Eşti aici

Tinerii vor să știe mai multe despre cum funcționează cea de-a patra putere în stat

30 Septembrie 2016
925 de afişări
O nouă lecție de educație mediatică i-a avut drept beneficiari pe elevii din mai multe licee din capitală, voluntari la Centrul republican pentru copii și tineret ”Artico”. Evenimentul, organizat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CIJ), a avut loc joi, 29 septembrie, și a fost moderat de jurnalista și experta media Viorica Zaharia.

Participanții au fost îndemnați pentru început să formuleze propria lor definiție pentru fenomenul manipulării. După ce au vizionat spotul video realizat de CJI - ”Știi ce media consumi?”, ei au venit cu exemple concrete – de la manipularea din comerț și marketing, până la cea prin intermediul mijloacelor de informare în masă. Jurnalista le-a atras atenția elevilor la faptul că manipularea este uneori subtilă și  nesesizabilă,  dar pentru a o identifica mai ușor trebuie să consultăm mai multe surse.

Etichetările au constituit un alt subiect al lecției, fiind explicate printr-un șir de exemple din media autohtonă.Participanții la activitate au aflat lucruri interesante și despre multitudinea  unghiurilor de abordare a unui subiect în presă. În acest scop, experta media Viorica Zaharia a recurs la un exercițiu practic. Elevii au avut sarcina să creeze singuri un eveniment și să propună diferite titluri pentru acesta. Astfel, ei s-au convins că unul și același eveniment poate fi redat din perspective diferite. Pentru a nu cădea în capcana manipulatorilor, moderatoarea le-a vorbit și despre structura știrii, precizând că, pentru a fi credibilă, o știre trebuie să răspundă la câteva întrebări obligatorii: cine? ce? unde? când? de ce? cum?.

Întrebați ce au învățat la lecția mediatică și ce părere au despre astfel de activități, elevii au dat note mari evenimentului. Iuliana Tornea, de exemplu, ne-a spus că tinerii au nevoie să-și dezvolte gândirea critică și să fie conștienți că multe surse de informare aparțin politicienilor, iar aceștia își promovează interesele politice prin intermediul presei. Dumitru Juraveli, un alt participant la întâlnire, a adăugat că, în ceea ce-l privește, a fost curios să știe cum funcționează mass-media, deoarece aceasta este a patra putere în stat. „Asemenea cunoștințe sporesc nivelul de cultură al tinerei generații, iar prin cultură și o mai bună informare putem  contribui la prosperarea statului”, a menționat Dumitru.

Lecțiile de educație mediatică sunt parte a proiectului „Promovarea educației mediatice și a standardelor profesioniste în presă pentru un public informat” este implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), cu sprijinul financiar al Fundației Soros-Moldova/Programul Mass-media.

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI)  este prima organizație de media care acordă asistenţă jurnaliştilor şi instituţiilor media din Republica Moldova, având scopul de a contribui la consolidarea unei prese libere și viabile, prin intermediul proiectelor ce oferă instruire în domeniul jurnalismului și relații cu publicul, campanii media, advocacy, cercetare și  educație mediatică.