
            

 

  

  

  

  

  

  

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Monitorizarea mass-mediei în campania electorală pentru alegerile parlamentare 

anticipate din 11 iulie 2021 

 

 

Raport nr. 3 

18-24 iunie 2021 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Acest raport  a fost realizat cu sprijinul financiar al 

Oficiului Ambasadei Țărilor de Jos în Moldova.    

 

 



            

Date generale 

 

Scopul și obiectivele proiectului: Monitorizarea și informarea publicului cu privire la 

comportamentul mass-mediei în campania electorală și accesul concurenților electorali la mass-

media. Monitorizarea își propune să analizeze tendințele reportericești care pot afecta 

performanța instituțiilor mass-media și compromite abilitatea acestora de a oferi publicului 

informații veridice, echidistante și pluraliste. 

 

Perioada de monitorizare: 1 iunie – 10 iulie 2021 

 

Criteriile de selectare a instituțiilor mass-media supuse monitorizării:  

 

• Audiența / impactul: național, regional 

• Tipul de media: audiovizual 

• Forma de proprietate: publică, privată 

• Limba difuzării: română, rusă 

 

Lista instituțiilor mass-media monitorizate: 

 

Moldova 1 (19:00) – post public, acoperire națională, difuzează în limbile română și rusă; 

Prime TV (21:00) – post privat, acoperire națională, difuzează în limbile română și rusă; 

Primul în Moldova (18:00) – post privat, acoperire națională, difuzează în limbile română 

și rusă;  

Publika TV (versiunea online) – post privat, acoperire națională, difuzează în limbile 

română și rusă; 

Jurnal TV (19.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limbile română și rusă; 

NTV Moldova (19.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limbile română și 

rusă; 

RTR Moldova (20.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limbile rusă și 

română; 

TV 8 (19:00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limbile română și rusă; 

Pro TV (20.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limba română; 

TV6 (19.00) – post privat, acoperire regională; difuzează în limbile română și rusă. 

 

ABREVIERI 

 

APC – Administrația publică centrală 

APL – Administrația publică locală 

AUR – Alianța pentru Unirea Românilor 

CEC - Comisia Electorală Centrală 

BECS – Blocul Electoral al Comuniștilor și Socialiștilor 

BERU – Blocul Electoral Renato Usatîi 

PACCC – Partidul Acțiunii Comune Congresul Civic 

PACE – Partidul Acasă Construim Europa 

PAS - Partidul Acțiune și Solidaritate  

PDCM – Partidul Dezvoltării și Consolidării din Moldova 

PDA – Partidul Democrația Acasă 

PDM – Partidul Democrat din Moldova 

PLD – Partidul Legii și Dreptății 

PP „NOI” – Partidul Politic NOI  

PNOI – Partidul Noua Opțiune Istorică 

PPDA – Partidul Platforma Demnitate și Adevăr 



            

 

PPPO – Partidul Politic Puterea Oamenilor 

PPPS – Partidul Politic Partidul Schimbării 

PP Șor – Partidul Politic Șor 

PUN – Partidul Unității Naționale 

PVE – Partidul Verde Ecologist 

PMPSN – Partidul Politic Mișcarea Profesioniștilor Speranța-Nadejda 

PPPOM - Partidul Politic Partidul Oamenilor Muncii 

PPM – Partidul Patrioții Moldovei 

PRM – Partidul Regiunilor din Moldova 

PSRM – Partidul Socialiștilor din Republica Moldova 

 

2. Cadrul metodologic  

 

A fost monitorizat conținutul integral al principalelor buletine de știri zilnice de la fiecare post 

de televiziune, fiind analizate materialele cu caracter electoral direct și indirect. Materialele au 

fost supuse unei evaluări de conținut și de context, pentru a determina dacă sunt favorabile sau 

defavorabile unui sau altui partid/unei sau altei formațiuni politice. De asemenea, materialele 

au fost analizate conform următoarelor criterii de reflectare obiectivă: 

 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic: Potrivit Codului serviciilor media 

audiovizuale (CSMA), în virtutea dreptului fundamental la informare, furnizorii de servicii 

media trebuie a) să asigure distincția clară între fapte și opinii în știri; b) să informeze cu privire 

la un fapt sau un eveniment corect, iar informația să fie verificată și prezentată în mod imparțial 

şi cu bună-credință (Art.13 (1)). În același timp, potrivit prevederilor deontologice, știrile 

trebuie să fie imparțiale și obiective și să nu favorizeze anumite partide/grupuri/persoane în 

detrimentul altora. Prezența elementelor discriminatorii în cadrul reportajelor și știrilor 

reprezintă un prim criteriu de prezentare a realității prin prisma opiniilor jurnalistului. Filtrarea 

știrilor și analiza minimă a istoriei și contextului, de asemenea, vorbesc despre apărarea 

intereselor anumitor actori, dar nu ale publicului larg. Iar Codul electoral, art. 69 (5) stipulează 

că mijloacele de informare în masă nu vor adopta tratamente privilegiate față de concurenții 

electorali în virtutea statutului social și/sau a funcțiilor pe care le dețin candidații acestora. 

 

Pluralismul de opinie. Corectitudinea și echilibrul surselor: Pentru a fi corecte și echilibrate, 

materialele trebuie să prezinte toate părțile vizate, în special când e vorba de subiecte 

controversate, și să trateze în mod egal oponenții. De asemenea, mass-media trebuie să asigure 

accesul la o multitudine de păreri diverse care ar ajuta auditoriul să-și creeze propria opinie 

asupra subiectelor reflectate. CSMA stipulează că în cadrul programelor audiovizuale de ştiri, 

pentru care exactitatea și corectitudinea sunt esențiale, relatările trebuie să provină din surse 

sigure, suficient documentate sub aspect factologic, cu o abordare credibilă și imparțială a 

evenimentelor, cu reflectarea echilibrată a diferitor opinii (Art.13 (4)). 

 

Limbajul și imaginile utilizate: Exagerările și limbajul licențios utilizat în mod deliberat – 

cum ar fi limbajul peiorativ sau etichetele atribuite anumitor persoane sau organizații, precum 

și imaginile manipulate astfel încât anumite părți să apară în lumină negativă – ridică grave 

semne de întrebare cu privire la respectarea standardelor etice și profesionale. Comportamentul 

etic al jurnaliștilor este pus la îndoială de cele mai multe ori atunci când imaginile prezintă 

aspecte ce nu corespund realității, când acestea sunt trucate, dar și atunci când anumite știri sunt 

ilustrate cu imagini ce nu au legătură cu textul. CSMA interzice difuzarea reportajelor 

susceptibile de a propaga, incita,  promova sau justifica ura rasială, xenofobia, antisemitismul 

sau alte forme de ură fondate pe intoleranță sau pe discriminarea pe criterii de sex, de rasă, de 

naționalitate, de religie, de dizabilitate sau de orientare sexuală (Art. 11(2)). 



            

 

3. Datele monitorizării 

 

 Moldova 1  

 

 

Implicarea în reflectarea campaniei electorale  

 

În perioada 18-24 iunie 2021, postul public de televiziune Moldova 1 a difuzat șapte ediții ale 

Mesagerului de la ora 19.00. În total, au fost puse pe post 51 de știri cu un volum de 3688 de 

secunde (1,02 ore), care au avut tangență directă cu campania electorală pentru alegerile 

parlamentare anticipate din 11 iulie 2021. Știrile cu caracter electoral au fost prezentate în 

cadrul rubricii „Alegerile Parlamentare Anticipate 2021”, fiind axate preponderent pe 

activitățile de campanie ale concurenților și promisiunile lor pe diverse segmente politice, 

sociale, economice. 

 

O parte din știri au avut în vizor activitatea Comisiei Electorale Centrale, care a înregistrat 

ultimii doi concurenți electorali, a deschis un Centru Unic de Apeluri și a atacat cu recurs la 

Curtea Supremă de Justiție (CSJ) decizia Curții de Apel Chișinău privind numărul secțiilor de 

votare ce urmează a fi deschise peste hotare. În perioada monitorizată, Moldova 1 a lansat 

dezbaterile electorale la postul public de televiziune, iar în cadrul buletinului au fost difuzate 

cinci știri care i-au avut drept protagoniști pe invitații dezbaterilor. De asemenea, Moldova 1 a 

prezentat o știre cu privire la rezultatele celui de-al doilea raport de monitorizare a zece posturi 

de televiziune în campania electorală, realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent, și a 

arătat datele unui sondaj de opinie privind preferințele alegătorilor înainte de scrutin. 

 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic  

 

În perioada supusă monitorizării, Moldova 1 a avut un comportament echilibrat și a reflectat 

corect și neutru activitățile de campanie ale concurenților înscriși în cursa electorală, fără a fi 

observată o tendință de favorizare sau defavorizare a acestora. Toți candidații au avut acces la 

spațiul de antenă al postului public de televiziune, fiindu-le oferit timp de emisie în funcție de 

activitățile desfășurate.  

 

Tonalitatea cu care au fost reflectate activitățile electorale ale candidaților a fost una neutră, 

fără a fi remarcată favorizarea sau defavorizarea vreunui dintre concurenții înscriși în cursa 

pentru parlamentare, cu excepția reprezentanților Blocului Electoral al Comuniștilor și 

Socialiștilor care au fost mai prezenți atât în știri de campanie, cât și în materiale ce lansau 

acuzații la adresa altor actori politic, în două cazuri fiind vorba de tonalitate pozitivă.   

 

Opțiunile electorale ale cetățenilor au fost abordate într-o știre din 23 iunie despre un nou sondaj 

de opinie, în care au fost prezentate echilibrat atât informațiile legate de partidele care ar accede 

în Parlament dacă duminica viitoare ar avea loc alegeri, cât și cele referitoare la politicienii în 

care cetățenii au cea mai mare încredere. În general, sondajul a corespuns prevederilor 

Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale în alegerile parlamentare anticipate 

din 11 iulie 2021 în mijloacele de informare în masă din R. Moldova1, fiind menționate 

 
11 Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale în alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie 2021 în mijloacele de informare 

în masă din R. Moldova: Furnizorii de servicii media au dreptul să difuzeze rezultatele sondajelor de opinie cu tematică electorală nu mai 

târziu de 5 zile înainte de ziua alegerilor, doar în cazul în care acestea sunt însoţite de următoarele informaţii: denumirea organizaţiei care a 
efectuat sondajul; data sau intervalul de timp în care s-a desfăşurat sondajul şi metoda utilizată; dimensiunea eşantionului şi marja maximă 

de eroare;  persoana care a comandat sondajul şi sursa de finanţare; dovada privind notificarea CEC despre desfăşurarea sondajului de 

opinie cu tematică electorală în conformitate cu art. 70 alin. (10) din Codul electoral. În cazul exit poll-urilor, va fi prezentată hotărârea CEC 
cu privire la desfăşurarea acestui sondaj.  



            

eșantionul, marja de eroare și sursele de finanțare. În același timp, postul public nu a anunțat 

dacă sondajul a fost sau nu autorizat de CEC. 

 

Pluralismul de opinie. Corectitudinea și echilibrul surselor  

 

Pentru a realiza cele 51 de știri cu caracter electoral direct, jurnaliștii de la Moldova 1 au utilizat 

116 surse, cei mai mulți fiind concurenții electorali și reprezentanții CEC.  

 

Din perspectiva frecvenței și a duratei aparițiilor, cea mai mare prezență au avut-o reprezentanții 

BECS - zece apariții directe sau mențiuni și cel mai mare volum pentru intervenții directe sau 

indirecte (228 de secunde), urmat de AUR cu opt apariții și un volum de 124 de secunde. PAS 

a avut nouă apariții directe și indirecte, cu un volum de 113 secunde, iar PPDA - șase apariții și 

un volum de emisie de 99 de secunde. PACE și BERU au avut câte cinci apariții, PDM – patru, 

iar PACCC și PPR - câte două apariții fiecare. 

 

Frecvența apariției actorilor electorali în știri și volumul intervențiilor/TOP 10 

 

Subiecți citați/menționați Frecvența 
Durata apariției directe 

și indirecte, secunde 

BECS 10 228 

AUR 8 124 

PAS 9 113 

PPDA 6 99 

PDM  4 81 

BERU 5 69 

PPPS 1 54 

PACE 5 50 

PACCC 2 55 

PPR 2 42 

  

De asemenea, în știrile din săptămâna monitorizată au mai fost citați PDA – trei ori (24 

secunde), PPPO și PPOM - de două ori fiecare, cu un volum de emisie aproape similar - 18  și, 

respectiv, 19 secunde. De trei ori a fost menționat PUN, o singură dată - PP Șor, PPM, PNOI, 

PDCM, PP „NOI”, precum și candidatul independent Veaceslav Valico. Președinta Maia Sandu 

a fost vizată în două știri cu caracter electoral, care l-au avut drept protagonist pe candidatul de 

pe lista BECS, Bogdan Țîrdea. Acesta a declarat că „va cere Procuraturii Generale și celei 

Anticorupție să investigheze presupusele conexiuni dintre directorii ANRE și Maia Sandu” și a 

„prezentat rezultatele «reformelor» din perioada în care Maia Sandu era ministră”. În ambele 

cazuri, „serviciul de presă al Președinției a declarat că nu comentează declarațiile electorale 

ale lui Bogdan Țîrdea”.  

 

Din numărul de materiale difuzate, zece au fost controversate, în toate fiind asigurat echilibrul 

surselor. În majoritatea știrilor care au reflectat activitatea concurenților, postul public de 

televiziune a folosit o singură sursă, fără a oferi informații de context.  

 

 
  

 



            

La capitolul asigurării egalității de gen, Moldova 1 a acordat prioritate surselor de sex masculin, 

aceștia fiind citați/menționați de 62 de ori, în timp ce femeile au fost citate/menționate de 19 

ori (23%).  

 

Limbajul și imaginile video utilizate  

 

În intervalul 18-24 iunie, Moldova 1 a folosit un limbaj adecvat, în conformitate cu normele 

deontologice. Imaginile utilizate au fost neutre și au respectat standardele etice și profesionale. 

 

  Jurnal TV 

 

 

Implicarea în reflectarea campaniei electorale 

Între 18-24 iunie, Jurnal TV a difuzat 23 de subiecte electorale în cele cinci ediții ale 

principalului buletin de știri al zilei, cu un volum de 4012 secunde (1,1 ore). Postul a relatat pe 

larg la tematica numărului secțiilor de vot ce urmează a fi deschise de autorități peste hotarele 

țării, deciziile instanțelor de judecată și ale CEC în acest sens, precum și opiniile unor experți 

pe marginea subiectului. Alte știri s-au referit la activitățile de campanie ale concurenților și 

prezentarea angajamentelor electorale; dosarul deputatului Petru Jardan, candidat pe listele PP 

Șor, ce vizează concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău; raportul președintei Maia 

Sandu la șase luni de mandat, rezultatele unui nou sondaj electoral. Redacția a difuzat și o știre 

extinsă, cu elemente de investigație, despre interesele a doi exponenți PDM în schema de livrare 

a carburanților în regiunea transnistreană. Știrile care au vizat direct candidații electorali s-au 

regăsit la rubrica „Alegeri parlamentare anticipate 2021”. 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic  

În perioada de monitorizare, Jurnal TV a tratat neutru și echidistant subiectele cu tematică 

electorală, fără a favoriza sau defavoriza vreun concurent și fără a recurge la amestec dintre 

fapte și opinii în știri. Jurnaliștii au respectat normele legale și deontologice, iar în materiale nu 

au fost identificate elemente de tendențiozitate.   

În fiecare buletin, canalul TV a difuzat câte o știre cu titlul „Electorala 2021: evenimente de 

campanie”, în care a făcut o trecere în revistă a evenimentelor electorale de peste zi ale 

concurenților. Durata aparițiilor a fost relativ egală pentru toți candidații, iar la final postul 

preciza că „ceilalți concurenți electorali nu au organizat astăzi evenimente publice vizibile în 

cadrul campaniei electorale” cu referire la candidații care nu s-au regăsit în sintezele 

respective.  

Pe 21 iunie, Jurnal TV a informat despre rezultatele unui nou sondaj de opinie, fiind menționați 

toți concurenții electorali, precum și politicienii care s-ar bucura de cea mai mare încredere în 

rândul populației. Știrea a corespuns Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale 

în alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie 2021 în mijloacele de informare în masă din 

R. Moldova.  

Pluralismul de opinie. Corectitudinea și echilibrul surselor 

Postul de televiziune a citat sau menționat în știrile cu tematică electorală 91 de surse, garantând 

diversitatea acestora. Printre ele se numără exponenți ai formațiunilor participante în campanie, 



            

reprezentanți ai CEC, APC, ai instanțelor de judecată și organelor de drept, precum și diplomați, 

experți, instituții media.  

15 concurenți au avut acces în știrile din această săptămână de monitorizare. PPDA a beneficiat 

de cel mai mare spațiu de emisie - 276 de secunde, fiind citat în șapte materiale. Urmează PDM, 

cu o durată a apariției de 269 de secunde, după care PAS, BECS și PPPS cu peste 100 de 

secunde de emisie fiecare.   

Frecvența apariției actorilor electorali în știri și volumul intervențiilor/TOP 10 

Subiecți citați/menționați Frecvența 
Durata apariției directe 

și indirecte, sec 

PPDA 7 276 

PDM 4 269 

PAS 8 196 

BECS 9 178 

PPPS 1 100 

PDCM 2 94 

PRM 1 87 

PACCC 2 77 

AUR 3 68 

BERU  3 67 

 

Printre cei care au fost citați în câte o știre se mai numără PACE și PP Șor, cel din urmă fiind 

menționat și într-o altă știre. PNOI și candidatul independent Veaceslav Valico au fost doar 

menționați.  

Nouă știri din cele 23 monitorizate au fost controversate. În cinci cazuri, Jurnal TV a asigurat 

dreptul la replică pentru cei vizați, două știri au fost dezechilibrate, iar altele două parțial 

echilibrate. Pe 24 iunie, postul a informat într-o știre-flash despre faptul că AUR a contestat în 

instanță decizia CEC de a deschide 150 de secții de vot în diasporă. Este citat indirect Dorin 

Chirtoacă cu acuzații că autoritatea electorală „comite abuz în serviciu, repetat și în formă 

agravată”. Replica CEC lipsește. Într-o știre parțial echilibrată din 22 iunie se spune că 

ministrul Agriculturii l-a demis pe directorul Inspectoratului pentru Protecția Mediului pentru 

că nu ar fi demis la rândul său mai mulți șefi din raioane, care urmau a fi înlocuiți cu persoane 

loiale Partidului Socialiștilor (PSRM). Ministrul neagă acuzațiile, în timp ce PSRM nu a fost 

abordat pentru un comentariu. Pe 23 iunie, televiziunea a difuzat o știre cu elemente de 

investigație despre faptul că o pătrime din consumul anual de carburanți din Transnistria este 

asigurat de o companie moldovenească, deținută de o altă firmă în care fiul lui Alexandru 

Pânzari deține cotă-parte, iar „potrivit documentelor, interese pecuniare în afacere ar avea și 

Alexandru Jizdan”. În timp ce Alexandru Pânzari este citat direct cu o reacție, jurnaliștii 

informează că „pe Alexandru Jizdan nu l-am găsit la telefon. Serviciul de presă al PDM ne-a 

spus că acesta este plecat la întâlniri cu alegătorii. Am fost îndemnați să-i scriem un mesaj. 

Răspuns la mesaje nu am primit”. Ei citează declarații de acum jumătate de an ale lui Jizdan, 

dar nu la subiectul investigației, ci despre relațiile unor politicieni de pe ambele maluri ale 

Nistrului.  



            

În această perioadă s-a observat o discrepanță pronunțată între numărul femeilor și bărbaților 

citați sau menționați drept surse - 56 de bărbați și 7 femei (12,5%).  

Limbajul și imaginile video utilizate  

Atât limbajul, cât și imaginile video utilizate în buletinele de știri difuzate de Jurnal TV au fost 

în corespundere cu normele deontologice, fără abateri și elemente discriminatorii. 

 NTV Moldova 

 

Implicarea în reflectarea campaniei electorale 

Postul de televiziune NTV Moldova a difuzat în perioada de raport 40 de materiale cu caracter 

electoral direct și indirect, cu un volum total de 5210 secunde (1,4 ore).  Subiectele au vizat în 

principal activitățile de campanie ale unor concurenți electorali, acuzații lansate de anumiți 

candidați în adresa altora, informații de la CEC privind proceduri electorale etc. Postul a difuzat 

și un șir de materiale în afara rubricii electorale care s-au referit la activități din regiuni, dar și 

la subiecte cu caracter electoral indirect care au vizat-o pe președinta Maia Sandu.  

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

O mare parte din materiale (18) au fost lipsite de imparțialitate, fapt demonstrat de modul în 

care au fost selectate subiectele, cât și de modalitatea de relatare. De exemplu, postul a difuzat  

zilnic câte cel puțin trei știri cu prezența și/sau despre reprezentanții BECS, care au fost de 

regulă protagoniștii știrilor, aceștia prezentând obiectivele electorale sau lansând acuzații la 

adresa altor concurenți electorali, în special PAS, dar și la adresa președintei Maia Sandu.  

Știrile cu tentă acuzatoare au fost, de regulă, tendențioase și nu întotdeauna au separat faptele 

de opinie. Astfel, la 23 iunie, postul difuzează un material cu elemente de comentariu, care 

informează că „atunci când a avut nevoie de voturi pentru a ajunge șef de stat, Maia Sandu a 

fost generoasă în promisiuni, de la scoaterea gardului de la Președinție, până la reducerea 

cheltuielilor pentru întreținerea instituției. Ulterior, alegătorii s-au convins că Maia Sandu a 

avut cea mai scumpă ceremonie de învestire din istoria țării, iar gardul a rămas neatins. Așa 

s-a întâmplat și cu investigarea furtului miliardului. Când avea nevoie de voturi, se jura să facă 

dreptate... ”, fără a atribui cuiva citatul dat. Întreg materialul constă din astfel de comentarii 

însoțite de imagini și sincroane cu Maia Sandu.  

Un alt material tendențios și manipulator (un sondaj de opinie de tip Vox Populi realizat la 

Dubăsari) a fost pus pe post la 18 iunie. Însoțit de burtiera „Proeuropenii i-au dezamăgit pe 

alegători”, intro-ul materialului este general și confuz, nu precizează că „sondajul nu este 

reprezentativ pentru opinia publică și nu are valoarea unui sondaj”, după cum prevede Codul 

Serviciilor Media Audiovizuale (CSMA), art.13 (11), lăsând impresia că este vorba de un 

sondaj la scară națională.  „După ce au guvernat țara timp de 12 ani, partidele pro-europene 

au reușit să dezamăgească o bună parte a societății. Moldovenii spun că, din 2009, formațiunile 

pro-occidentale au împărțit doar promisiuni despre o viață mai bună, însă în realitate cetățenii 

au ajuns mai săraci și fără speranță în ziua de mâine. Pe 11 iulie, oamenii spun că vor ieși 

masiv la votare pentru a schimba direcția în care se îndreaptă Republica Moldova”, anunță 

prezentatoarea, iar în continuare sunt citați mai mulți cetățeni nemulțumiți de pensiile mici, 

medicamente scumpe, oameni plecați peste hotare etc. Nu este clar la ce întrebare răspund 

oamenii, mulți dintre ei constatând problemele pe care le au la moment. Cu referire la ziua 

alegerilor, persoanele intervievate susțin ideea de a merge la vot, dar nimeni nu se referă la 



            

necesitatea schimbării direcției de dezvoltare a țării. Astfel, concluziile reporterului nu sunt 

susținute de declarațiile participanților la sondaj. Intro-ul este însoțit de imagini de arhiva, în 

care Maia Sandu apare alături de ex-premierul Vlad Filat, fără ca postul să anunțe că utilizează 

imagini de arhivă, așa cum prevede legislația. Secvența menită să ilustreze conexiunea dintre 

Sandu și Filat (condamnat pentru corupție) este repetată de două ori. Astfel, NTV Moldova nu 

a respectat Art.13 (1) al CSMA, care prevede că furnizorii de servicii media trebuie să prezinte 

informația în mod imparțial şi cu bună-credință. 

În perioada de raport, postul a difuzat două știri în care a manipulat informația și a dezinformat 

telespectatorii. Este vorba de un subiect din 18 iunie făcut în baza emisiunii Acces Direct de la 

NTV Moldova din 17 iunie, cu participarea ministrului în exercițiu al Agriculturii, 

Infrastructurii Regionale și Mediului, Ion Perju. Titrând „Statul nu mai are bani pentru 

fermieri”, știrea informează despre prejudiciile cauzate de ploile și furtunile recente și inserează 

citate ale ministrului cu referire la acest subiect. Reporterul îi atribuie lui Ion Perju afirmația: 

„În cazul în care politicienii vor continua să insiste ca puținii bani rămași în fondul de rezervă 

să fie alocați pentru a crește numărul secțiilor de votare pentru diasporă, există riscul ca 

recolta să fie compromisă integral”. Acest citat indirect este de fapt o concluzie a reporterului, 

care se pliază pe opiniile moderatorului emisiunii. Ion Perju nu a făcut astfel de declarații în 

emisiune, nu a făcut nicio referire la politicieni sau la secțiile pentru diasporă. În final, reporterul 

menționează că „anterior, la sugestia Maiei Sandu, Guvernul a decis ca cea mai mare parte a 

banilor din fondul de rezervă sa fie alocați pentru alegerile parlamentare anticipate”. 

Subiectul este reluat la 23 iunie, într-o știre separată, în care reporterul se referă la pagubele 

estimate de ministrul Perju. „...El s-a arătat îngrijorat de faptul că statul nu dispune de 

fondurile necesare pentru a oferi ajutoare și despăgubiri deoarece banii din fondul de rezervă 

al Guvernului, prevăzuți pentru intervenții în situații de acest fel, au fost folosiți la sugestia 

președintelui Maia Sandu pentru organizarea alegerilor parlamentare anticipate. Ca urmare, 

Guvernul dispune de doar 28 de milioane de lei”, a precizat ministrul în exercițiu al 

Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului. Acest citat nu este susținut de declarații ale 

ministrului, care în intervenția directă se referă la alte lucruri. De notat că, în emisiune, 

preocupările legate de lipsa banilor au fost exprimate de moderator, iar Ion Perju nu a făcut 

declarații care ar fi stabilit legătura între fondul de rezervă, alegeri și președinta Maia Sandu. 

Astfel, postul a încălcat flagrant prevederile Art.13 (1) al CSMA, care prevede că furnizorii de 

servicii media trebuie să informeze corect cu privire la un fapt sau un eveniment, iar informația 

să fie verificată și prezentată în mod imparțial şi cu bună-credință. 

Zilnic, în buletine au fost inserate știri cu caracter electoral direct sau indirect care accentuau în 

final că anumite lucruri bune, inițiate de PSRM, nu au fost duse până la capăt pentru că unele 

legi nu au fost promulgate de președinta Sandu.  

Tonalitatea reflectării majorității candidaților electorali a fost neutră, cu excepția BECS, care a 

beneficiat de tonalitate pozitivă în cinci cazuri, și a PAS, care a fost protagonistul a zece 

materiale cu conotație negativă. De asemenea, PAS a fost dezavantajat de numărul mare de știri 

cu tonalitate negativă la adresa președintei Maia Sandu – zece în total. Alte partide au apărut 

preponderent în lumină neutră, cu excepția PUN – o apariție negativă.  

De notat că, în perioada de raport, a fost remarcată o diminuare a numărului de știri de campanie 

a BECS, reprezentanții acestui bloc apărând în știri mai mult în postură de acuzatori ai altor 

partide. Postul a menționat cel puțin o dată, în finalul știrilor relevante, care este poziția 

concurentului în buletinul de vot. S-a diminuat prezența în știri a liderului PSRM, Igor Dodon, 



            

care uneori apărea pe ecran, însă nu avea intervenții directe – de exemplu, în știrea din 21 iunie 

despre Festivalul Căpșunelor și Mierii de la Sadova.   

Postul a avut două materiale privind rezultatele sondajelor de opinie, în ambele cazuri 

respectând prevederile Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale în alegerile 

parlamentare anticipate din 11 iulie 2021 în mijloacele de informare în masă din R. Moldova. 

Pluralismul de opinie. Corectitudinea și echilibrul surselor 

Cele 40 de știri relevante au fost documentate din 97 de surse, care nu au fost diverse, fiind 

asigurat un pluralism de opinie relativ. De cele mai multe ori a fost vorba de reprezentanți ai 

concurenților electorali, reprezentanți ai guvernului, ai CEC, ai administrației publice locale și 

cetățeni. În perioada de raport nu a fost remarcată o creștere evidentă a numărului de concurenți 

electorali reflectați, postul informând despre 10 candidați electorali în total, dintre care opt au 

fost citați, iar doi - doar menționați. 

BECS a fost protagonistul cu cel mai mare număr de apariții/mențiuni și volum alocat 

intervențiilor directe, urmat de PPDA și PACCC. PAS a fost candidatul electoral care a fost 

preponderent menționat – patru ori, și o dată a fost citat.  

Frecvența apariției actorilor electorali în știri și volumul intervențiilor/TOP 10 

Subiecți citați/menționați Frecvența 
Durata apariției directe 

și indirecte, sec 

BECS 19 1502 

PPDA 6 283 

PDM 2 182 

PACCC 1 155 

PUN 1 86 

PAS 5 60 

AUR 1 58 

PDA 1 50 

BERU 2 0 

PP Șor 1 0 

 

Președinta Maia Sandu a fost menționată de 10 ori și a avut o intervenție directă.  

Din numărul total de 12 știri conflictuale, marea majoritate (8) au fost dezechilibrate, fără a cita 

ambele părți din conflict. Postul nu a depus eforturi pentru a echilibra știrile, menționând de 

cele mai multe ori că partea vizată nu a răspuns la telefon sau a refuzat să comenteze, fără să 

ofere dovada efortului jurnalistic în acest sens. Astfel, la 18 iunie, NTV Moldova informează 

despre intenția unui deputat PSRM de a sesiza Procuratura Generală ca să investigheze relațiile 

Maiei Sandu cu companiile petroliere, lansând acuzații de corupție (ar fi sponsorizat campania 

Maiei Sandu pentru prezidențiale, iar acum președinta permite creșterea prețurilor la petrol). 

Postul afirmă că purtătoarea de cuvânt a Președinției a refuzat să comenteze, fără a proba aceste 

afirmații, iar reprezentanții PAS nu au fost contactați. Într-o altă știre din 18 iunie, Igor Dodon 

acuză Președinția că nu ia măsuri pentru a stopa creșterea prețurilor. 

Un echilibru parțial a fost asigurat în știrile despre acuzațiile Comisiei parlamentare de anchetă 

cu privire la răpirea judecătorului ucrainean Nicolae Ceaus, Maia Sandu fiind acuzată de 

implicare, dar lipsind reacția ei. 



            

În ceea ce privește echilibrul de gen, în perioada de raport s-a atestat o discrepanță evidentă 

între numărul bărbaților și femeilor citate/menționate  - sursele de sex masculin constituind 55, 

iar cele de sex feminin – 29 (32%).  

Limbajul și imaginile video utilizate 

În știrile cu caracter electoral, limbajul a fost în general adecvat și neutru. Nu au fost identificate 

manipulări ale imaginilor sau tertipuri de montaj. Într-un caz (materialul de tip Vox Populi din 

18 iunie), postul nu a menționat că a folosit imagini de arhivă, ceea ce contravine 

Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale în alegerile parlamentare anticipate 

din 11 iulie 2021 în mijloacele de informare în masă din R. Moldova. 

 

  Prime TV 

 

Implicarea în reflectarea campaniei electorale 

În perioada de raport, Prime TV a realizat 30 de subiecte electorale în cele cinci ediții ale 

principalului buletin de știri al zilei, cu un volum total de 3087 de secunde (0,8 ore). Reporterii 

au relatat despre prioritățile și angajamentele electorale ale concurenților, anunțate în cadrul 

evenimentelor de campanie, au oferit informații de la Comisia Electorală Centrală cu privire la 

procesul electoral, au urmărit subiectul cu privire la numărul secțiilor de votare de peste hotare. 

În buletinele de știri au fost reflectate și situațiile controversate în care s-au regăsit unii 

concurenți (tentativele candidatului electoral AUR de a ajunge în regiunea transnistreană, 

trimiterea pe banca acuzaților a lui Petru Jardan).  

Toate știrile monitorizate au fost incluse la rubrica ,,Electorala 2021”.  

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

Prime TV a reflectat corect activitățile desfășurate de concurenții electorali pentru alegerile 

parlamentare anticipate, de o manieră neutră și echidistantă. Știrile au fost obiective, fără abateri 

de la normele deontologice, iar faptele au fost separate de opinie. 

În procesul de monitorizare nu au fost identificate intenții evidente de favorizare sau 

defavorizare ale concurenților electorali. Judecând după frecvența și spațiul alocat aparițiilor, 

dar și după unghiul de abordare a subiectelor, se remarcă favorizarea ușoară a BECS, tonalitatea 

în raport cu ceilalți candidații prezenți în știri fiind neutră. 

Prime TV a difuzat o știre despre rezultatele unui sondaj electoral, în ediția din 21 iunie. 

Subiectul a fost realizat în corespundere cu prevederile Regulamentului privind reflectarea 

campaniei electorale în alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie 2021 în mijloacele de 

informare în masă din R. Moldova.  

 

Pluralismul de opinie. Corectitudinea și echilibrul surselor 

 

Prime TV a asigurat în perioada de raport o diversitate relativă a surselor, la documentarea celor 

30 de știri fiind consultate 72 de surse. Printre acestea se numără candidații electorali, Comisia 

Electorală Centrală, reprezentanți ai instituțiilor statului solicitați pentru comentariu în 

materiale controversate. 

Din perspectiva aparițiilor, cea mai mare prezență au avut-o reprezentanții BECS, cu un volum 

al intervențiilor directe și indirecte de 362 de secunde. Cu un volum al aparițiilor de 2,4 ori mai 

mic, în top urmează candidatul electoral AUR, cu 149 de secunde. La o scurtă distanță de AUR 



            

se poziționează candidatul electoral BERU cu 140 de secunde pentru intervenții directe sau 

indirecte.  

 

Frecvența apariției actorilor electorali în știri și volumul intervențiilor/Top 10 

Subiecți citați/menționați Frecvența 
Durata apariției directe 

și indirecte, sec 

BECS 11 362 

AUR 5 149 

BERU 5 140 

PPDA 4 131 

PAS   7 124 

PACE  2 58 

PRP 1 40 

PP Șor  2 30 

PDM 1 30 

PNOI 2 25 

 

Candidatul independent, Veaceslav Valico a avut o apariție de 10 secunde, iar concurentul 

electoral PDA - o singură mențiune. 

Din numărul total de știri (30), 12 au avut un caracter conflictual. În toate materialele de acest 

gen, reporterii au asigurat echilibrul surselor citate, oferind un tablou complet al situațiilor.  

La capitolul echilibrului de gen, reporterii au consultat, prioritar, surse masculine (41), în timp 

ce sursele feminine (opt) au avut o prezență considerabil mai mică (16%).   

 

Limbajul și imaginile video utilizate 

Limbajul și imaginile video utilizate în buletinele de știri de la Prime TV au fost în corespundere 

cu normele deontologice. Abateri și elemente care să discrimineze candidații nu au fost 

semnalate. 

 

 Primul în Moldova 

 

Implicarea în campania electorală 

 

În perioada 18-24 iunie 2021, postul de televiziune Primul în Moldova a continuat să reflecte 

activ campania electorală. În cinci buletine de știri difuzate în perioada menționată, canalul a 

pus pe post 38 de materiale cu caracter electoral direct și indirect, cu durata de 5307 secunde 

(1,4 ore). 27 au fost incluse la rubrica „Electorala 2021”, 11 fiind difuzate în afara acestei 

rubrici. Mai mult de jumătate din aceste știri au reflectat activitatea reprezentanților BECS în 

cadrul campaniei electorale, dar și în afara ei, sau s-au referit la acest bloc electoral. În alte 

materiale, Primul în Moldova a relatat despre activitatea curentă a CEC, angajamente politice 

făcute publice de alți concurenți electorali, acuzații lansate în interiorul unei formațiuni politice 

sau de exponenții unor partide la adresa altora, activitatea președintei R. Moldova, Maia Sandu, 

etc.   

 



            

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic  

 

Mai mult de jumătate (23 de știri) din materialele analizate în cadrul acestei monitorizări au fost 

tendențioase, contrar prevederilor Codului serviciilor media audiovizuale. Lipsa de 

imparțialitate și obiectivitate a putut fi remarcată la selectarea subiectelor, precum și prin 

unghiul de abordare. În mare parte, jurnaliștii postului de televiziune au scos în prim-plan 

realizări și declarații ale exponenților BECS și acuzații la adresa PAS și a președintei R. 

Moldova, Maia Sandu. Astfel, a putut fi observată intenția postului Primul în Moldova de a-i 

pune în lumină pozitivă pe exponenții BECS și în lumină negativă pe cei ai PAS sau pe Maia 

Sandu.  

 

De exemplu, la 18 iunie, Primul în Moldova pune pe post o știre prin care anunță că deputatul 

PSRM Bogdan Țîrdea va sesiza Procuratura Generală și Procuratura Anticorupție pentru a 

stabili conexiunile între directorii ANRE și președinta Maia Sandu, solicitând „să fie 

investigată legătura dintre sponsorizările efectuate de unele corporații petroliere în 

favoarea lui Sandu în campania prezidențială și dacă există vreo relație dintre venirea Maiei 

Sandu la putere și creșterea imediată a prețurilor la carburanți”. Tot la 18 iunie, Primul în 

Moldova subliniază într-o știre despre prejudiciile în agricultură, provocate de precipitațiile 

abundente, și fondul de rezervă „ce nu poate fi golit pentru finanțarea alegerilor 

parlamentare anticipate, în defavoarea proiectelor de urgență pentru țară”, instituția media 

subliniind că Maia Sandu a provocat alegerile parlamentare anticipate.  

 

La 22 iunie, postul de televiziune citează PACCC, reprezentanții căruia susțin că programul 

electoral al PAS „este un bluf care va dezamăgi, într-un timp foarte scurt, alegătorii”. 

Jurnaliștii subliniază în intro că PACCC „se referă la propunerile formațiunii, din care a 

făcut parte și președinta Maia Sandu”. În aceeași știre poate fi observată lipsa separării 

dintre fapte și opinii. Jurnalistul citește o frază pe care nu a atribuit-o nimănui: „Oferta PAS 

privind atragerea fondurilor pentru dezvoltarea satelor este o lozincă goală”.  

 

La 23 iunie, o știre despre faptul că PPDA cere susținere de la cercurile de afaceri din R. 

Moldova, este completată cu informații potrivit cărora „îndemnurile de susținere financiară a 

campaniilor electorale au început de la liderul PAS, Maia Sandu, în alegerile prezidențiale. 

Atunci, PSRM a făcut o radiografie a donațiilor și a constatat că sute de pensionari au alocat 

sume fixe în fondul electoral al actualului președinte. Reprezentanții PSRM au suspectat că sub 

aceste donații sunt camuflate finanțări ilegale pentru campanie. Ulterior, același proiect a fost 

preluat de PAS în alegerile parlamentare anticipate”. Tot la 23 iunie, într-o altă știre, Primul 

în Moldova susține că „investigarea furtului miliardului nu mai este o prioritate pentru Maia 

Sandu”, făcând trimitere la o declarație anterioară și subliniind că vine „în contradicție cu 

promisiunea făcută de Sandu înainte de a ajunge președinte”.  

 

Primul în Moldova a inclus în buletinul din 23 iunie și o știre despre rezultatele unui sondaj pe 

care l-a prezentat de o manieră tendențioasă, precizând în intro că „liderii BECS, Igor Dodon 

și Vladimir Voronin, se bucură, în continuare, de cea mai mare încredere în rândul 

moldovenilor, după care urmează șeful statului, Maia Sandu”. „Studiul arată că, la capitolul 

încredere, Maia Sandu a obținut o cotă de 32,9%. Totuși, șeful statului continuă să fie devansat 

de cei doi lideri ai blocului PCRM-PSRM, care cumulat au obținut peste 40%”, potrivit Primul 

în Moldova. Cifrele prezentate pe ecran arată că, la capitalul „Încredere în politicieni”, Maia 

Sandu este urmată de Igor Dodon și Vladimir Voronin.    

 



            

 
 

Totodată, contrar Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale în alegerile 

parlamentare anticipate din 11 iulie 2021 în mijloacele de informare în masă din R. Moldova, 

Primul în Moldova nu a menționat detalii despre sursa de finanțare și dacă CEC a fost notificat 

despre desfășurarea sondajului. 

 

În perioada de raport, în afara rubricii „Electorala 2021”, Primul în Moldova a difuzat trei 

materiale apreciative despre realizările primarilor care au candidat pe lista PSRM (satul 

Brezoaia, raionul Ștefan Vodă, și satele Colibabovca și Sărăteni din raionul Leova). Abordarea 

apreciativă din partea jurnaliștilor a putut fi observată și prin burtierele folosite – de exemplu, 

„Sărăteni, o dulceață de proiecte” (22 iunie). Aceste materiale au fost completate cu voci ale 

cetățenilor care apreciază realizările primarilor.   

 

La polul opus, pe 24 iunie, Primul în Moldova a difuzat o știre tendențioasă despre acuzațiile 

lansate de câțiva cetățeni la adresa primarului din satul Buțeni, raionul Hîncești. După o serie 

de reportaje apreciative la adresa primarilor care au candidat pe lista PSRM sau independent, 

Primul în Moldova subliniază în acest caz: „În timp ce în alte sate se instalează conducte de 

apă, sisteme de canalizare și iluminat stradal, drumurile sunt reparate și casele de cultură  

– reconstruite, în satul Buțeni doar cifrele din facturile comunale se schimbă. Oamenii se 

plâng că șeful administrației locale nu face nimic pentru localitate, iar de problemele 

sătenilor nu îi pasă”. La sfârșitul materialului, jurnaliștii precizează că deși a candidat 

independent, „edilul a fost văzut la mai toate întrunirile PAS din raionul Hâncești”.  

 

În perioada de raport a fost evident partizanatul postului Primul în Moldova în favoarea BECS, 

care a fost protagonistul a 22 de știri, în nouă dintre acestea tonalitatea reflectării fiind pronunțat 

pozitivă. În șase din aceste știri sunt prezentate realizările, angajamentele și propunerile 

candidaților BECS: donația de 60.000 de doze de vaccin „Sputnik V”, care vin din partea 

Federației Ruse după înțelegerile dintre președintele Vladimir Putin și Igor Dodon; promovarea 

valorilor familiei tradiționale; promisiunea că nicio școală nu va fi închisă etc. În alte șapte știri, 

reprezentanții acestui bloc electoral aduc acuzații la adresa PAS, a președintei R. Moldova, 

Maia Sandu, și ambasadorului Statelor Unite la Chișinău, Derek Hogan. 

 



            

În același timp, a fost evidentă atitudinea tendențioasă față de PAS și președinta R. Moldova, 

Maia Sandu, tonalitatea reflectării acestora fiind negativă în 16 materiale. Primul în Moldova a 

abordat neutru ceilalți concurenți. 

 

Astfel, Primul în Moldova nu a respectat prevederile Codului electoral  (art. 69 (1)) care 

stipulează că „radiodifuzorii, în cadrul tuturor programelor lor (…) au obligația de a respecta 

principiile de echitate, responsabilitate, echilibru şi imparțialitate în reflectarea alegerilor”, 

dar și prevederile CSMA, art.13 (6), care prevede asigurarea imparțialității, echilibrului și 

favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate 

în opoziție, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică. 

 

Pluralismul de opinie. Corectitudinea și echilibrul surselor 

 

În perioada de monitorizare, la documentarea știrilor, Primul în Moldova a citat/menționat în 

materialele analizate 91 de surse, majoritatea fiind concurenți electorali, autorități publice 

locale, cetățeni, CEC etc.  

 

BECS a beneficiat de cea mai mare prezență, fiindu-i alocat un spațiu de emisie de zeci de ori 

mai mare decât altor concurenți (PPDA, PDA, PACCC, PDM, PAS). Ceilalți candidați au fost 

menționați câte o dată atunci când Primul în Moldova a anunțat toți candidații înregistrați de 

CEC, BERU fiind menționat și în contextul unui sondaj.  

 

Președinta R. Moldova, Maia Sandu, a fost menționată de 11 ori, cu o intervenție directă de 31 

de secunde (interviu pentru Europa Liberă – n.a.). 

 

Frecvența apariției actorilor electorali în știri și volumul intervențiilor 

 

Subiecți citați/menționați Frecvența 
Durata apariției directe 

și indirecte, secunde 

BECS 21 1677 

PPDA 7 182 

PDA 3 150 

PACCC 2 150 

PDM 3 117 

PAS 8 79 

 

În perioada de raport, Primul în Moldova a difuzat 16 știri controversate, în 14 dintre acestea 

fiind vizați reprezentanții PAS sau președinta Maia Sandu. Cu excepția unui singur material, 

toate celelalte au fost dezechilibrate. În majoritatea situațiilor, Primul în Moldova nu a anunțat 

ce pași a întreprins pentru a echilibra materialele și pentru a acorda dreptul la replică.  

 

Într-o știre în care se relatează despre faptul că ambasadorul SUA în R. Moldova, Derek Hogan, 

este suspectat de partizanat politic, făcându-se referire la o scrisoare adresată de Vladimir 

Voronin, Primul în Moldova anunță: „Ambasada SUA nu a răspuns până la această oră cu un 

comentariu”.  

 

Astfel, postul nu a respectat Art. 13 (4) din Codul serviciilor media audiovizuale, potrivit căruia, 

„în cadrul programelor audiovizuale de știri, pentru care exactitatea și corectitudinea sunt 

esențiale, relatările trebuie să provină din surse sigure, suficient documentate sub aspect 



            

factologic, cu o abordare credibilă și imparțială a evenimentelor, cu reflectarea echilibrată a 

diferitor opinii”. 

 

În perioada de raport, Primul în Moldova nu a asigurat echilibrul de gen al 

surselor/protagoniștilor în știrile monitorizate. Postul de televiziune a citat/menționat 62 de 

surse de sex masculin și 29 de sex feminin (31%). 

Limbajul și imaginile video utilizate  

 

Limbajul și imaginile video utilizate în buletinele de știri difuzate de Primul în Moldova au fost 

în majoritatea cazurilor în corespundere cu normele deontologice, fiind înregistrat un caz în 

care a putut fi remarcat un limbaj discriminatoriu. În contextul „Săptămânii familiei”, lansată 

de BECS, un consilier PSRM în Consiliul Municipal Chișinău și un candidat BECS au declarat 

la 21 iunie: „Noi vedem cum sunt colectate semnături în susținerea zoofiliei. Ei înțeleg greșit 

îndemnul iubește-ți aproapele” și „Să ne rugăm pentru ceilalți care toată săptămâna aceasta 

au încercat să promoveze valori străine poporului nostru, care au vorbit despre înlocuirea 

cuvintelor duioase mamă și tată cu termenul părinte 1 și părinte 2”, declarații în măsură să 

incite la ură și intoleranță față de reprezentanții comunității LGBT, deși în știre nu este 

menționată această comunitate. Astfel, postul a încălcat Art. 11(2) al CSMA care interzice 

difuzarea reportajelor susceptibile de a propaga, incita,  promova sau justifica ura fondată pe 

intoleranță sau pe discriminarea pe criterii de sex, de rasă, de naționalitate, de religie, de 

dizabilitate sau de orientare sexuală. 

 

  Pro TV  

 

Implicarea în campania electorală 

Postul de televiziune Pro TV Chișinău a difuzat, în cele șapte buletine monitorizate, 32 de știri 

cu caracter electoral direct și indirect, cu o durată totală de 3744 de secunde (1,04 ore). În grilă 

s-au regăsit subiecte cu privire la numărul secțiilor de votare de peste hotare, activitățile de 

campanie ale unor concurenți electorali, aspecte controversate ce țin de activitatea anterioară a 

unor candidați și acuzații lansate de unii concurenți la adresa altora. De asemenea, postul a 

informat despre organizarea dezbaterilor „Te votezi la Pro TV”, cu anunțarea concurenților 

invitați, iar în buletinele din zilele următoare a inclus știri despre dezbaterile care au avut loc în 

seara precedentă.  

 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

Pro TV a relatat corect despre activitățile desfășurate de concurenți. Știrile care au reflectat 

procesul electoral și activitățile de campanie ale candidaților au fost elaborate de o manieră 

neutră și echidistantă. Predilecții față de anumiți concurenți electorali sau intenții de 

favorizare/defavorizare în raport cu aceștia nu au fost semnalate. 

În perioada monitorizată, postul de televiziune a difuzat două știri despre rezultatele sondajelor 

electorale anunțate în zilele respective (21 și 23 iunie), în corespundere cu prevederile 

Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale în alegerile parlamentare anticipate 

din 11 iulie 2021 în mijloacele de informare în masă din R. Moldova. Știrile au oferit informații 

despre denumirea organizației care a efectuat sondajul, data sau intervalul de timp în care s-a 

desfășurat, dimensiunea eșantionului și marja maximă de eroare, sursa de finanțare etc. În 

ambele materiale nu se menționează dacă Comisia Electorală Centrală a fost sau nu informată 

despre desfășurarea acestora, așa cum prevede regulamentul.    

 



            

Pluralismul de opinie. Corectitudinea și echilibrul surselor 

Reporterii postului au consultat 101 surse în documentarea și realizarea subiectelor electorale, 

cu intervenții directe sau indirecte. Cel mai mult au fost citați concurenții, participanții la 

dezbaterile organizate de Pro TV sau alte evenimente de campanie. 

Din perspectiva spațiului de emisie alocat, cea mai mare prezență revine reprezentanților BECS, 

candidatul electoral cu cel mai mare volum pentru intervenții directe sau indirecte - 168 de 

secunde. Topul este urmat de PDM, cu un volum de 88 de secunde de intervenții directe și 

indirecte. La o mică distanță de PDM ca și volum de emisie, cu 84 de secunde, se poziționează 

concurentul electoral PPDA. 

Frecvența apariției actorilor electorali în știri și volumul intervențiilor/Top 10 

Subiecți citați/menționați Frecvența 
Durata apariției directe 

și indirecte, sec 

BECS 10 168 

PDM 3 88  

PPDA 7 84 

AUR  3 76 

PAS   8 74 

PACE 4 64 

BERU  5 60 

PP Șor 5 48 

PRM 2 40 

PACCC 3 38 

 

PMPSN a avut o apariție de 30 de secunde și o mențiune, PNOI a avut o intervenție de 16 

secunde și o mențiune, PDA a avut o apariție de 14 secunde și o mențiune, iar PUN a fost 

menționat de patru ori. Candidatul independent Veaceslav Valico a fost menționat o singură 

dată.  

Postul a difuzat nouă știri controversate, dintre care una dezechilibrată din punct de vedere al 

surselor citate. Se atestă lipsa unui comentariu sau opinii din partea CEC atunci când președinta 

Maia Sandu a declarat că „sunt oameni la CEC care se lasă influențați politic, înțeleg că pe 

unii din ei se pun presiuni din partea unor actori politici...”, material difuzat pe 18 iunie.  

Din perspectiva asigurării egalității de gen, sursele/protagoniștii de sex masculin au fost 

citați/menționați de 45 de ori, iar femeile au fost citate/menționate de 14 ori (23%). 

Limbajul și imaginile video utilizate  

În cadrul știrilor despre campania electorală, postul Pro TV a utilizat un limbaj neutru, excepție 

fiind un material pus pe post în ediția din data de 23 iunie, despre sondajul realizat de Asociația 

Sociologilor și Demografilor din Moldova. În cazul concurentului electoral PP Șor, care se 

clasează pe locul trei în topul preferințelor electorale ale cetățenilor conform sondajului, 

reportera a recurs la etichetare, menționând că „...cu aproape 6%, în parlament ar mai intra și 

partidul fugarului Ilan Șor, condamnat de prima instanță la șapte ani și jumătate de închisoare 

pentru fraude la BEM”.  

 

Imaginile puse pe post au fost în corespundere cu normele deontologice.  

 



            

Publika TV 

 

Implicarea în reflectarea campaniei electorale 

În perioada de monitorizare, postul de televiziune Publika TV a difuzat 37 de știri cu tangență 

electorală directă sau indirectă, cu un volum total de 3568 de secunde (circa o oră). Jurnaliștii 

postului au reflectat activitățile de campanie ale concurenților electorali, declarațiile privind 

angajamentele electorale ale partidelor politice, acuzații lansate de reprezentanți ai 

formațiunilor politice înscrise în cursa pentru alegerile parlamentare anticipate, rezultatele 

sondajelor sociologice făcute publice în această perioadă, dosarul secțiilor de votare ce ar urma 

să fie deschise peste hotare pentru alegerile din 11 iulie etc. 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

Majoritatea știrilor difuzate de Publika TV și analizate în cadrul acestei monitorizări au fost 

realizate de o manieră imparțială și au respectat principiul separării faptelor de opinii.  

Un anumit grad de tendențiozitate a putut fi observat la selectarea subiectelor reflectate, postul 

dând prioritate reprezentanților BECS. Din cele 37 de știri monitorizate, în șase postul de 

televiziune a reflectat declarațiile și angajamentele făcute de exponenții BECS sau 

evenimentele la care au participat aceștia, tonalitatea reflectării acestora fiind în egală măsură 

și neutră, și pozitivă.  

Astfel, la 18 iunie, Igor Dodon, liderul PSRM, apare într-o știre în care „îndeamnă PAS să nu 

respingă ideea unui dialog după anticipate și să nu repete situația din 2019, când PAS s-a 

angajat public că nu va face coaliție cu socialiștii”. În aceeași zi, Publika TV anunță că 

„socialiştii au atacat la Curtea Constituţională aşa-numita lege a miliardului, prin care, în 

2016, au fost acordate garanții de stat în valoare de aproape 14 miliarde de lei pentru 

acoperirea furtului din sistemul bancar”. La 22 iunie, postul de televiziune relatează că liderii 

BECS, Igor Dodon și Vladimir Voronin, au depus flori la complexul memorial „Eternitate” și 

au comemorat victimele Celui de-al Doilea Război Mondial. La 23 iunie, Publika TV anunță 

că BECS promite să relanseze programul „Satul moldovenesc”, iar la 24 iunie reflectă 

declarațiile lui Vladimir Voronin privind propunerea BECS de a elabora o nouă Constituție. 

Tot la 24 iunie, Publika TV relatează despre acuzațiile aduse SIS și Președinției de către doi 

deputați PSRM, Adrian Lebedinschi și Grigore Novac, ambii candidați pe lista BECS, în cazul 

răpirii cetățeanului ucrainean Nicolae Ceaus.  

Ceilalți concurenți au apărut în diferite contexte, tonalitatea reflectării fiind neutră.  

 

În perioada de raport au fost puse pe post două știri despre rezultatele a două sondaje (21 și 23 

iunie), în care au fost menționate următoarele formațiuni: BECS, PAS, PPDA, PP Șor, BERU, 

PDM. Postul de televiziune a adoptat o tonalitate neutră în raport cu acești concurenți electorali. 

 

În cazul sondajului reflectat la 21 iunie, Publika TV a inclus informații despre denumirea 

organizației care a efectuat studiul, intervalul de timp în care s-a desfășurat, metoda utilizată, 

dimensiunea eșantionului şi marja de eroare. Contrar Regulamentului privind reflectarea 

campaniei electorale în alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie 2021 în mijloacele de 

informare în masă din R. Moldova, Publika TV nu a menționat detalii despre sursa de finanțare 

și dacă CEC a fost notificat despre desfășurarea sondajului. În cazul studiului făcut public la 23 

iunie, postul de televiziune nu a anunțat marja maximă de eroare și nu a precizat dacă CEC a 

fost anunțat despre desfășurarea sondajului. Jurnaliștii au precizat că reprezentanții instituției 

care a realizat studiul nu au răspuns la telefon pentru a oferi detalii despre comanditarul 

cercetării și cât a costat.  



            

 

Pluralismul de opinie. Corectitudinea și echilibrul surselor 

 

La documentarea celor 37 de știri monitorizate, jurnaliștii postului TV au 

abordat/citat/menționat 61 de surse. Cel mai des au fost citați direct sau indirect concurenții 

electorali de la evenimente, conferințe de presă, postări pe rețelele sociale etc.  

 

Publika TV a citat sau a menționat 11 concurenți electorali din cei 23 de candidați înregistrați 

de CEC. BECS a beneficiat de cel mai mare spațiu de emisie – 269 de secunde, urmat de PAS 

la o distanță mai mare – 169 de secunde, AUR – 103 secunde, PPDA – 102 secunde.  

 

Frecvența apariției actorilor electorali în știri și volumul intervențiilor 

Subiecți citați/menționați Frecvența 
Durata apariției directe 

și indirecte, secunde 

BECS 9 269 

PAS 9 169 

AUR 5 103 

PPDA 9 102 

BERU 4 79 

PP Șor 4 73 

PRM 1 72 

PACE 1 69 

PDM 4 54 

PNOI 2 25 

V. Valico  1 11 

 

Din numărul total de știri difuzate, 15 au reflectat subiecte controversate. În cazul a 14 știri, 

Publika TV a garantat echilibrul surselor sau a anunțat despre efortul depus pentru a asigura 

dreptul la replică celor vizați. Într-o știre pusă pe post la 24 iunie, atunci când simpatizanții PAS 

au protestat în fața sediului Guvernului împotriva deciziei Ministerului Educației de a-l demite 

pe Ion Iovcev din funcția de director al Liceului „Lucian Blaga” de la Tiraspol și în care aceștia 

scandau „Jos hoții!”, Publika TV nu a precizat ce a întreprins pentru a obține poziția 

autorităților, anunțând: „Protestul a durat aproximativ jumătate de oră. Între timp, nimeni de 

la Ministerul Educației nu a ieșit afară să discute cu manifestanții”.  

Majoritatea știrilor au fost realizate cu trimitere la o singură sursă, fără a fi abordate alte surse 

relevante. 

Publika TV nu a asigurat echilibrul de gen al surselor/protagoniștilor în știrile monitorizate. 

Postul de televiziune a citatat/menționat 45 de bărbați și 16 femei (26%). 

Limbajul și imaginile video utilizate 

Limbajul și imaginile video utilizate de Publika TV în știrile analizate în această perioadă de 

raport au fost în corespundere cu normele deontologice.  

 



            

 RTR Moldova 

 

Implicarea în reflectarea campaniei electorale 

 

Postul de televiziune RTR Moldova a difuzat în perioada de raport cinci ediții ale buletinului 

de știri de la ora 20.00. Acestea au inclus 41 de știri cu caracter electoral direct, având un volum 

de 3103 de secunde (0,8 ore). 36 de știri au fost incluse în cadrul rubricii „Alegeri parlamentare 

anticipate 11.07.2021”, iar alte cinci, care vizau activitatea CEC, au fost difuzate în afara 

rubricii. Subiectele electorale au reflectat în principal activitatea candidaților înscriși în cursa 

pentru fotoliul de deputat – întâlniri cu alegătorii în diverse localități, prezentarea priorităților 

în anumite domenii, inclusiv viziuni asupra modificării Constituției sau expunerea inițiativelor 

privind micșorarea pragului electoral.   

 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

 

Cele 41 de știri cu caracter electoral direct, difuzate de RTR Moldova, au fost obiective, 

imparțiale și lipsite de tendențiozitate. În perioada de raport nu au fost sesizate abateri de la 

normele deontologice și profesionale, informația fiind prezentată corect și echidistant, fără 

amestec dintre fapte și opinii, etichetări sau judecăți de valoare. Postul de televiziune a relatat 

despre majoritatea concurenților electorali, fără a fi observată o anumită predilecție pentru 

reflectarea unui sau altui candidat electoral. 

   

Tonalitatea reflectării a fost una neutră în raport cu toți candidații înregistrați de CEC. 

 

Pluralismul de opinie. Corectitudinea și echilibrul surselor 

 

Pentru a documenta cele 41 de știri prezentate în intervalul 18-24 iunie 2021, jurnaliștii RTR 

Moldova au citat sau menționat 57 de surse, în mare parte fiind vorba de candidații care au 

organizat evenimente electorale. 

 

Din perspectiva frecvenței aparițiilor actorilor electorali nu a fost remarcată o predilecție pentru 

un anumit candidat. De cele mai multe apariții a beneficiat BECS (4) cu un volum de emisie de 

228 de secunde, urmat de PAS cu trei apariții și 199 de secunde. PACCC și PPDA au avut un 

număr similar de apariții și un volum de emisie de 106 și, respectiv, 85 de secunde. AUR, 

BERU, PPPS, PRM și candidatul independent Veaceslav Valico au avut între două și trei 

apariții, cu o durată a acestora care variază între 65 și 83 de secunde. 

 

Frecvența apariției actorilor electorali în știri și volumul intervențiilor/Top 10 

 

Subiecți citați/menționați Frecvența 
Durata apariției directe 

și indirecte, sec 

BECS 4 228 

PAS 3 199 

PACCC 2 106  

PPDA 2 85 

AUR  3 83 

BERU 3 77  



            

PPPS 2 75 

PRM 2 65 

Veaceslav Valico 2 65 

PDM 1 60 

 

PPO și PPOM au beneficiat fiecare de două apariții a câte 48 și, respectiv, 33 de secunde, iar 

PDM, PDA, PNOI, PVE, PLD, PUN și PDCM au avut câte o apariție fiecare.  

 

La realizarea știrilor electorale, jurnaliștii RTR Moldova au recurs, de obicei, la o singură sursă, 

fără a fi prezentate informații de context, cu excepția câtorva situații în care materialele au fost 

mai complexe. În majoritatea cazurilor, la finalul știrilor cu implicarea candidaților electorali, 

reporterul menționa locul pe care candidatul îl ocupă în lista electorală sau numărul sub care 

formațiunea respectivă se va regăsi în buletinul de vot. În perioada de raport, RTR Moldova nu 

a avut puse pe post știri conflictuale.    

 

În perioada supusă monitorizării, RTR Moldova nu a asigurat echilibrul de gen al 

protagoniștilor, sursele masculine fiind citate/menționate de 38 de ori, iar cele feminine de 8 ori 

(17%). 

 

Limbajul și imaginile video utilizate 

 

În intervalul 18-24 iunie, limbajul și imaginile video utilizate de RTR Moldova au respectat 

normele deontologice și profesionale, fără a fi înregistrate abateri.  

 

 TV 6 

  

Implicarea în reflectarea campaniei electorale 

În perioada de raport, TV6 a difuzat în edițiile buletinului „Ora știrilor” 28 de materiale 

informative cu caracter electoral direct sau indirect, cu un volum total de emisie de 3783 de 

secunde (puțin peste o oră). O parte dintre acestea au fost incluse la rubrica „Electorala 2021”. 

În fiecare ediție monitorizată, postul a relatat despre deciziile instanțelor de judecată și ale CEC 

la subiectul numărului secțiilor de votare ce urmează a fi deschise peste hotarele țării, precum 

și alte decizii din activitatea Comisiei Electorale în perioada alegerilor. De asemenea, jurnaliștii 

au informat despre lansările în campanie și promisiunile electorale ale candidaților care au 

organizat conferințe de presă ori întâlniri cu alegătorii; acuzații lansate de unii concurenți la 

adresa altora; declarațiile unor partide pe marginea demiterii lui Ion Iovcev din funcția de 

director al Liceului „Lucian Blaga” de la Tiraspol; mersul cauzei penale pornite pe numele 

deputatului Petru Jardan, fost director interimar al Aeroportului Chișinău. Câteva știri au relatat 

despre sărbători și evenimente de comemorare din orașul Orhei, precum și despre reparația unui 

drum din raionul Orhei, toate cu participarea/citarea autorităților locale.  

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic  

Majoritatea știrilor monitorizate au respectat principiile neutralității, echidistanței și separării 

faptelor de opinii. În patru știri din 28 s-au strecurat elemente de tendențiozitate. Una se referă 

la o întrevedere din 18 iunie a deputatei Marina Tauber cu locuitorii din Orhei, iar 

prezentatoarea știrilor remarcă în debut că, potrivit orheienilor, „de mai bine de cinci ani, în 

mun. Orhei lucrurile s-au schimbat spre bine întrucât au fost implementate mai multe proiecte 

sociale și de infrastructură. În aceste condiții, locuitorii își doresc neapărat ca aceste reforme 



            

să fie implementate și la nivel de țară”. Materialul citează un șir de promisiuni lansate de 

Marina Tauber și de primarul localității, Pavel Verejanu, fiind pomenit totodată și Ilan Șor. TV6 

mai afirmă că „Partidul Șor s-a lansat în campania electorală cu un program vast de dezvoltare 

economică și socială a țării, care va asigura modernizarea Republicii Moldova. Multe dintre 

prevederile documentului au fost preluate din experiența de succes din Orhei”. Și textul 

burtierei este relevant în context: „Își doresc o Moldovă ca-n Orhei”.  

Un alt material cu elemente de tendențiozitate, din 24 iunie, informează despre faptul că 

președinta Maia Sandu și-a prezentat raportul de activitate după șase luni de mandat, cu accent 

pe faptul că „șeful statului recunoaște că nu a reușit prea multe”, mesaj menționat inclusiv pe 

burtieră. TV6 relatează că, în cadrul briefingului, Sandu a enumerat patru domenii pe care s-a 

axat instituția prezidențială în această perioadă, „fără a da însă prea multe exemple concrete”. 

La fel, Sandu a declarat că a discutat aproape zilnic cu diferiți actori la subiectul recepționării 

vaccinurilor anti-Covid, „chiar dacă Ministerul Sănătății a aderat la platforma COVAX încă 

în august 2020 și a purtat discuții pentru obținerea antidoturilor”. „Șefa statului s-a lăudat cu 

cele 600 de milioane de euro pe care R. Moldova urmează să le primească de la UE sub formă 

de împrumuturi și subvenții, dar nu amintește de condițiile pe care trebuie să le îndeplinească 

pentru a primi banii”, adaugă în știre jurnaliștii postului TV6.  

Televiziunea a plasat în context neutru majoritatea candidaților abordați în știri, PP Șor fiind 

pus în lumină pozitivă în patru cazuri. Pe lângă materialul cu Marina Tauber, este vorba de două 

reportaje extinse din 18 și 21 iunie despre cum la Orhei s-a sărbătorit Ziua lucrătorului medical 

- cu flori, aplauze și diplome - și, respectiv, Ziua portului național - unde de pe scenă au răsunat 

„cele mai săltărețe hore”. În ambele se precizează că evenimentele au fost organizate de 

autoritățile locale, fiind citați președintele raionului Orhei, Dinu Țurcanu, și primarul localității, 

Pavel Verejanu. Pe 24 iunie, TV6 a difuzat o știre despre faptul că „după trei decenii, locuitorii 

a nouă localități din r. Orhei vor avea o șosea construită ca la carte”, banii fiind alocați de 

autoritățile centrale și locale. Și de această dată este citat Dinu Țurcanu, precum și primarul 

localității Jora de Mijloc. Jurnaliștii afirmă că „drumul arăta ca după război” și că, odată 

reparat, „drumul spre casa de la țară va fi mai lin, iar vizitele la părinți - mai dese”. 

Și PACE a fost plasat în lumină pozitivă într-o știre. După ce, pe 21 iunie, Gheorghe Cavcaliuc 

a relatat despre un caz de presupusă contrabandă de țigări în proporții deosebit de mari, fără a 

oferi însă nume, TV6 a revenit la subiect pe 24 iunie, relatând că liderul PACE „sare în ajutorul 

instituțiilor responsabile de investigarea contrabandei cu țigări, pe care l-a denunțat recent”, 

depunând niște demersuri la Serviciul Vamal și Poliția de Frontieră.  

Maia Sandu a fost plasată în lumină negativă în știrea despre raportul acesteia la șase luni de 

mandat, iar PDM într-o altă știre din 24 iunie referitoare la angajamentele electorale ale 

formațiunii pentru agricultori. Este citat Nicolae Ciubuc. În informația de background se 

amintește că el a ocupat fotoliul de ministru al Agriculturii în Cabinetul Filip, liderul PDM, 

„iar pe timpul său agricultorii au protestat, fiind nemulțumiți de politicile guvernanților față 

de această ramură”.  

Pluralismul de opinie. Corectitudinea și echilibrul surselor 

Știrile monitorizate la postul TV6 au citat și/sau menționat 84 de surse, fiind asigurată o 

diversitate relativă a acestora. Este vorba în primul rând de CEC și concurenți electorali, urmați 

de reprezentanți ai unor instituții publice precum Serviciul Vamal, Poliția de Frontieră, Guvern, 

Președinție și instanțe de judecată. Totodată, reporterii canalului TV au abordat mai mulți 



            

cetățeni în materialele lor. Comentariile unor experți, analiști politici au lipsit însă în această 

săptămână de monitorizare.  

TV6 a oferit acces în știri pentru 11 concurenți electorali. Cel mai prezent, atât după spațiul de 

emisie pentru mențiuni/citări, cât și după frecvență a fost PP Șor, cu o durată a intervențiilor 

directe și indirecte de 356 de secunde. Acesta este urmat de PACE, citat în două știri și 

menționat în altele două, BECS - citat de două ori și menționat o dată, PDM - citat în trei 

materiale. PAS, deși a figurat în șase știri, a fost citat scurt doar în două dintre acestea.  

Frecvența apariției actorilor electorali în știri și volumul intervențiilor  

Subiecți citați/menționați Frecvența 
Durata apariției directe 

și indirecte, sec 

PP Șor 7 356 

PACE 4 150 

BECS 3 100 

PDM 3 89 

PRM 1 60 

AUR 2 31 

PPDA 2 30 

PAS  6 28 

 

Pe lângă concurenții incluși în tabel, alți trei au fost doar menționați în știri, fără a fi citați - 

BERU, PNOI și Veaceslav Valico. Președinția și/sau Maia Sandu a figurat în cinci știri ale TV6, 

dintre care a fost citată direct sau indirect de două ori.  

Șase știri au avut un caracter conflictual, iar trei dintre acestea au fost dezechilibrate sau parțial 

echilibrate. Pe 21 iunie, Petru Jardan a declarat că Procuratura Generală este folosită drept „bâtă 

politică pentru a lovi în oponenți” și că „acțiunile PG sunt intenționate, în plină campanie 

electorală”. Reacția instituției lipsește. O știre parțial echilibrată se referă la sesizarea PACE 

că PAS folosește imagini cu Maia Sandu în campanie, iar cheltuielile pentru tipărirea acestor 

materiale nu ar fi reflectate în raportul financiar. În context, se amintește despre contestația 

BECS la același subiect, pe care CEC refuză să o examineze deocamdată. TV6 face trimitere la 

o declarație anterioară a PAS, care „a negat acuzațiile, declarând că PSRM promovează 

minciuni despre Maia Sandu”. Jurnaliștii nu prezintă reacția PAS sau a președinției la acuzațiile 

PACE și nu precizează dacă au încercat să-i contacteze pe cei vizați. Într-o altă știre din 23 

iunie, liderul PACE, Gheorghe Cavcaliuc, l-a acuzat pe Renato Usatîi (BERU) că ar conduce o 

rețea de spionaj împotriva unei puteri străine. TV6 precizează că Usatîi nu a răspuns la telefon 

pentru a comenta acuzațiile și nici pe rețelele sociale nu a venit cu vreun comentariu. Ținând 

cont de acuzațiile grave aduse la adresa sa, jurnaliștii erau obligați să depună eforturi sporite 

pentru a-i oferi dreptul la replică.  

TV6 a asigurat un echilibru relativ din perspectiva egalității de gen, în știri fiind 

citate/menționate 24 de femei versus 37 de bărbați.  

Limbajul și imaginile video utilizate  

Limbajul și imaginile video utilizate în buletinele de știri de la TV8 au fost în corespundere cu 

normele deontologice, fără abateri și elemente discriminatorii. 



            

 TV8 

 

TV8 

Implicarea în campania electorală  

În perioada 18-24 iunie 2021, TV8 a difuzat 24 de știri cu caracter electoral direct și indirect, 

cu volumul total de 3783 de secunde (1,05 ore). Postul a reflectat activitatea concurenților 

electorali – întâlniri cu alegătorii, priorități electorale, donațiile primite de concurenți; a 

investigat cazurile de implicare a copiilor în campania electorală; a informat despre rapoarte ale 

societății civile privind desfășurarea campaniei, despre acuzații lansate de unii concurenți la 

adresa altora, precum și despre situația privind numărul secțiilor de votare peste hotare – decizia 

Curții de Apel versus decizia CEC. La fel, în cadrul rubricii electorale s-au regăsit și știri 

realizate în baza dezbaterilor electorale de la TV8.  

 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

 

Marea majoritatea a subiectelor cu caracter electoral au fost reflectate obiectiv și imparțial, 

separând faptele de opinie. În două cazuri a fost evidentă atitudinea ușor tendențioasă a postului 

în raport cu protagoniștii. Astfel, postul inserează la 18 iunie o știre despre un video postat pe 

rețelele sociale de către un deputat PPDA în care apar Renato Usatii (BERU) și Alexandru 

Jizdan (PDM) trăgând la țintă la tir, „alături de Damir, finul lui Plahotniuc”. Postul a făcut 

demersurile necesare ca să includă poziția tuturor celor vizați în material, dar unghiul de 

abordare denotă lipsa de imparțialitate și îi pune în lumină negativă pe protagoniști. Or, după 

informarea despre video și reacțiile celor vizați, postul pune accentul pe relația dintre Renato 

Usatîi și Alexandru Jizdan, citând o investigație jurnalistică în care Usatîi afirmă că l-ar fi plătit 

pe Jizdan pe timpul când acesta era la putere. Un alt material cu tentă tendențioasă a fost pus 

pe post la 22 iunie, fiind vorba de o știre în baza discuțiilor de la dezbaterile electorale din ajun, 

care îi prezintă neutru pe unii candidați și critic pe alții.   

 

Tonalitatea reflectării marii majorități a concurenților electorali a fost neutră, cu excepția 

BERU, PDM și BECS, care au fost reflectați și în lumină negativă câte o dată.  

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

 

În perioada de raport, în cele 24 de știri relevante prezentei monitorizări, TV8 a citat și/sau 

menționat 79 de surse, asigurând diversitatea surselor și a protagoniștilor. Postul a citat de cele 

mai multe ori concurenții electorali, reprezentanții CEC, judecători, administrația publică 

centrală, societatea civilă, cetățeni etc.  

 

Frecvența apariției actorilor electorali în știri și volumul intervențiilor/Top 10 

 

Subiecți citați/menționați Frecvența 
Durata apariției directe 

și indirecte, secunde 

PDM  2 132 

PR 2 124 



            

PP ȘOR 2 75 

PAS 4 65 

PACE 2 65 

BECS 6 57 

PNOI 3 40 

POM 2 37 

PPDA 3 26 

BERU 3 25 

  

AUR și PACCC au avut câte o apariție de cinci și, respectiv, 14 secunde, iar candidatul 

independent Veaceslav Velico a avut o intervenție de 14 secunde. Președinta Maia Sandu a avut 

o apariție de 31 de secunde. 

 

Marea majoritate a știrilor controversate – 10 din 12 – au fost echilibrate, în două cazuri 

echilibrul fiind asigurat parțial. Este vorba despre materialul din 24 iunie despre abaterile 

constatate de Promo-Lex, în care a fost inserată replica unei părți vizate, menționându-se că 

ceilalți vizați nu au răspuns la telefon. În aceeași zi, știrea despre fenomenul trolling-ului pe 

rețelele sociale a rămas dezechilibrată, postul menționând că părțile vizate fie nu au răspuns, 

fie au întrerupt apelul.   

 

Majoritatea surselor din știrile difuzate de TV8 au fost bărbați - 48, iar numărul femeilor a fost 

14 (22%), postul neasigurând echilibrul din perspectiva egalității de gen.  

 

Limbajul și imaginile video utilizate  

 

În cadrul știrilor despre campania electorală, TV8 a utilizat un limbaj neutru, iar imaginile puse 

pe post au fost în corespundere cu normele deontologice.  

 

CONCLUZII GENERALE 

 

În intervalul 18-24 iunie, la cele 10 posturi de televiziune monitorizate în campania electorală 

pentru alegerile prezidențiale din 11 iulie au fost remarcate următoarele tendințe:  

 

În intervalul 18-24 iunie, la cele 10 posturi de televiziune monitorizate în campania electorală 

pentru alegerile prezidențiale din 11 iulie au fost remarcate următoarele tendințe:  

 

• Postul public de televiziune Moldova 1 a oferit acces în știri majorității concurenților 

electorali, pe care i-a reflectat neutru, fără a favoriza sau defavoriza evident vreunul 

dintre ei. Din perspectiva selectării subiectelor, dar și a unghiului de abordare, se 

remarcă o ușoară favorizare a Blocului Electoral al Comuniștilor și Socialiștilor, care 

au avut mai multe apariții, inclusiv în lumină pozitivă. Materialele electorale au fost 

corecte și echidistante, dar sursele au fost mai puțin diverse. Știrile conflictuale au fost 

de cele mai multe ori echilibrate, iar egalitatea de gen a surselor nu a fost asigurată. 

 

• Posturile de televiziune NTV Moldova și Primul în Moldova au demonstrat un 

comportament tendențios și partizan în raport cu Blocul Electoral al Comuniștilor și 

Socialiștilor (BECS), care a beneficiat de cel mai mare spațiu al intervențiilor, 

tonalitatea reflectării fiind pozitivă și neutră. Concurentul electoral Partidul Acțiune și 



            

Solidaritate (PAS) a fost preponderent defavorizat, acesta fiind mai mult menționat 

decât citat în știri, la fel ca președinta Maia Sandu. Posturile au oferit acces în știri unui 

număr relativ mic de concurenți electorali, fiind evidentă lipsa pluralismului de opinii.  

Majoritatea știrilor controversate au fost dezechilibrate, fiind înregistrate și unele abateri 

ce țin de utilizarea imaginilor și limbajului. Balanța echilibrului de gen a fost înclinată 

spre sursele de sex masculin.    

 

• Posturile private de televiziune Jurnal TV, Pro TV, TV8 și RTR Moldova au reflectat 

corect și echidistant campania electorală, oferind acces în știri majorității concurenților 

electorali. Tonalitatea reflectării concurenților electorali a fost preponderent neutră 

pentru concurenții reflectați. O mare parte din știri au fost imparțiale, separând faptele 

de opinie, iar cele controversate au asigurat echilibrul de opinie în cele mai multe cazuri. 

Materialele au fost dezechilibrate din perspectiva asigurării echilibrului de gen.   

 

• Prime TV și Publika TV au informat în mare parte imparțial despre mersul campaniei 

pentru alegerile parlamentare anticipate, abordând de o manieră neutră majoritatea 

candidaților înscriși în cursă. Din perspectiva selectării subiectelor pentru reflectare și a 

unghiului de abordare, posturile au acordat prioritate exponenților BECS, care au avut 

mai multe intervenții, inclusiv în lumină pozitivă. Majoritatea știrilor au fost realizate 

dintr-o singură sursă. Posturile nu au asigurat echilibrul de gen al 

surselor/protagoniștilor.  

 

• Postul privat de televiziune TV6 a oferit acces în știri la mai puțin din jumătate din 

concurenții electorali, pe care i-a tratat echidistant. Excepție face PP Șor, care a fost 

favorizat atât de frecvența și spațiul mai mare alocat intervențiilor, cât și de tonalitatea 

pozitivă. Sursele nu au fost suficient de diverse, iar unele știri conflictuale au fost 

dezechilibrate sau parțial echilibrate. Postul a asigurat un echilibru relativ din 

perspectiva egalității de gen, balanța înclinând spre bărbați.  
 

Recomandări: 

 

• Radiodifuzorii să utilizeze rapoartele de monitorizare ca instrumente de 

autoreglementare şi să elimine carențele, astfel încât activitatea lor să fie conformă cu 

normele legale și Codul deontologic al jurnalistului.  

• Consiliul Audiovizualului să se autosesizeze și să folosească rapoartele de monitorizare 

pentru a evalua dacă posturile tv monitorizate au respectat dreptul la informare 

completă, obiectivă şi veridică. 

• Consiliul Audiovizualului să reacționeze prompt și eficient în cazurile derogărilor de la 

normele legale admise de radiodifuzori în reflectarea campaniilor electorale, pentru a 

asigura o informare adecvată a electoratului prin intermediul programelor audiovizuale. 

 

 

 

 

 


