Cei mai mulți reprezentanți ai breslei jurnalistice consideră că proaspeții reporteri necesită cele mai multe instruiri în domeniu din cauză că nu sunt suficient de bine pregătiți, potrivit studiului de necesități ale mass-media, lansat recent de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI). Cercetarea arată că, cel mai des, la instruiri participă managerii, reporterii, redactorii-șefi și contabilii instituțiilor media.
Potrivit studiului CJI, cei mai mulți respondenți au relatat că, în ultimele 12 luni, cineva dintre angajații instituțiilor în care activează au participat la un curs de instruire sau formare profesională (63%). Circa o treime susțin că nimeni dintre angajații instituției lor nu au participat la instruiri în ultimul an.
Cel mai des, la instruiri au participat directorii executivi (67%), reporterii (52%), redactorii-șefi (44%) și contabilii (40%). În proporții de 29-31% s-a relatat despre participarea la instruiri a redactorilor, cameramanilor și a managerilor social media. Categoriile de angajați care în ultimul an au participat în măsură mai mică la cursuri de formare profesională sunt specialiștii în resurse umane (6%), regizorii (4%) și DJ (4%).
Participanții la interviurile în profunzime au declarat că adesea la traininguri participă specialiștii din departamentul financiar, pentru a fi la curent cu modificările legislative. „Cei mai mulți respondenți consideră că personalul nou angajat necesită cele mai multe instruiri, deoarece nu sunt suficient de pregătiți de instituțiile educaționale și nu au experiență în domeniu”, constată autorii studiului.
La capitolul dificultăți se invocă faptul că fiecare a doua instituție mass-media se confruntă cu problema insuficienței resurselor financiare pentru instruirea personalului în afara instituției, insuficiența timpului pentru participarea la instruiri, provocări legate de asimilarea informațiilor prezentate la cursurile online, precum și faptul că la cursurile de formare disponibile predomină informațiile teoretice și mai puține activități practice. De exemplu, din cauza insuficienței resurselor financiare, reprezentantul unui post de radio a afirmat că participă doar la instruirile gratuite. Totodată, reprezentanții posturilor de radio consideră că există prea puține cursuri de instruire adaptate specificului activității lor.
Mai mult, reprezentanții instituțiilor mass-media regionale au invocat dificultatea de a se deplasa și de a participa la cursurile de instruire care se desfășoară în format fizic la Chișinău și au pledat pentru traininguri în format online sau la sediile instituțiilor. Unii participanți sunt de părere că organizarea instruirilor în format online a facilitat participarea la cursurile de formare. Alți respondenți consideră că răspândirea practicii de desfășurare a instruirilor în format online a generat creșterea ofertelor de formare: „În loc de un training, care anterior avea loc la Chișinău, acum sunt zece online”.
Managerii instituțiilor de presă au indicat că au nevoie de cursuri în diversificarea surselor de venit, scrierea proiectelor pentru accesarea granturilor, dezvoltarea strategică a companiei.
Personalul de creație a enumerat domenii ce vizează promovarea produselor mediatice, realizarea conținutului pentru anumite medii online, scrierea/realizarea/editarea știrilor și realizarea subiectelor pentru emisiuni TV/video (pe teren, în studio), iar personalul tehnic este interesat de modernizarea site-urilor și întreținerea lor, SEO, web-design, montaj video, întreținerea și ajustarea rețelelor, lucrul cu date statistice și automatizarea eterului (emisiei). De asemenea, mai mulți participanți ai sondajului susțin că ar participa cu încredere la cursurile desfășurate de experții de peste hotare (72%) și jurnaliștii cu experiență (58%).
În cadrul studiului a fost realizat un sondaj online la care au participat 76 de instituții mass-media, 30 de interviuri în profunzime, o cercetare de birou și analiza conținutului principalelor buletine de știri ale posturilor de televiziune. În calitate de respondenți pentru sondajul online și interviurile în profunzime au fost invitate persoanele din management.
Datele au fost colectate în perioada 8 noiembrie – 6 decembrie 2021. Acest studiu a fost efectuat de compania Magenta Consulting pentru Centrul pentru Jurnalism Independent.