specialiștii recomandă verificarea informațiilor generate. În egală măsură, ChatGPT poate sî explice principul de funcționare al unui mecanism, ceea ce poate fi util dacă trebuie adăugată o scurtă inserție explicativă materialului jurnalistic asupra căruia se lucrează.

Show More

💬 ...

Back to top button