Activitatea Ombudsmanului pentru audiență al Teleradio-Moldova (TRM) este ineficientă, iar „soluțiile întârzie”. Concluzia aparține Consiliului de Supraveghere și Dezvoltare (CSD) al furnizorului public și se regăsește în raportul de activitate pentru 2022 al CSD. Mai mult, pe parcursul anului trecut, Ombudsmana ar fi prezentat un singur raport lunar de activitate, „în continuare refuzând să-și îndeplinească obligațiunile”. În timp ce șefii de la TRM nu oferă alte detalii cu privire la activitatea sa, Carmelia Albu declară că este nedumerită de constatări.
Potrivit raportului de activitate al CSD, făcut public pe pagina oficială a Teleradio-Moldova, printre restanțele înregistrate pentru anul trecut se numără două care vizează serviciul Ombudsmanului de la TRM. În primul caz, ete vorba de o decizie din luna martie anul trecut, prin care directorului general al instituției, Vlad Țurcanu, i-a fost dată sarcina să identifice soluții privind eficientizarea activității Ombudsmanului. „Soluțiile întârzie”, se menționează în raport. Prin cea de-a doua decizie, din aprilie 2022, Carmeliei Albu i-a fost recomandat să elaboreze dări de seamă lunare, în conformitate cu atribuțiile care-i revin printr-un regulament aprobat în iulie 2021. Ombudsmana Carmelia Albu „a prezentat un singur raport lunar de activitate în CSD, la ședința din 19 aprilie 2022, în continuare refuzând să-și îndeplinească obligațiunile. Despre acest fapt, președintele CSD a informat directorul general al companiei”, se mai specifică în document.
Președintele CSD, Arcadie Gherasim, a declarat pentru Media Azi că, deși o cunoaște de 40 de ani pe Carmelia Albu, nu se simte în măsură să-i evalueze activitatea profesională, rezumându-se la cele stipulate în raport. Și Alexandrina Carpu, șefa de personal a TRM, a refuzat să comenteze activitatea Ombudsmanului, motivând că este angajată de mai puțin de un an în companie și, mai ales, că nu se pronunță până la finalizarea evaluării căreia în prezent sunt supuși toți angajații TRM. „Am avut un demers din partea CSD, prin care am fost informați că Ombudsmanul nu a prezentat raportul de activitate. Din acest motiv, se desfășoară un proces de evaluare a competențelor profesionale, în urma căruia va fi luată o decizie referitoare la activitatea de mai departe a Carmeliei Albu”.
Nici Vlad Țurcanu nu a dorit să ne ofere detalii. „O comisie îi analizează prestația și orice părere a mea, în calitate de membru al acestei comisii, ar fi subiectivă. Sunt două scenarii posibile: poate să intervină o hotărâre prin care doamnei Albu i s-ar acorda un termen de cel puțin trei luni, conform Codului muncii, să-și refacă prestația sau, o altfel de decizie, prin care să se constate că nu e nicio problemă în activitate ei”, a declarat Țurcanu pentru Media Azi.
„SUNT NEDUMERITĂ”
În replică, Carmelia Albu susține că nu a luat parte la vreo ședință CSD în care să se fi discutat activitatea sa profesională: „Nu cunosc vreo decizie în acest sens. Este doar o opinie a cuiva, eu nu am avut niciun avertisment cu privire la activitatea mea. Sunt și eu nedumerită de această decizie”, ne-a răspuns scurt Ombudsmana, evitând să ofere informații adiționale cu privire la activitatea sa din ultimul an la Teleradio-Moldova.
Potrivit raportului Serviciului Ombudsmanului TRM pentru 2022, principalele două activități realizate de Serviciul Ombudsmanului anul trecut au fost organizarea, împreună cu membri Consiliului de Presă din Republica Moldova, pe 14 aprilie, a unei întâlniri cu jurnaliștii știriști din cadrul postului Moldova 1, la tema „Jurnalismul etic pe timp de criză”, precum și monitorizarea știrilor difuzate de Moldova 1 privind războiul declanșat în Ucraina, pe durata a zece zile, tot în luna aprilie.
Serviciul Ombudsmanului din cadrul Teleradio-Moldova a fost instituit în 2013, la inițiativa ONG-urilor din domeniul mass-media. Serviciul are statut de entitate autonomă și este un mecanism de autoreglementare în cadrul instituției. Printre altele, Ombudsmanul are sarcina să răspundă la întrebările telespectatorilor și radioascultătorilor, să analizeze eventuale plângeri din partea consumatorilor de programe, să aibă în vizor corectitudinea jurnalistică a programelor puse pe post. De altfel, în rapoartele disponibile pentru 2022 nu se indică cifre exacte cu privire la plângerile recepționate de Carmelia Albu.
În martie 2021, Carmelia Albu a declarat pentru Media Azi că Serviciul Ombudsmanului al TRM ar urma să lanseze în timpul apropiat două emisiuni, la Moldova 1 și Radio Moldova, în cadrul cărora vor fi abordate problemele semnalate de telespectatori și radioascultători privind calitatea produselor media difuzate la posturile publice. Între timp, o singură ediție a fost pusă pe post.