O decizie din 4 octombrie a Comisiei pentru Situații Excepționale (CSE) dispune completarea listei de site-uri ce pot fi blocate pentru promovarea conținuturilor care pot afecta securitatea națională a țării cu „surse online care sunt utilizate în războiul informațional contra statului”.
Recenta dispoziție a CSE presupune completarea documentului emis în februarie 2022, atunci când a fost declarată stare de urgență pe teritoriul Republicii Moldova în legătură cu declanșarea războiului din Ucraina. Potrivit acelei decizii, furnizorii de servicii de acces la Internet au obligația să blocheze sursele online ce promovează știri false în domeniul ce afectează securitatea națională, precum și pe cele care, prin mesajele promovate, incită la ură, la dezordini în masă sau război, în condițiile stării de urgență. Deciziile privind blocarea acestor surse sunt emise de Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației (ANRCETI), în baza unei liste întocmite și publicate de Serviciul de Informații și Securitate (SIS).
Potrivit noului document al CSE, lista lor se completează cu site-uri care sunt utilizate în războiul informațional contra Republicii Moldova. Iar potrivit legii, prin „război informațional” se are în vedere ansamblul de acțiuni desfășurate prin intermediul propagandei, al agresiunii mediatice, al manipulării și al dezinformării, în scopul subminării suveranității, independenței și integrității teritoriale a statului.
Daniel Vodă, purtătorul de cuvânt al Guvernului, a comentat cu privire la decizie că este vorba de „măsuri noi de îmbunătățire a monitorizării spațiului informațional (online) de către Serviciul de Informații și Securitate, o activitate vitală pentru securizarea resurselor electronice ale țării noastre, protejând astfel cetățenii și interesele naționale de potențiale amenințări hibride, cibernetice și dezinformări. (…) Deja se cunoaște mecanismul aplicat anterior și este evident că același mecanism va fi menținut. Prin completarea dispoziției au fost concretizate pârghiile de implementare”.
Pe de altă parte, Cristina Durnea a explicat, în cadrul rubricii Juristul presei a Centrului pentru Jurnalism Independent, care sunt criteriile pe care SIS ar urma să le utilizeze pentru a stabili când o anumită sursă online este utilizată în războiul informațional contra statului. Totodată, jurista accentuează că, reieșind din noua dispoziția CSE, ar putea fi blocate inclusiv portaluri care vor „altera conținutul informațiilor publicate” prin manipulare, dezinformare, tăinuire sau falsificare a informației și care provin de la persoanele incluse în listele de sancțiuni internaționale (ex: Ilan Șor, Vladimir Plohotniuc, Gheorghe Cavcaliuc, Marina Tauber, Veaceslav Platon etc).
„Este cazul de remarcat că prevederile din dispoziția CSE operează cu o serie de noțiuni precum propagandă, prezentare manipulatorie, reflectare selectivă, tăinuire sau manipulare, care, din rațiuni evidente, nu sunt definite în acte normative și, fiind de o natură foarte vagă, lasă loc pentru interpretări excesive și defavorabile libertății de exprimare. Rămâne a fi incert faptul cum (sau dacă) autoritățile vor demonstra, bunăoară, că alterarea conținutului prin manipulare, prin tăinuirea sau falsificarea informației de pe un website are potențialul de a genera panică, tensiuni ori conflicte sociale. Unde mai pui că aplicarea unor sancțiuni pentru alterarea conținutului prin tăinuirea informației pare a fi o măsură disproporționată”, argumentează Cristina Durnea.
Mediacritica.md a scris anterior despre faptul că, pe parcursul anului 2022, SIS a emis ordine de blocare a 12 resurse online ce promovează știri false în domenii ce afectează securitatea națională, precum și sursele online care, prin mesajele promovate, incită la ură, la dezordini în masă sau război. Altele au urmat în 2023, un caz notabil fiind cel a cinci clone ale portalului Sputnik.md.