Studiu CJI // Reclama online, pe locul doi ca volum pe piața de publicitate după cea televizată 

Reclama online constituie circa 28% din toată structura pieței de publicitate sau cu 25% mai puțin față de cota pe care o are publicitatea TV (53%), potrivit studiului „Piața mass-media din Republica Moldova: realități și tendințe”, lansat recent de Centrul pentru Jurnalism Independent. Potrivit cercetării, tinerii se numără printre cei mai activi utilizatori ai Internetului, iar știrile sunt cele mai căutate informații pe online. 

Conform unei analize a Asociației Agențiilor de Publicitate din Moldova (AAPM), la care fac trimitere autorii studiului, pieței online îi revine 28% din volumul total al pieței de publicitate, fiind a doua după TV. „Aceasta a demonstrat o creștere constantă în ultima decadă, accentuată în ultimii ani, inclusiv în anii pandemici. Astfel, online-ul a cres­cut de la 1,2 milioane de euro în 2012 până la 6,6 milioane de euro în 2021”, se menționează în raport.

În privința consumului pe tipuri de media, analiza realizată de AAPM pentru perioada anilor 2018-2020 arată că online-ul este cel mai popular. „Din punctul de vedere al con­sumului, se observă o creștere graduală în ultimii trei ani, de la 79% consum zilnic în 2018 la 85% în 2020. Această creștere s-a produs în special din contul consumului săptămânal și lunar, care s-a redus trep­tat, în timp ce rata celor care nu consumă online – 4% – a rămas neschimbată. Date­le sunt valabile pentru categoria de vârstă 18+, urban”, scrie în raport.

STRUCTURA DEMOGRAFICĂ A UTILIZATORILOR DE INTERNET

Potrivit datelor AAPM, numărul total al utilizatorilor de Internet cu vârsta de peste 15 ani este de 1,84 milioane de cetățeni, dintre care 1,33 milioane (72%) accesează Internetul zilnic. Rata femeilor care navighează online este mai mare decât cea a bărbaților – 53% versus 47%.

Tinerii preferă să navigheze de pe telefonul mobil (44% din total), în timp ce persoanele trecute de 51 de ani utilizează în­tr-o măsură mai mică (17% din total) astfel de dispozitive. Totodată, tinerii cu vârste cuprinse între 15 și 30 de ani sunt cei mai activi utilizatori. Ponderea acestora este de 41%, în timp ce adulții de la 31 la 50 de ani constituie aproximativ 37% din total, iar categoria de vârstă de peste 51 de ani – aproximativ 22%.

Aceeași sursă arată că aproximativ două treimi dintre uti­lizatorii de Internet (68%) accesea­ză site-urile de știri sau site-urile locale prin intermediul Facebook, iar circa 36% – direct. Aplicațiile portalurilor sunt utilizate în proporție de 20%.

În privința preferințelor, internauții moldoveni utilizează Interne­tul pentru a accesa filme și muzică (37%), pentru internet banking, ca să expedieze mailuri și să discute pe chaturi (14%) și pentru a accesa rețelele sociale (14%). Aproxima­tiv 71% dintre aceștia accesează In­ternetul de pe telefonul mobil.

Dintre informațiile căutate pe site-uri, primele în top sunt știrile, urmate de date privind educația/studiile, sănătate și rețete de bucate.

Exit mobile version