Concurența neloială pe piața de publicitate nu a dispărut, susține Mariana Rață, una dintre fondatoarele postului TV8. Pe de altă parte, Alexei Gherțescu, președintele Consiliului Concurenței, spune că instituția pe care o conduce întâmpină limitări care nu-i permit să investigheze faptele declarate în presă cu privire la concurența neloială. Subiectul a fost abordat în cadrul Forumului Mass-Media, ediția 2022, la o dezbatere cu participarea jurnaliștilor și reprezentanților instituțiilor de stat, dar și ai autorităților de reglementare.
Mariana Rață a subliniat, în cadrul discuției, că banii din publicitate sunt foarte importanți pentru mass-media. „Dacă îi poți obține onest, ai presă independentă, iar dacă nu ai surse de finanțare legale, oneste, devii o presă vulnerabilă, ușor de manipulat, de cumpărat, de influențat”, a spus ea. Jurnalista a reamintit autorităților despre angajamentul prin care și-au asumat demonopolizarea reală a mass-mediei, inclusiv prin liberalizarea pieței de publicitate, pentru a asigura condiții de dezvoltare durabilă a presei independente. Totuși, două legi adoptate de Parlament în 2021 și 2022, cea prin care radiodifuzorii au fost obligați să retragă publicitatea pentru loterii, jocuri de noroc sau pariuri sportive, dar și modificările prin care au fost impuse limite pentru publicitatea serviciilor de microfinanțare, au tăiat o bună parte din venituri, fiind o „lovitură” pentru presă. „Discuțiile cu privire la modificările la Codul Audiovizualului, care vin să facă ordine pe piață și să introducă condiții de concurență loială, au început în 2021, iar recent au apărut în Monitorul Oficial. Pentru asta a fost nevoie de un an. Urmează să vedem cum vor fi implementate și ce rezultate vor fi. Nu știm dacă vor avea un impact negativ sau pozitiv. Cert e că primele două proiecte au produs impact negativ pentru mass-media”, a subliniat Mariana Rață.
Jurnalista a menționat că mass-media activează în continuare în condiții de concurență neloială. „Îmi pare rău că Consiliul Concurenței nu vrea să se implice deocamdată și să facă ordine de rând cu celelalte instituții de stat abilitate pe această piață. Peste 70% din bugetele de publicitate, care și așa sunt foarte mici, pleacă spre instituții de presă care retransmit pe teritoriul Republicii Moldova. În cea mai mare parte este vorba despre posturi de televiziune rusești. Banii din publicitate, care ar trebui să dezvolte produsul autohton, nu rămân în Republica Moldova. Asta nu este o problemă doar a mass-mediei, ci a dumneavoastră, stimați guvernanți. (…) Dacă nu se va interveni rapid, vom pierde o parte din presa independentă. Vor rămâne instituțiile mai mari, care vor fi susținute de comunitatea de donatori. În acest caz, nu știu cum vom corecta problema ce ține de lipsa de pluralism de opinii”, a punctat jurnalista TV8.
Președintele Consiliului Concurenței, Alexei Gherțescu, a recunoscut că în domeniul publicității există mai multe provocări. Totuși, el a afirmat că în activitatea instituției pe care o conduce există anumite limitări, care nu-i permit să investigheze faptele declarate în presă cu privire la concurența neloială. Potrivit lui, este necesară o comunicare mai bună a instituției cu breasla jurnalistică, întrucât multe probleme apar din cauza neînțelegerii de către mass-media a sarcinilor Consiliului Concurenței. „Nu sunt de acord cu faptul că noi nu vrem să ne implicăm. Noi vrem să ne implicăm atunci când avem informația, când avem date cu privire la anumite încălcări ale legislației concurențiale. Problema e că atunci când se discută că pe o anumită piață a fost o anumită concentrare nenotificată, în afară de declarațiile din presă, noi nu obținem nicio informație. Foarte des, nici jurnaliștii nu prea înțeleg cu ce se ocupă Consiliul Concurenței, unde ar trebui să se implice. Nu afirm că jurnaliștii sunt de vină, dar trebuie să existe o anumită comunicare reciprocă, ca să înțelegem și noi mai bine ce se așteaptă de la noi. Comunicarea la moment lipsește”, a mai spus Alexei Gherțescu.
Forumul Mass-Media, ediția 2022, eveniment care se desfășoară în perioada 22-23 noiembrie, este organizat de Consiliul de Presă și Freedom House, în parteneriat cu Asociația Presei Independente, Centrul pentru Jurnalism Independent și Asociația Presei Electronice.