Generația conectată. Cum își construiește presa relația cu tinerii

Doru Curoșu, specialist în resurse umane și politici de tineret

Presa mereu a avut nevoie de o abordare diferită în comunicarea cu tinerii, din simplul motiv că cei din urmă sunt mai detașați de tot ce înseamnă știri și noutăți în diverse domenii. Înțeleg că generalizez, nu toți tinerii sunt la fel. De exemplu, îmi amintesc că, fiind la școală, primul lucru pe care îl făceam când ajungeam seara acasă de la ore și antrenamente era să includ televizorul la canalele de știri. Bineînțeles că nu eram atent la toate subiectele, dar cele din politica națională și externă, sport, chiar și meteo erau tematicile preferate. Pe 11 septembrie 2001 eram în clasa a 5-a, dar și acum țin minte cum am ajuns acasă și am stat lipit de televizorul următoarele câteva ore. Pe 7 aprilie 2009, ajuns acasă de la proteste, am stat cu ochii la TV, urmărind îngrozit tot ce a urmat. 

Bine, poate și din motivul că acum 15-20 de ani mass-media era o forță în societate, iar Internetul și știrile online erau un lux, televiziunea și presa scrisă (ziarele) erau surse importante de informare. Între timp, abundența de surse media și asocierea multora dintre ele cu diverși politicieni nepopulari, corupți etc. au redus mult din credibilitate, dar și interesul față de „primele surse de informare”. Chiar și pentru mine a urmat o perioadă în care urmăream o singură sursă de știri, creată de tineri și dedicată tinerilor, altele fie nu existau, fie erau vizibil părtinitoare unui grup direct interesat.

RELAȚIA MASS-MEDIA VS TINERII

Relația dintre presă și tineri în Republica Moldova a fost influențată de mai mulți factori, inclusiv contextul social, politic și economic al țării. Aceștia au impact asupra modului în care presa și tinerii interacționează. Situația socială, evenimentele politice și starea economică pot afecta tonalitatea și conținutul știrilor, precum și modul în care tinerii percep și reacționează la acestea. De exemplu, atunci când țara se află într-o criză politică puternică, așa cum le-am avut din 2009 până în 2020, tinerii s-au împărțit rapid în două categorii: fie cei care și-au găsit refugiu într-o echipă politică, îmbrățișând valorile și viziunile partidului; fie cei care au emigrat, devenind spectatori ai schimbărilor agitate din această perioadă. 

Un alt factor este nivelul de educație. Diferențele în nivelul de educație pot juca un rol semnificativ în modul în care tinerii înțeleg și interpretează informațiile furnizate de mass-media. Educația poate contribui la dezvoltarea gândirii critice și a discernământului în evaluarea știrilor. Desigur avem și educația impusă prin transfer manipulativ de valori și ideologii. Unii ar spune că în Moldova democrată nu există așa ceva, dar asta înseamnă doar să negăm un adevăr. Îndoctrinarea prin sistemul de învățamânt se poate deduce chiar și din banalul exercițiu de a-ți alege la școală orele opționale, care într-un final se transformă în ore de religie obligatorii sau ore de educație civică cu materiale și conținut învechit sau la discreția și expertiza profesorului.  

Exemplul setat în familie e și el un factor, dar, după părerea mea, care nu este valabil în cazul oricărui tânăr. Cel puțin în cazul meu – mereu am luat decizii independent, indiferent de opinia părinților. Desigur, valorile și comportamentele promovate în familie pot influența atitudinea tinerilor față de presă. Dacă familia încurajează o abordare critică și informarea responsabilă, tinerii pot fi mai puțin susceptibili la manipulare sau interpretări distorsionate ale știrilor. Dar dacă părinții au consumat în exclusivitate seriale rusești și turcești, atunci avem ce avem…

CE CONSUMĂ TINERII

Activitatea mea zilnică constă în interacțiunea cu tinerii prin sesiuni de formare, ghidare în dezvoltare personală și carieră, mentorat. La întrebarea de unde aceștia se informează, de cele mai multe ori primesc răspunsuri care pentru mine par pur și simplu absurde, deși înțeleg tedințele. Când zic absurd mă refer la faptul că tinerii preferă să caute știri/actualități pe rețelele de socializare, de cele mai multe ori pe platforme precum TikTok, de la persoane care nu au o experiență relevantă în jurnalism, care la prima vedere nu ar fi cea mai relevantă sursă de informare. Mai sunt și tineri care urmăresc direct canale de știri sau jurnaliști prin grupurile de Telegram.

Un studiu realizat în 2023 de Centrul pentru Dezvoltare Educațională și Comunitară (CDEC) arată că, pentru a găsi o informație sau o știre, tinerii își încep căutările prin motorul Google, iar de acolo aleg primele opțiuni oferite. Rețelele sociale sunt principala sursă din care se informează tinerii și doar 32% dintre ei aleg portalurile de știri în acest scop. Studiul arată că doar 35% din timpul în care navighează pe Internet tinerii îl folosesc pentru a citi știri. În rest, ei se preocupă de comunicarea cu prietenii, vizionarea filmelor și secvențelor video, audierea muzicii sau jocuri online. Întrebați despre fake news, 42% dintre respondenți au spus că tinerilor din Moldova le este dificil să facă diferența între știrile false și cele veridice, iar 30% au menționat că pot să deosebească falsul din mediul online de adevăr. 11% au bifat că tinerii nu fac diferența între știrile adevărate sau false și tot 11% cred că tinerii sesizează imediat un fake news. La sondajul național au participat peste 1.500 de tineri cu vârsta cuprinsă între 16 și 25 de ani.

La întrebarea de ce urmăresc știrile și ce anume caută, tinerii zic că sunt interesați în mare parte de:

Pe de altă parte, tinerii au mai multe motive de a nu urmări știrile. De cele mai multe ori ei dau vina pe conținutul negativ sau pe dificultatea de a le recunoaște ca fiind adevărate sau false, în special noutățile din domeniul politic. Alte motive ar fi:

Factorii enumerați mai sus au educat în ultimii ani tineri deconectați de la sursele de informare oficiale și media. Din păcate, foarte puțini tineri ascultă radio și urmăresc buletinele de știri televizate, iar de ziare și reviste nici nu mai vorbesc. Respectiv, ămâne ca presa să-și transfere resursele pe rețelele de socializare, unde tinerii petrec o parte covârșitoare din timp.

SOLUȚII?

Pentru a atrage tinerii să urmărească știrile, presa poate să adopte mai multe strategii și abordări care să se plieze pe preferințele și obiceiurile acestui segment de public. Între soluții s-ar număra: 

Mai multe initiative ar putea ajuta tinerii să fie conectați cu știrile din țară și din lume. De exemplu, site-uri de știri din Republica Moldova care sunt dedicate tinerilor ar putea oferi publicului său spațiu pentru a se manifesta prin scris. Și sistemul de învățământ ar putea contribui, prin proiecte individuale și de grup, la scrierea articolelor pe diverse subiecte, care să fie ulterior publicate pe platformele de știri. Evident, interacțiunea între organizațiile media și tineri nu ar trebui să se limiteze doar la știri. Interacțiunea în cadrul evenimentelor publice, prezentări prin școli, concursuri de scriere cu premii ar putea ține tinerii mai aproape de cei care fac jurnalism și informează. 

Încurajarea tinerilor să citească mai mult știrile este o provocare, dar una care are soluții: 

Soluții ar fi mult mai multe, dar, într-un final, pe lângă dezvoltarea a zeci de instrumente de comunicare și interacțiune, este importantă educarea tinerilor încă de pe băncile școlii, atât să genereze știri (prin ziarele școlare și alte activități), dar mai ales să citească cât mai mult, pentru a fi informați și a deveni consumatori critici de știri.

Materialul este publicat în cadrul campaniei „Incluziunea începe de la mine”. Campania este organizată în cadrul proiectului „Promovarea coeziunii sociale în Moldova prin încurajarea incluziunii și diminuarea discriminării”, desfășurat de CJI în cadrul programului „Inițiativă Comună pentru Oportunități Egale – Faza II”, implementat cu suportul Guvernului Elveției. 

Exit mobile version