Printre principalele provocări pentru piața mediatică în 2023 se vor număra atragerea publicului prin conținut pozitiv și util, captarea utilizatorilor obosiți de Facebook sau Twitter și a celor nereprezentați de TikTok pe noi rețele sociale, dar și integrarea inteligenței artificiale în activitatea jurnalistică. Concluziile aparțin unui studiu publicat la începutul anului de Institutul Reuters pentru Studiul Jurnalismului.
Potrivit cercetării, presa scrisă va fi cea mai afectată în acest an din cauza costurilor mari de producție, dar abonamentele digitale ar putea reprezenta o salvare. În egală măsură, vom asista la scăderea prețului pentru conținuturile media, dar și oferte speciale menite să atragă consumatorii de informație. Autorii consideră că instituțiile media vor încerca să ofere publicului mai multă valoare, construind extensii ale produselor lor. Se vor propune, de exemplu, pachete care combină știrile cu aplicații de gătit, jocuri, recenzii, aplicații sportive sau chiar servicii de consultanță și reclamă.
O altă tendință a publicațiilor va fi să-și vândă conținuturile prin intermediul valorilor cărora subscriu prin activitatea lor: „La Vanguardia din Spania subliniază expresia «adevărul este prima victimă a războiului» atunci când vinde abonamente. Vox Media își subliniază misiunea de a împuternici cu informații în timp ce solicită sprijin, iar The Guardian – jurnalismul său neînfricat și independent”.
Prioritate vor avea platformele video precum TikTok și YouTube în acest an, pe fondul dovezilor că sunt instrumente potrivite pentru implicarea utilizatorilor de sub 25 de ani. Un alt raport recent al Institutului Reuters arată că „aproximativ jumătate (49%) dintre editorii de top din zeci de țări sunt acum activi pe TikTok, în ciuda preocupărilor legate de proprietarul chinez al aplicației și de securitatea datelor utilizatorilor”.
Și inteligența artificială va reprezenta o puternică armă mediatică, arată datele cercetării. „Aptă să genereze scenarii pentru filme sau cărți, să scrie un cod de calculator și chiar să estimeze provocările cu care se confruntă jurnalismul local”, inteligența artificială poate în egală măsură să genereze neadevăr și propagandă distrugătoare, avertizează Reuters.
Studiul cuprinde opiniile a 303 manageri media din 53 de țări și conchide că instituțiile media care și-au finalizat deja tranziția digitală și au afaceri robuste, cu abonamente sau venituri diversificate, au cea mare șansă să facă față provocărilor economice ale acestui an. Companiile care depind excesiv de tipar sau de publicitate urmează să se confrunt cu câțiva ani dificili.