Reglementarea publicității de stat, votată de Parlament în prima lectură

Deputații au promovat în prima lectură proiectul de modificare a Legii cu privire la publicitate, care presupune în principal reglementarea publicității de stat. Inițiativa a fost susținută cu 55 de voturi. 

Media Azi a scris anterior despre faptul că proiectul de lege a fost înregistrat la Parlament pe 29 mai și are drept scop alinierea legislației din domeniu la standardele Uniunii Europene. Potrivit notei informative a documentului, modificările sunt necesare pentru că actualul cadru legal nu reglementează publicitatea de stat, ceea ce generează mai multe deficiențe. Acestea contravin normelor UE, care impune transparență și nediscriminare în alocarea fondurilor publice pentru publicitate, și afectează încrederea publicului în sectorul media. 

Astfel, amendamentele votate prevăd introducerea conceptului de „publicitate de stat” și reglementarea acesteia printr-un nou capitol în lege. Publicitatea de stat este definită drept plasarea, promovarea, publicarea sau difuzarea, în orice serviciu mass-media sau platformă online, a unui mesaj promoțional sau autopromoțional sau a unui anunț public sau campanii de informare, în mod normal în schimbul unei plăți sau al unei retribuții de către, pentru sau în numele unei entități din sectorul public. Pe de altă parte, un „mesaj de interes public” reprezintă un anunț public sau campanii de informare care au ca obiect promovarea unor valori, idei și/sau scopuri de interes public ori comunitar, difuzată în vederea creșterii gradului de conștientizare, schimbării atitudinii și a comportamentului social, prevenirii și contracarării viciilor sociale. 

La fel, se extinde lista ,,entităților din sectorul public” (pentru a include autorități, instituții publice și societăți cu capital public) și se introduc criterii pentru alocarea fondurilor publice. Inițiativa mai presupune: obligația de raportare anuală a entităților din sectorul public și a furnizorilor de servicii mass-media sau platforme online privind publicitatea de stat și mesajele de interes public; monitorizarea de către Agenția Achiziții Publice a procedurilor de achiziție pentru publicitatea de stat, cu publicarea unui raport anual; planificarea mesajelor de interes public prin elaborarea unui plan anual; clarificarea difuzării gratuite a mesajelor de interes public doar cu acordul difuzorului.

Exit mobile version