Granturile rămân un pilon important pentru posturile TV și radio, potrivit celui mai recent studiu CJI
Mihaela Ciobanu

Granturile continuă să fie o sursă importantă de finanțare pentru mass-media din Republica Moldova. Sprijinul financiar extern joacă un rol semnificativ în menținerea activității atât în cazul televiziunilor, cât și al posturilor de radio, potrivit constatărilor studiului „Piața mass-media din Republica Moldova: realități și tendințe în 2025”, lansat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) în luna iulie.
Conform cercetării, suma totală a granturilor accesate de către televiziuni în 2024 a fost de aproape 39 de milioane de lei, echivalentul a 13,7% din veniturile totale anuale ale acestora. În unele cazuri, sursele externe au acoperit între 13% și 15% din bugetele anuale ale televiziunilor. În 2022, însă, ponderea granturilor în totalul veniturilor a fost mai mare – 15,3%. Așadar, deși mai mulți furnizori au accesat granturi în 2024, dependența de această sursă de finanțare s-a menținut la un nivel relativ constant în ultimii trei ani, oscilând între 13% și 15%.
Și în cazul posturilor de radio, datele arată o creștere a ponderii granturilor în bugetele furnizorilor. Dacă în 2023, doar patru furnizori de servicii media din radiodifuziune au accesat granturi, acestea reprezentând în total doar 0,55% din veniturile anuale ale sectorului, în 2024 procentul a crescut de aproape patru ori, ajungând la 2,04%. În plus, proporția granturilor în bugetul fiecărui post a sporit semnificativ: de la cel mult 55% în 2023, la până la 70% în 2024.
Totodată, autorii studiului precizează că, pe lângă granturi și veniturile obținute din comunicări comerciale audiovizuale, furnizorii de servicii media din Republica Moldova își completează bugetele dintr-o serie de alte activități economice. În cazul televiziunilor, sursele suplimentare de finanțare includ: transmisiuni de evenimente, servicii de filmare, editare, streaming, producerea de emisiuni și filme, organizarea de evenimente, vânzarea de echipamente, publicitate online, servicii de locațiune și sublocațiune, precum și alte servicii de producție media. În cazul posturilor de radio, veniturile adiționale provin din arenda de spații, comercializarea de emisiuni, organizarea de evenimente, producerea de spoturi audio, servicii de voice-over, precum și din împrumuturi, donații și credite.
„Cea mai mare parte din furnizorii de servicii media se confruntă cu bugete austere, invocând criza economică interminabilă. În același timp, o parte dintre aceștia au reclamat penurie pecuniară și atunci când lipseau crizele, iar altă parte au dezvoltat și dezvoltă afacerea și în condiții de criză”, observă autorii documentului.
În contextul finanțării externe, autorii cercetării atrag atenția la efectele stopării finanțării USAID, în primăvara anului 2025, care sunt și vor fi resimțite în decursul anului și despre care nu se cunoaște cum vor influența inclusiv piața de publicitate din Republica Moldova.
Anterior, Media Azi a scris despre dificultățile financiare stringente cu care se confruntă redacțiile din Republica Moldova.