Eşti aici

Temperaturi ridicate în parlament: Deputații au discutat și au adoptat în primă lectură noua Lege a publicității

11 Octombrie 2018
170 de afişări
Parlamentul a adoptat joi, 11 octombrie, în primă lectură, proiectul Legii publicității,  care vine să adapteze la standardele europene legislația națională cu privire la publicitate. Dezbaterile în plen s-au desfășurat în contradictoriu - unii parlamentari au propus excluderea de pe ordinea de zi a documentului, iar alții s-au arătat sceptici că proiectul va putea rezolva problema monopolului de pe piața publicității. Juristul Eugeniu Rîbca, în calitate de coautor al proiectului de lege, a oferit deputaților răspuns la toate întrebările.

Deputatul socialist Adrian Lebedinschi s-a interesat de ce proiectul prevede interzicerea publicității obiectelor de cult religios în mass-media și în publicitatea exterioară. Eugen Rîbca a precizat că o asemenea publicitate va putea apărea pe site-urile tuturor cultelor religioase care activează în Republica Moldova și că restricția se referă la publicitatea exterioară și mass-media.

Deputatul George Mocanu din grupul parlamentar popular european s-a arătat preocupat de problema sponsorizărilor în cazul promovării politicienilor și forțelor politice pe rețelele de socializare și în mass-media.  Și de aceasta dată Eugen Rîbca a menționat că reglementările pe acest segment ar putea fi în contradicție cu legea privind libertatea de exprimare. Deputații au căzut de acord că problema respectivă necesită o abordare mai complexă, cu implicarea unui număr mai mare de experți.

Deputata liberal-democrată Mariana Ciobanu și-a exprimat neîncrederea că proiectul noii legi a publicității va reuși să soluționeze problema monopolurilor de pe piața publicitară. Iar deputatul comunist Oleg Reidman a propus amânarea examinării acestui proiect și reluarea discuțiilor pe marginea documentului în cadrul comisiilor parlamentare de profil.

Potrivit notei informative a documentului, adoptarea și implementarea noului proiect va contribui la protejarea pieței publicității Republicii Moldova, promovarea spațiului informațional și a intereselor economice ale mass-media naționale, reprezentând o contribuție importanță a statului pentru promovarea mijloacelor de informare în masă în condițiile unui stat democratic.

Proiectul de lege prevede, de asemenea, instituirea și implementarea regimului juridic al publicității politice în perioada extra-electorală (ceea ce nu se conține în actuala legislație), stabilește cine nu poate fi furnizor de publicitate politică, precum și faptul că achitarea pentru serviciile de difuzare a publicității politice poate fi efectuată doar prin transfer bancar.

După audierea rapoartelor prezentate de comisiile parlamentare mass-media și buget, economie și finanțe parlamentarii au aprobat, cu o majoritate de voturi, proiectul Legii publicității în primă lectură.

Precizăm că documentul a fost elaborat în cadrul Grupului de lucru pentru îmbunătățirea legislației mass-media și înregistrat că inițiativă legislativă de către spicherul Parlamentului Andrian Candu și deputații Vladimir Hotineanu și Corneliu Mihalache