CA va înființa o nouă direcție pentru monitorizarea furnizorilor din mediul digital

Consiliul Audiovizualului (CA) a aprobat modificarea organigramei instituției, principala noutate fiind înființarea unei direcții de control pentru monitorizarea furnizorilor de servicii media audiovizuale neliniare, adică cei din mediul digital. Decizia a fost luată în cadrul ședinței publice de vineri, 19 decembrie. 

Potrivit comunicatului CA, prin amendamentele operate în această vară la Codul serviciilor media audiovizuale, obligațiile furnizorilor de servicii media neliniare au fost extinse în ceea ce privește cerințele privind conținuturile audiovizuale ilegale sau dăunătoare, precum și asigurarea informării publicului. În acest context, s-a impus constituirea unei subdiviziuni responsabile de acest segment, concomitent cu majorarea corespunzătoare a numărului de angajați ai instituției.

Direcțiai control servicii media audiovizuale neliniare va avea 14 persoane, iar crearea acesteia reprezintă un angajament din Programul Național de Aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană pentru anii 2025-2029 și face parte dintr-un set de acțiuni de aliniere a legislației media la standardele Uniunii Europene.

În ediția din luna decembrie a Podcastului CuMINTE, președinta CA a explicat că activităţile unui serviciu neliniar care funcţionează ca televiziune online trebuie evaluate după criterii similare cu cele aplicate unei televiziuni licențiate: catalog organizat de programe, video la cerere, periodicitate și rol în formarea opiniei publice. „Dacă tu ești un creator care activează ca o televiziune, dar doar pe Internet, atunci de ce nu ai fi reglementat la fel ca o televiziune care are licență și care trebuie să fie examinată foarte riguros pe baza multor articole din Codul serviciilor media udiovizuale? Aici intervine necesitatea analizării unor criterii clare. Din experiența țărilor din Balcanii de Vest și a celor din statele baltice, observăm că se folosesc fie anumite procente din piața de publicitate, fie un număr cumulat de urmăritori. În funcție de populație sau de dimensiunea țării, pragurile pot porni, de exemplu, de la 50.000 de urmăritori pe o anumită platformă sau de la un număr total pe mai multe platforme. Mai ales pe TikTok, cu algoritmii actuali, poți ajunge, cu un singur material sau o singură postare, la sute de mii de vizualizări. Totuși, acest lucru nu reflectă neapărat dimensiunea reală a publicului tău și nici ponderea ta în piață”, a precizat Liliana Vițu cu referire la stabilirea criteriilor de evaluare a furnizorilor digitali.

Anterior, Media Azi a explicat modificările operate în vară la legislația audiovizuală, ce țin de scoaterea Teleradio-Moldova de sub control parlamentar și schimbarea mecanismelor de desemnare a membrilor CA și ai Consiliului de Supraveghere al TRM, precum și pe cele ce vizează platformele de partajare video

Exit mobile version