Raportul din acest an al Institutului Reuters privind media digitală relevă o nouă scădere a încrederii consumatorilor față de știri în întreaga lume. În medie, doar patru din zece persoane din eșantionul de referință declară că au încredere în știri. Interesul redus alimentează și evitarea accesării noutăților în general, în timp ce jurnaliștii își pierd treptat rolul de figuri centrale ale dezbaterilor mediatice pe rețelele de socializare, se mai arată în studiu.
Potrivit Digital News Report, dacă pandemia de Covid-19 a avut un impact pozitiv asupra nivelului de încredere față de știri, războiul din Ucraina și creșterea costurilor de trai au avut un efect contrar. Datele raportului arată o scădere în consumul diferitelor surse de știri, într-un grup mare de țări, pe durata ultimului an, cea mai mică încredere înregistrându-se în rândul femeilor și al tinerilor, precum și în țările caracterizate de un nivel ridicat al polarizării politice. Finlanda și Țările de Jos – cu piețe media stabile, presă bine finanțată și o înaltă încredere în instituțiile publice – par să reziste acestor tendințe, în timp ce piețe anterior stabile, precum Austria și Germania, încep a fi afectate. Scăderea interesului față de știri, în majoritatea cazurilor, vizează atât sursele tradiționale, cât și cele online.
Procentul cel mai ridicat al utilizatorilor cu nivel sporit al neîncrederii în presă este în Japonia (17%), SUA (12%), Germania și Regatul Unit (9%). Tendința de a evita știrile, o subliniază realizatorii studiului, este cauzată, printre altele, și de imaginile copleșitoare ce ilustrează războiul în Ucraina, dar și antagonismul și dezbaterile politice exagerate. Finlanda rămâne țara cu cel mai mare nivel de încredere generală a populație în media (69%), la capătul opus situându-se Grecia (19%), după un an marcat de dezbateri aprinse privind libertatea presei și independența mediatică.
Studiul Reuters subliniază că publicul acordă mai multă atenție celebrităților, influencerilor și personalităților de pe rețelele de socializare decât jurnaliștilor și asta pe rețele precum TikTok, Instagram și Snapchat. Pe de altă parte, jurnaliștii continuă a fi figurile centrale în conversațiile de pe Facebook și Twitter.
Ediția a12-a a Digital News Report dezvăluie perspective noi despre consumul de știri, pe baza unui sondaj YouGov realizat printre peste 93.000 de consumatori de informație online din 46 de piețe, acoperind jumătate din populația lumii.