Televiziunea rămâne a fi principala sursă de informare a cetățenilor Republicii Moldova, urmată de rețelele sociale și site-urile de știri. La capătul opus se află influencerii, experții și ziarele, potrivit Barometrului Opiniei Publice (BOP), ediția septembrie – octombrie 2024.
Datele BOP arată că cei mai mulți dintre cetățeni (aproape 37%) se informează în primul rând de la televizor. 21% din respondenți au spus că se informează cel mai des de pe Facebook, Instagram, TikTok etc. Iar site-urile de știri sunt prima sursă de informare pentru 16% din cetățenii Republicii Moldova. Este pentru prima dată când Barometrul segregă Internetul, ca sursă de informare, în câteva surse distincte: rețelele sociale, site-urile de știri, influencerii și alți creatori de conținut.
Sondajul arată că pentru 25% dintre cetățeni televiziunea rămâne a fi și cea mai de încredere sursă de informare, 13% din respondenți au cea mai mare încredere în membrii familiei, iar în cazul a 12% site-urile de știri se bucură de cel mai mare nivel de încredere.
Într-un clasament general, mass-media tradițională (posturile de televiziune și radio, ziarele) și mass-media digitală (site-urile de știri) se bucură de o încredere mare și foarte mare din partea a 31% și, respectiv, 29% din populație. Mass-media este surclasată în acest clasament de mai multe instituții, printre care bisericile, primăriile și Președinția.
Barometrul mai arată că peste 56% din cetățeni urmăresc zilnic posturile de televiziune (inclusiv online), peste 84% accesează zilnic Internetul și aproape 76% dintre respondenți navighează zilnic pe rețelele sociale. Pe de altă parte, peste 52% spun că nu au ascultat deloc podcasturi în ultimele trei luni. Ziarele și radioul sunt o sursă zilnică de informare pentru 16,2% și, respectiv, 32,3% din moldoveni. Dar și în aceste cazuri, rata celor care nu au ascultat un post de radio sau nu au deschis un ziar în ultimele trei luni se menține la aproape jumătate din cetățenii țării.
Tendințele față de anii trecuți
Televiziunea se poziționează în 2024 drept principala sursă de informare pentru cei mai mulți cetățeni, după ce doi ani la rând, în 2022 și în 2023, această poziție era ocupată de Internet. Menționăm că, în ultimul BOP, datele au fost segregate astfel încât respondenții, la întrebarea privind principalele surse de informare, nu au mai avut ca opțiune varianta de răspuns „Internet”, dar au putut să aleagă între „rețele de socializare”, „site-uri de știri”, „influenceri” și alți creatori de conținut online etc. Astfel, în 2024, BOP nu mai prezintă datele însumate pentru categoria Internet, dar măsoară separat cifrele pentru principalele surse online.
Tot anul trecut, în 2023, moldovenii spuneau că sursa de informare în care au cea mai mare încredere este Internetul (38%), urmat de televiziune (20%) și familie (6%).
Studiul Barometrul Opiniei Publice a fost efectuat în perioada 19 septembrie – 10 octombrie 2024, în rândul a 1.100 de respondenți, cu excepția celor din regiunea transnistreană și diaspora.