Eşti aici

TRM a adunat aproape 6 milioane de lei din publicitate electorală în 2019. Legalitatea surselor, disputată anterior

29 Ianuarie 2020
1169 de afişări
Administrația companiei publice Teleradio-Moldova susține că a avut venituri de șase milioane de lei din publicitate electorală în anul 2019, chiar dacă, potrivit legislației, furnizorul public nu are dreptul să difuzeze reclamă comercială decât în timpul transmiterii „evenimentelor de importanță majoră”.
 
Suma adunată din publicitatea electorală a fost menționată la prezentarea raportului de activitate pentru anul trecut a companiei Teleradio-Moldova. Ecaterina Stratan  a menționat că Moldova 1 și Moldova 2 au înregistrat veniturile suplimentare de pe urma celor două scrutine electorale -parlamentar și local. „Datorită acestor campanii am adus un venit de aproape șase milioane de lei în companie, ceea ce denotă că dezbaterile au fost interesante, privite, și partidele politice au avut interes și au dat publicitate la Teleradio-Moldova”, a afirmat directoarea TV.

Potrivit Codului serviciilor media audiovizuale, furnizorul public național poate înregistra venituri proprii fie din „comunicările comerciale audiovizuale difuzate în cadrul evenimentelor de importanță majoră” (Jocuri Olimpice, Ziua Independenței, Ziua Națională a Vinului, concursuri internaționale de muzică); fie din vânzarea programelor audiovizuale sau a drepturilor de autor din coproducții,  precum și din donații, sponsorizări și „alte surse legale”. Lista evenimentelor de importanță majoră este aprobată de Consiliului Audiovizualului (CA).

Anul trecut, în perioada aprobării declarațiilor privind prețurile de publicitate a posturilor în timpul campaniei electorale, CA nu știa cum să procedeze în cazul radiodifuzorului public. Olga Guțuțui, pe atunci membră a Consiliului, a menționat despre interdicția din lege și despre faptul că scrutinele electorale nu se regăseau în lista aprobată de CA.

Ulterior, autoritatea a solicitat și opinia Comisiei Electorale Centrale cu privire la subiect, iar ultima a recomandat Consiliului să aprobe, totuși, declarațiile Teleradio-Moldova. „Având în vedere că legiuitorul a introdus obligativitatea plasării publicității electorale gratuite pentru anumite tipuri de scrutine de către radiodifuzorii publici, acestora le revine, de asemenea, obligația de a oferi publicitatea electorală contra cost tuturor solicitanților în condiții egale”, se menționa în scrisoarea CEC.

Și Larisa Călugăru, membră a Consiliului de supraveghere a TRM, a vorbit anterior despre ilegalitatea acestor venituri. În replică, directoarea generală a TRM, Olga Bordeianu, a spus că le percepe drept legale.