Eşti aici

Tabloul primei săptămâni de campanie electorală: au apărut mai multe știri neutre, dar instituțiile media afiliate unor politicieni continuă să publice materiale laudative la adresa lor

06 Februarie 2019
462 de afişări
Numărul de știri neutre sunt în creștere față de perioada anterioară de monitorizare, constată cel de al doilea Raport de monitorizare a comportamentului mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare din 2019 (25 - 31 ianuarie). Cu toate acestea, materialele laudative la adresa unor candidați continuă să facă politica editorială a instituțiilor media afiliate acestora. Raportul, realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și Asociația Presei Independente (API), a fost prezentat miercuri, 6 februarie, în fața presei.

Potrivit directoarei executive a CJI, Nadine Gogu, în audiovizual s-a remarcat o îmbunătățire la unele posturi tv. „Vedem o creștere a numărului de materiale în care tonalitatea este neutră”, a subliniat Nadine Gogu. Totodată, a menționat ea, „vorbind despre radiodifuzori, prezența actorilor electorali și a protagoniștilor politici este cu tonalitate pozitivă la acele posturi de televiziune, care au proprietari fie politicieni, fie afiliați anumitor partide. În celelalte cazuri, unde nu există afilieri deschise sau proprietari politicieni – situația e alta”, a constatat Nadine Gogu.

Pe domeniul online și print nu s-au atestat însă mari schimbări față de primul raport, a informat reprezentantul API, Ion Mazur. „Există în continuare portaluri care abordează campania electorală într-o manieră neutră, și aceleași câteva portaluri care continuă să dea preferință unor partide politice”, a menționat Mazur.
 
Candidații electorali cei mai vizibili în mass-media

Potrivit raportului, de cele mai multe ori, de tonalitate pozitivă au beneficiat concurenții electorali în circumscripția națională PDM, urmat de PSRM și Partidul Politic Șor. Similar, actorii electorali în circumscripții uninominale afiliați acestor partide au fost protagoniștii celor mai multe materiale cu tonalitate pozitivă. În contrast, Blocul ACUM a apărut în cele mai multe materiale cu tonalitatea negativă, la fel și concurenții în circumscripțiile uninominale afiliate acestui bloc. Instituțiile statului au apărut mai mult în tonalitate neutră și pozitivă.

Din punctul de vedere al frecvenței și duratei aparițiilor în imagine și a intervențiilor directe în știri, emisiuni și dezbateri, cei mai vizibili actori politici, concurenți electorali în circumscripția națională au fost Partidul Democrat din Moldova (PDM),  Partidul Socialiștilor din Moldova (PSRM), Blocul electoral ACUM, Partidul Politic Șor și Partidul Liberal (PL). Dintre candidații înscriși în cursa electorală în circumscripțiile uninominale, cei mai mediatizați au fost Andrei Năstase (afiliat Blocului ACUM), Vladimir Plahotniuc (afiliat PDM), Maia Sandu (afiliată Blocului ACUM), Vlad Bătrîncea (afiliat PSRM) și Ilan Șor (afiliat Partidului Politic Șor).

La capitolul pluralismului politic, pe portalurile online și ziarele monitorizate, după frecvența și durata aparițiilor (citate/vorbire directă), cei mai vizibili concurenți electorali în circumscripția națională au fost Partidul Democrat și Partidul Socialiștilor, urmați de Blocul electoral ACUM, Partidul Șor și Partidul Comuniștilor. Unii concurenți (Partidul Democrat, Partidul Socialiștilor, Blocul electoral ACUM, Partidul Liberal) au beneficiat și de spații relativ mari pentru vorbire directă. Astfel, Partidul Democrat a fost cel mai vizibil, în diferit context, la 8 din cele 16 instituții media monitorizate, Partidul Socialiștilor la 4, Blocul electoral ACUM la 3.

Comportamentul instituțiilor media în funcție de tonalitatea adoptată față de candidați

Posturile publice

În perioada de raport, la postul public național de televiziune Moldova 1 tonalitatea reflectării a fost în mare parte neutră pentru majoritatea actorilor politici și concurenților electorali, cu excepția Cabinetului de Miniștri, față de care au fost înregistrate patru cazuri de tonalitate pozitivă, favorabile partidului de guvernământ. Postul public regional GRT nu a reflectat activ campania electorală.

Posturile private

Posturile Prime TV, Canal 2, Canal 3 și Publika TV au avut politici editoriale similare, reflectând campania electorală în știri și dezbateri (la tema referendumului național consultativ), cât și în emisiuni la care de cele mai dese ori au fost discutate subiecte cu caracter electoral indirect, cu participarea reprezentanților Guvernului sau ai PDM. Posturile NTV Moldova și Accent TV au continuat să acorde masiv spațiu de emisie atât reprezentanților PSRM și concurenților electorali în circumscripții uninominale afiliați acestui partid, cât și președintelui Igor Dodon, tonalitatea reflectării fiind mai mult pozitivă și neutră. PDM, Blocul ACUM și Partidul Șor au fost reflectați în tonalitate neutră și negativă. La posturile Pro TV, TV8  și Jurnal TV în majoritatea cazurilor, tonalitatea reflectării protagoniștilor politici a fost neutră. Televiziunea Centrală a alocat mai mult spațiu Partidului Politic Șor și concurenților afiliați acestui partid, în circumscripții uninominale, pentru care tonalitatea reflectării a fost mai mult pozitivă și neutră.

Media online

Raportul constată că portalul Agora.md continuă să mediatizeze campania electorală echilibrat și pe o tonalitate generală neutră, fără preferințe editoriale vizibile. Aif.md reflectă pe larg și preponderent laudativ activitatea Partidului Socialiștilor și a președintelui Igor Dodon. Portalul Deschide.md prezintă Partidul Socialiștilor și Partidul Șor mai mult pe o tonalitate editorială negativă decât neutră.  Diez.md mediatizează campania electorală în general pe o tonalitate neutră, însă în perioada de raport au apărut câteva materiale pe o tonalitate pozitivă în raport cu Partidul Șor și cu primarul degrevat de Orhei. Esp.md se rezumă la reflectarea mersului campaniei în Bălți, toate materialele având o tonalitate editorială neutră și nepărtinitoare. Portalul din Comrat Gagauzinfo.md, de asemenea, reflectă campania doar din perspectivă regională, însă este vizibilă tonalitatea negativă în raport cu candidatul Nicolai Dudoglo, înregistrat ca independent, însă suspectat de afiliere la Partidul Democrat.

Kp.md favorizează masiv Partidul Socialiștilor, pe o tonalitate preponderent pozitivă este prezentat președintele Igor Dodon, iar Partidul Democrat mai mult neutru și pozitiv. Moldova.org își menține abordarea echilibrată și tonalitatea generală neutră în raport cu partidele și candidații la alegerile parlamentare 2019. și Newsmaker.md, la fel, un comportament corect, tonalitatea generală a articolelor fiind neutră, fără preferințe electorale. La fel ca în perioada precedentă de monitorizare, portalul Noi.md denotă o atitudine negativă față de Ilan Șor, manifestată prin totalitatea generală negativă a articolelor care îl vizează pe acest candidat și partidul său. Realitatea.md a prezentat majoritatea concurenților electorali în general neutru, însă Partidul Democrat și Pavel Filip au beneficiat de cele mai multe apariții în știri și de cele mai multe materiale în context pozitiv. Portalul Sputnik.md aproape că s-a eschivat de la mediatizarea campaniei electorale, concentrându-se pe reflectarea intensă și pe o tonalitate pozitivă a vizitei președintelui Igor Dodon în Federația Rusă, a declarațiilor acestuia și a comentariilor sale pe rețelele de socializare. Portalul Timpul.md favorizează vizibil Partidul Democrat și pe liderii acestuia, Vladimir Plahotniuc și Pavel Filip, prin numărul mare de articole laudative; favorizează Partidul Șor și pe liderul acestuia, în timp ce îi prezintă pe o tonalitate de cele mai multe ori negativă pe liderii Blocul electoral ACUM, Andrei Năstase și Maia Sandu. Portalul Unimedia.info a prezentat concurenții electorali în context diferit, preponderent neutru. La fel, portalul Zdg.md reflectă campania electorală echilibrat, pe o tonalitate în general neutră.

Presa scrisă

Ziarul „Jurnal de Chişinău” prezintă pe o tonalitate negativă Partidul Socialiștilor, Partidul Șor, Partidul Democrat și pe liderul acestuia Vladimir Plahotniuc, în timp ce Blocul electoral ACUM și reprezentanții acestuia au fost prezentaţi preponderent de o manieră pozitivă sau neutră.
 
Monitorizarea a fost realizată de către Centrul pentru Jurnalism Independent (monitorizare TV) și Asociația Presei Independente (monitorizare presă online şi presă scrisă) în cadrul unui proiect al Coaliției pentru Alegeri Libere şi Corecte.

Citiți și: Primul raport de monitorizare în campania electorală – despre tendințe, tonalitatea de reflectare a campaniei și manipularea prin selectare