După ce, în ultimii zece ani, bugetele pentru publicitatea radio au fost relativ constante, în ultimii trei ani se atestă o creștere treptată a volumului de reclamă în eter – de la 1,2 milioane de euro în 2019 la 1,4 milioane de euro în 2021, potrivit studiului „Piața mass-media din Republica Moldova: realități și tendințe”, lansat recent de Centrul pentru Jurnalism Independent.
Cercetarea arată că piața de publicitate radio are o cotă de circa 4% din volumul total. Autorii cercetării constată că bugetele pentru radio au fost relativ constante în ultimii zece ani, cu mici fluctuații, constituind 1,4 milioane de euro în 2021 față de 0,9 milioane în 2012. Totodată, experții atestă, în ultimii trei ani, o creștere graduală cu 10% anual a volumului de publicitate la radio – de la 1,2 milioane de euro în 2019 la 1,3 milioane de euro în 2020 și la 1,4 milioane de euro în 2021. „Această stabilitate se datorează formatului, care oferă certitudine, prețului stabil al publicității radio, dar și faptului că multe posturi au ajuns și pe Internet, crescându-și auditoriul”, se arată în studiu.
Din punct de vedere al consumului produselor radio, în 2021 s-a observat o creștere a acestui indicator la nivel săptămânal, de la 13% în 2020 la 24% anul trecut. În același timp, consumul zilnic s-a redus de la 31% la 17%, iar rata celor care nu consumă produse radio a ajuns de la 46% la 51%.
Datele studiului XPlane din 2021, consultat de autori, arată că preferințele radioascultătorilor pot varia în funcție de vârstă. Astfel, în rândul copiilor și adolescenților stațiile de radio preferate sunt Radio Zum și Kiss FM. Tinerii cu vârste cuprinse între 20 și 29 de ani ascultă Hit FM și Kiss FM, iar cei de până la 39 de ani preferă Hit FM și Retro FM. Radio Plai este ascultat cel mai des de persoanele cu vârstele între 40 și 49 de ani.
Aproximativ 46% din respondenții care reprezintă populația urbană a Republicii Moldova, cu vârsta cuprinsă între 12 și 65 ani, afirmă că ascultă radio cu o anumită frecvență, iar 35% – că ascultă radio zilnic. Totodată, studiul care analizează preferințele tehnologice de ascultare a radioului în funcție de categoria de vârstă constată că vârstnicii au tendința de a asculta radioul în format analog, în timp ce tinerii preferă online-ul și podcasturile.
Circa 47% dintre cei intervievați ascultă radio în automobil, iar în jur de 25% – acasă, mai arată studiul XPlane, aceste date fiind susținute și de studiul național de audiență a mass-media, lansat de CJI în decembrie 2021.
Cercetarea mai atestă faptul că mai mult de jumătate dintre respondenții care au un automobil pornesc radio pe frecvențele FM/AM. Aproximativ 9% ascultă radio online, iar 4% – cărți audio sau podcasturi de pe telefonul conectat la mașină.