1. Cauza Flux c. Moldovei (cererea nr. 28702/03, vezi hotararea aici)

Prima cauza a ziarului Flux a ajuns in fata CtEDO in anul 2003, dupa ce redactia a
pierdut in instantele nationale procesul initiat de Victor Stepaniuc, pe atunci deputat.
Parlamentarul a actionat in judecata ziarul pentru publicarea unui articol in care se
facea referintda la o lege adoptata de majoritatea parlamentara comunista, prin care
autoritatilor vamale li s-a acordat dreptul sa prelungeasca termenul de plata a taxelor si
accizelor la importul benzinei si motorinei. Redactia mai mentiona ca in ziua adoptarii
legii respective, politicienii Vadim Misin si Victor Stepaniuc s-au intélnit in restaurantul
unui hotel ,pentru a sarbatori pe banii de la «Lukoil»”, articolul fiind insotit de fotografiile
protagonistilor. Instanta de fond a admis cererea de chemare in judecata a deputatului,
obligand ziarul sa plateasca compensatii pentru daunele morale si sa publice dezmintiri
ale informatiilor ce au fost considerate ,ponegritoare, calomnioase si false”. In fata
instantelor nationale ierarhic superioare, Flux a invocat ca sedinta de judecata a durat
15 minute, iar magistratul nu a adresat intrebari ziarului parat sau politicianului
reclamant, care, de altfel, nu s-a prezentat in sedinta. Apelul si recursul din partea
institutiei media au fost insa respinse.

CtEDO a constatat existenta unei incalcari a Articolului 10 al CEDO, punctand ca
ingerinta in libertatea de exprimare a ziarului nu respecta criteriul de ,necesitate intr-o
societate democratica”. CtEDO a notat ca Flux a fost obligat sa plateasca despagubiri
din motiv cd nu a putut proba veridicitatea informatiilor pe care le-a publicat si care
constituiau judecati de valoare. Niciuna din instantele nationale insa nu a combatut

aceste argumente.
2. Cauza Flux 2 c. Moldovei (cererea nr. 31001/03, vezi hotararea aici)

Tot in 2003, ziarul Flux a mai ajuns cu o alta cerere la CtEDO. Redactia a invocat
incalcarea Articolului 10 dupa ce a pierdut un alt dosar intentat la cererea deputatului
Victor Stepaniuc. Politicianul a atacat ziarul in instantd pentru publicarea articolului
intitulat ,Milionarii rosii. Comunistii vor sa vanda cu amanuntul Fabrica de Conserve din
Anenii Noi”, acesta fiind insotit de fotografia lui Victor Stepaniuc, pe atunci presedinte al
fractiunii parlamentare comuniste. La scurt timp dupa initierea litigiului, instanta de
judecata a admis integral pretentiile din cererea de chemare in judecata, obligand ziarul
sa plateasca politicianului compensatii pentru prejudiciile morale cauzate si sa publice
dezmintiri. Ziarul a atacat solutia oferitd pe caz, invocand, printre altele, lipsa de
impartialitate a judecatorului care a examinat cauza. Apelul si, mai apoi, recursul
redactiei au fost respinse.

CtEDO a constatat existenta unei incalcari a Articolului 10 al Conventiei. in contextul
sarcinii mass-media de a raspandi informatii si idei de interes public, Inalta Curte a notat
statutul de persoana publica a protagonistului vizat in articolul jurnalistic, precum si
credibilitatea sursei pe care se bazeaza informatia. CtEDO a mai notat ca instantele
nationale nu au constatat ca informatia din articolul publicat nu corespunde adevarului,
precum si faptul ca limbajul utilizat in materialul jurnalistic se inscrie in limitele gradului
admisibil de exagerare sau provocare in relatérile presei. Curtea a conchis ca ingerinta
in dreptul la libera exprimare a ziarului nu a fost necesara intr-o societate democratica.


https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22appno%22:[%2228702/03%22]%7D
https://hudoc.echr.coe.int/fre#%7B%22itemid%22:[%22001-83386%22]%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22appno%22:[%2231001/03%22]%7D
https://hudoc.echr.coe.int/fre#%7B%22itemid%22:[%22001-81372%22]%7D

3. Cauza Flux 3 c. Moldovei (cererea nr. 32558/03, vezi hotararea aici)

in anul 1999, Flux a publicat un articol intitulat ,R&zboiul anticoruptie: Generalul Alexei
impotriva presedintelui Matei. Nicolae Alexei afirma ca Matei este «acoperisul» politic al
unui clan mafiot”. Materialul jurnalistic era bazat pe descifrarea unei emisiuni TV in
cadrul careia directorul Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice si Coruptiei,
Nicolae Alexei, il acuzase pe vicepresedintele Parlamentului de atunci, Valeriu Matei, in
comiterea actelor de coruptie si de protectorat in raport cu cateva companii pretinse a fi
implicate in activitati ilegale. Articolul era insotit si de comentariile redactiei.

Dupa publicarea materialului, Valeriu Matei a intentat trei actiuni impotriva ziarului Flux,
care au fost ulterior conexate. Politicianul a invocat caracterul fals si defaimator al mai
multor declaratii vociferate de Nicolae Alexei si preluate in textul articolului publicat de
Flux. Titlul articolului Tnsa nu se regasea printre relatarile contestate de reclamant.
Pretentiile lui in raport cu relatarile pe care le-a citat in cererile de chemare in judecata
au fost respinse printr-o hotérare irevocabila a instantei de apel. Cu toate acestea,
magistratii au constatat, in lipsa unei asemenea solicitari din partea reclamantului, ca
relatarile din titlul articolului sunt false si defaimatoare. Prin urmare, Flux a fost obligat
sa plateasca politicianului-reclamant compensatii pentru prejudicile morale cauzate si
sa publice dezmintiri.

CtEDO a constatat existenta unei incalcari a Articolului 10 al Conventiei, retinand ca
instantele nationale au constatat caracterul fals si defdimator al unor relatéri ce nu au
fost contestate de politicianul reclamant. Potrivit Inaltei Curti, aceste circumstante sunt
suficiente pentru a constata violarea dreptului la libera exprimare a ziarului Flux. Cu
toate acestea, CtEDO a notat ca titlul articolului reflectd cu suficienta exactitate
acuzatiile aduse la adresa politicianului Valeriu Matei, pe care acesta nu le-a contestat.
Curtea a conchis ca ingerinta in dreptul la libera exprimare a ziarului nu a fost necesara
intr-o societate democratica.

4. Cauza Flux 4 c. Moldovei (cererea nr. 17294/04, vezi hotararea aici)

Cea de-a patra cauza la CtEDO a ziarului Flux a izvorat din publicarea, in anul 2002, a
unui articol ce se referea la pretinsa imbogatire ilicitad a liderului fractiunii parlamentare
comuniste, Victor Stepaniuc, si a presedintei de atunci a Parlamentului, Eugenia
Ostapciuc. Victor Stepaniuc a fnaintat o actiune impotriva redactiei, solicitand
constatarea caracterului fals si defaimator al informatiilor privind implicarea acestuia n
afacerile de transport si de comercializare a tutunului, precum si a opiniilor cu referire la
persoana acestuia. Politicianul nu si-a executat obligatia de plata a taxei de stat si nu a
fost prezent sau reprezentat la nici o sedinta de judecata.

Cererea de chemare in judecatd a fost admisa integral de prima instanta, aceasta
obligand ziarul sa publice dezmintiri si sa plateasca compensatii pentru prejudiciul moral
cauzat. Flux a atacat cu apel solutia instantei de fond, invocand ca declaratiile publicate
constituiau judecati de valoare bazate pe un substrat factologic suficient, precum si
lipsa de independenta si impartialitate a judecatorului care a examinat cauza. Apelul
ziarului a fost insa respins drept neintemeiat.

Abia in anul 2008, CtEDO a constatat existenta unei incalcari a Articolului 10 a CEDO,
punctand ca ingerinta in libertatea de exprimare a ziarului nu respecta criteriul de
,necesitate intr-o societate democraticd”. Tnalta Curte a remarcat o serie de
particularitati suspicioase ale modului de desfasurare a proceselor in instantele


http://justice.md/file/CEDO_judgments/Moldova/FLUX%20(No.%203)%20(ro).pdf
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22appno%22:[%2217294/04%22]%7D
https://hudoc.echr.coe.int/fre#%7B%22itemid%22:[%22001-85010%22]%7D

nationale. Printre acestea se numara: examinarea actiunii contrar faptului ca Victor
Stepaniuc nu a platit taxa de stat; neprezentarea politicianului sau a unui reprezentant
in fata instantei de judecata; respingerea neintemeiata a cererii de améanare a sedintei
din partea ziarului Flux; omisiunea instantelor ierarhic superioare de a se expune
asupra pretentiilor ziarului cu privire la pretinsa lipsa de independenta si impartialitate a
judecatorului.

5. Cauza Flux 5 c. Moldovei (cererea nr. 17343/04, vezi hotararea aici)

Cea de-a cincea cauza a ziarului Flux a ajuns in fata CtEDO in anul 2004, dupa ce
redactia a pierdut Tn instantele nationale procesul initiat la cererea lui Vasile Solomon,
adjunctul Procurorului General, retrogradat la momentul judecarii cauzei. Acesta a
actionat ziarul in instanta de judecatad pentru publicarea unui articol referitor la evolutia
unui dosar penal intentat impotriva unei persoane de afaceri, condamnata si ulterior
achitata integral. Articolul continea relatari preluate din scrisorile pe care fiica persoanei
condamnate le adresase autoritatilor: ,La 10 iulie 2001, adjunctul Procurorului General,
Vasile Solomon (concediat ulterior pentru afaceri dubioase), semneaza concluziile de
invinuire pe dosarul penal intentat Eugeniei Duca”.

Instanta de fond a admis integral cererea lui Vasile Solomon, constatand ca relatarile
referitoare la concedierea acestuia sunt false si defaimatoare. Ziarul a fost obligat sa
plateasca compensatii pentru prejudiciile morale cauzate si sa publice o dezmintire.
Apelul si recursul din partea redactiei au fost respinse drept neintemeiate.

CtEDO a constatat violarea Articolului 10 al Conventiei, notand ca ingerinta in libertatea
de exprimare a ziarului reclamant nu era ,necesara intr-o societate democratica”. inalta
Curte a constatat existenta interesului legitim al publicului de a fi informat cu privire la
subiectul abordat in articol. Totodata, CtEDO a notat ca informatia contestata de Vasile
Solomon a fost preluata din scrisoarea deschisa scrisa de fiica pretinsei victime a
procedurilor penale abuzive, iar pedepsirea unui jurnalist pentru raspandirea
declaratiilor de acest fel ar submina aportul presei la discutarea problemelor de interes
public.

6. Cauza Flux 7 c. Moldovei (cererea nr. 25367/05, vezi hotararea aici)

in anul 2004, Flux a publicat articolul ,inca patru comunisti s-au pricopsit cu case din
banii nostri”, in care era relatat despre transformarea unui depozit al Parlamentului in
patru apartamente, precum si despre faptul ca Victor Stepaniuc, seful aparatului
Parlamentului, s-ar numara printre viitorii proprietari ai imobilelor.

Stepaniuc a inaintat o actiune impotriva ziarului, solicitand constatarea caracterului fals
si defaimator al informatiei, publicarea dezmintirii si compensatii pentru prejudiciul moral
cauzat. Instanta de fond a admis integral cererea politicianului. Flux a declarat apel
impotriva hotararii primei instante si a solicitat, fara de succes, recuzarea unuia dintre
judecatorii responsabili de caz la Curtea de Apel pe motiv ca acesta examinase deja
cauze initiate de catre politicieni impotriva ziarului si ca era in relatie de rudenie cu un
membru al fractiunii parlamentare comuniste. in urma examinarii apelului, instanta a
redus mdarimea compensatiei. In rest, hotdrarea primei instante a ramas intacta.
Recursul din partea Flux a fost si el respins ulterior.

CtEDO a constatat violarea Articolului 10 al Conventiei, notand ca ingerinta in libertatea
de exprimare a ziarului reclamant nu era ,necesara intr-o societate democratica”.


https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22appno%22:[%2217343/04%22]%7D
https://hudoc.echr.coe.int/fre#%7B%22itemid%22:[%22001-87217%22]%7D

7. Cauza Flux si Samson c. Moldovei (cererea nr. 28700/03, vezi hotaréarea aici)

”n

in anul 2001, ziarul Flux a publicat articolul ,Un fost demnitar Tsi inalta castele” in care
se relateaza despre faptul ca Gheorghe Calugaru, fost ministru al Constructiilor, ar fi
fortat batranii care locuiau intr-o curte cu Aurelia Samson sa-si paraseasca casele in
schimbul unor sume modeste. Articolul este bazat pe informatiile oferite de Z. Samson,
mama Aureliei Samson.

Gheorghe Calugaru a finaintat o actiune Tmpotriva ziarului, solicitind constatarea
caracterului fals si defaimator al informatiei, publicarea dezmintirii si compensatii pentru
prejudiciul moral cauzat. Pana la pronuntarea hotararii in prima instanta, ziarul Flux a
satisfacut pretentia fostului ministru privind publicarea scuzelor, fara a recunoaste insa
pretentiile acestuia din actiunea de judecata.

Instanta de fond a admis partial cererea lui Gheorghe Calugaru, pretentia privind
publicarea scuzelor fiind deja satisfacuta. in rest, magistratul a constatat caracterului
fals si defaimator al informatiei si a obligat ziarul Flux sa publice dezmintiri si sa
compenseze prejudiciul moral cauzat. Cererile de apel si de recurs ale ziarului au fost
respinse.

CtEDO a constatat violarea Articolului 10 a Conventiei, notand ca ingerinta in libertatea
de exprimare a ziarului reclamant nu era ,necesara intr-o societate democratica”.
Curtea a considerat ca expresiile folosite de redactie constituie judecati de valoare care
se bazau pe un substrat factologic suficient. CtEDO a reamintit ca cerinta de a
demonstra ca judecatile de valoare corespund adevarului este irealizabila si afecteaza
libertatea de exprimare. nalta Curte a mai luat in calcul tonul echilibrat al articolului,
prezenta punctelor de vedere aflate in opozitie si satisfacerea principiilor inerente unui
jurnalism responsabil.

8. Cauza Tara si Poiata c. Moldovei (cererea nr. 36305/03, vezi hotararea aici)

In anul 2002, ziarul Tara a publicat doua articole semnate de jurnalistul Petru Poiata. in
primul material, autorul a abordat o serie de nereguli in sistemul de transport public din
Chisinau. Articolul continea céateva relatari dintr-o scrisoare semnata de o companie de
transport, adresata Presedintiei, potrivit careia liderul fractiunii parlamentare comuniste,
Victor Stepaniuc, i-a solicitat ministrului Transporturilor sa transmita toate rutele in
gestiunea unei companii administrate de nepotul politicianului Stepaniuc. Tn cel de-al
doilea articol publicat, redactia relata despre lipsa unei reactii din partea Presedintiei Si
mentiona despre alte scrisori similare pe care le-a receptionat. In textul investigatiei era
scris ca ,clanul Stepaniuc isi intinde tot mai mult tentaculele”.

Victor Stepaniuc a inaintat doua actiuni impotriva ziarului si a jurnalistului, solicitand
constatarea caracterului fals si defaimator al informatiei, publicarea dezmintirii si
compensatii pentru prejudiciul moral cauzat. Instanta de fond a admis integral cererea
politicianului. Apelul si recursul ziarului Tara si a autorului articolului au fost respinse.

CtEDO a constatat violarea Articolului 10 al Conventiei. Inalta Curtea a examinat
limbajul utilizat in textul investigatiei jurnalistice, statutul de persoana publica a lui Victor
Stepaniuc, existenta interesului public de a cunoaste informatia relatata, precum si
faptul ca instantele nationale nu au facut nicio distinctie intre relatarile cu privire la fapte
si judecatile de valoare raspandite. Astfel, CtEDO a notat ca nu au existat motive
relevante si suficiente pentru a constata ca ziarul Tara si jurnalistul Petru Poiata I-au
defaimat pe politicianul Victor Stepaniuc.


https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22appno%22:[%2228700/03%22]%7D
https://hudoc.echr.coe.int/fre#%7B%22itemid%22:[%22001-82899%22]%7D
https://jurinfo.jep.gov.co/normograma/compilacion/docs/pdf/CASE%20OF%20TARA%20AND%20POIATA%20v.%20MOLDOVA.pdf

9. Cauza Timpul Info-Magazin si Anghel c. Moldovei (cererea nr. 42864/05, vezi
hotararea aici)

in anul 2004, ziarul Timpul a publicat articolul semnat de jurnalista Alina Anghel, ,Luxul
in tara saraciei”, privind automobilele pe care Guvernul le-a achizitionat de la compania
Daac-Hermes. 1n materialul jurnalistic se relata despre faptul c& procurarea
automobilelor a avut loc intr-un mod lipsit de transparenta si cu incalcarea legii. Articolul
mai continea urmatoarele informatii: ,Gurile rele si, cu sigurantd, prost informate din
Chisinau afirma ca in momentul accederii comunistilor la guvernare, Vladimir Voronin a
vrut sa «taie» nodul gordian al fondului de investiti Daac-Hermes, infiintat in baza
bonurilor de investitii, adica sa-l ia la bani marunti. Ca acest lucru sa nu se intample, se
zice ca cineva i-a platit altcuiva 500.000 de dolari. Sunt simple speculatii si Tnvinuiri
nefondate — nu se stie. Realitatea e ca azi, Daac-Hermes si distribuitorul sdu Skoda
sunt bine mersi, prospera si vand Cancelariei de Stat loturi uriase de automobile de lux,
spre ciuda concurentilor.”

La scurt timp, compania Daac-Hermes, dar si fondatoarea acesteia, compania
Daac-Prom, au actionat in judecata ziarul Timpul si jurnalista-autoare a articolului.
Companiile au solicitat constatarea caracterului fals si defaimator al informatiei si
compensatii pentru prejudiciul cauzat in marime de 500.000 de dolari si 20 de milioane
de lei. Totodata, acestea au mai inaintat si o cerere de asigurare a actiunii, care a fost
admisa de instanta de judecata, conturile redactiei si echipamentul de la sediul ziarului
fiind puse sub sechestru.

Ulterior judecarii cauzei in instanta de fond, pretentiile din cererea de chemare in
judecata au fost admise partial. Instanta a constatat caracterul fals si defaimator al
informatiei si a obligat ziarul si jurnalista sa publice o dezmintire si sa plateasca, cu titlu
de daune morale, suma de 1,3 milioane de lei. Cererea de apel a ziarului a fost
respinsa ulterior de instanta ierarhic superioara. Curtea Suprema de Justitie a admis
partial recursul ziarului, insé s-a rezumat doar la a reduce cuantumul compensatiei
acordate la 130,000 de lei.

Curtea a constatat, in unanimitate, violarea art. 10 CEDO. in lumina bunei-credinte a
redactiei in reflectarea chestiunilor de interes public, a substratului factologic relevant si
a lipsei detaliilor despre contractul de achizitie publica dintre Daac-Hermes si Guvern,
care genera suspiciuni legitime cu privire la legalitatea afacerii si datorita neaprecierii
acestor elemente de catre instantele de judecatd nationale in hotéarérile lor, CtEDO a
conchis ca ingerinta in libertatea de exprimare a ziarului nu a fost ,necesara intr-o
societate democratica”.

10. Cauza RISE Moldova si lurie Sanduta c. Moldovei (cererea nr. 4358/19, vezi
hotararea aici)

Evenimentele din cauza RISE Moldova si lurie Sanduta c. Moldovei isi au originea in
perioada campaniei electorale pentru alegerile prezidentiale din anul 2016, atunci cand
asociatia reclamanta publicase articolul ,Banii lui Dodon din Bahamas”. Jurnalistii
informau publicul despre resursele financiare care, cu cateva luni inainte de alegeri, ar fi
fost transferate cu titlu de imprumut de catre o companie off-shore din Bahamas in
beneficiul unei firme conduse de un membru al Partidului Socialistilor.


https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22appno%22:[%2242864/05%22]%7D
https://hudoc.echr.coe.int/fre#%7B%22itemid%22:[%22001-83443%22]%7D
https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22appno%22:[%224358/19%22]%7D
https://hudoc.echr.coe.int/fre#%7B%22itemid%22:[%22001-212124%22]%7D

PSRM a actionat in instanta de judecatd atat RISE Moldova, cét si pe autorul
investigatiei jurnalistice, lurie Sanduta, solicitind dezmintirea informatiei, compensarea
prejudiciului moral, precum si publicarea dezmintirilor si scuzelor. Partidul reclamant a
sustinut ca informatia privind ,finantarea ilegala din strainatate a PSRM si a campaniei
electorale a lui Igor Dodon” este falsa. PSRM si-a motivat pretentiile prin prisma faptului
ca nicio structura a statului nu a constatat ,existenta unor aparente de ilegalitate in
actiunile descrise” in investigatia jurnalistica si nici nu a stabilit legaturi economice dintre
PSRM si compania din Republica Moldova.

Instanta de fond a admis partial cererea de chemare in judecatda a Partidului
Socialistilor, obligand RISE Moldova sa plateasca reclamantului 200 de lei (taxa de stat)
si sa publice o dezmintire a unor relatari pe care nu le-a raspandit: ,Recunoastem ca
afirmatiile si/sau informatiile despre PSRM privind finantarea acestuia din fonduri
externe, precum si privind finantarea de catre PSRM a campaniei electorale a
candidatului electoral Igor Dodon din fonduri externe sunt lipsite de substrat factologic si
nu corespund realitatii”. Apelul si recursul din partea RISE Moldova au fost respinse.

Dupa comunicarea de catre CtEDO a cererii reclamantilor, Agentul guvernamental a
inaintat o cerere de revizuire la Curtea de Apel Chisindu. Instanta de apel a admis
cererea de revizuire si a casat hotararile judecatoresti in privinta reclamantilor, insa a
refuzat expres sa recunoasca violarea Articolul 10 al CEDO.

CtEDO a notat ca o decizie sau o masura favorabila unui reclamant nu este, in
principiu, suficientd pentru a-i anula calitatea de victima, cu exceptia cazului in care
autoritatile nationale au recunoscut, in mod explicit sau in substanta, si au oferit o
despagubire adecvata pentru incalcarea Conventiei.

De asemenea, CtEDO a retinut ca, desi Curtea de Apel Chisinau a refuzat
recunoasterea expresa a incalcarii Articolului 10 din CEDO, aceasta a acceptat
argumentul Guvernului ca rezultatul procedurilor de revizuire si procedurile redeschise
cu privire la fondul cauzei au constituit, Tn esenta, o recunoastere a incalcarii Articolului
10 din Conventie. Prin urmare, CtEDO a considerat ca nu este necesar sa
reexamineze fondul cererii, concluzionand ca a avut loc incalcarea Articolului 10 din
Conventie. Curtea a acordat reclamantilor 2.300 de euro pentru prejudiciul moral si
1.500 de euro pentru costuri si cheltuieli.



