Eşti aici

Scenarii optimiste și realiste privind adoptarea noului Cod al audiovizualului

20 Aprilie 2016
1678 de afişări
Necesitatea adoptării în regim de urgență a noului Cod al audiovizualului, care ar conține prevederi specifice menite să reducă și să nu admită concentrarea mass-media audiovizuale; amendarea Legii cu privire la publicitate și transformarea acesteia într-un instrument real de combatere a concurenței neloiale pe piața de publicitate; includerea în Legea concurenței a unor prevederi ce ar viza și reglementa fenomenul concentrării pe piața mass-media - au fost principalele subiecte abordate în cadrul unei dezbateri publice organizate de Centrul pentru Jurnalism Independent. Evenimentul a avut loc marți, 19 aprilie, și a avut genericul „Diminuarea fenomenului concentrării în mass-media. Recomandările UE și ale societății civile”.

Reprezentanţi ai Președinției, Parlamentului şi Guvernului, membri ai Comisiei Parlamentare pentru mass-media, ai Consiliului Coordonator al Audiovizualului și ai Consiliului Concurenței, experţi media, editori, jurnalişti din presa locală și națională, alți invitați la dezbaterea publică s-au referit la eventualele soluții pentru diminuarea fenomenului concentrării în mass-media. În context, ei au analizat concluziile Consiliului UE referitoare la acest subiect, precum și alte recomandări la capitolul dat, care se regăsesc în Acordul de Asociere a RM la UE și în alte acte internaționale.
 
Moderatoarea evenimentului, directoarea executivă a CJI, Nadine Gogu, a informat, în deschiderea dezbaterii publice, că CJI a lansat o campanie Stop!concentrare, în cadrul căreia a solicitat opiniile mai multor experți media și jurnaliști privind măsurile care ar putea diminua fenomenul. Ulterior, aceste puncte de vedere au fost generalizate și pe baza lor a fost formulat un set de recomandări pe care CJI l-a remis Președinției, Parlamentului și Guvernului. Cu referire la modificările care s-au făcut până în prezent la actualul Cod al audiovizualului, Nadine Gogu a constatat că ele nu sunt eficiente și trebuie de adoptat un nou cod.
 
Președintele Comisiei Parlamentare pentru mass-media, Vladimir Hotineanu, a menționat faptul că proiectul noului cod a fost discutat în audieri publice la care au participat experți media. Între timp, acesta a primit avizul Guvernului, CNI și Comisiei Parlamentare Juridică, numiri și imunități. ”A apărut, însă o altă problemă”, a subliniat Vladimir Hotineanu, precizând că autorii proiectului de lege la moment nu mai au statutul de deputați și nu sunt în drept să prezinte inițiativa legislativă în ședința plenară. Potrivit lui Hotineanu, Comisia Parlamentară pentru mass-media a finisat lucrul la proiect, dar Fracțiunea parlamentară a PL ar trebui să delege un alt deputat în locul autorilor pentru a-l propune la vot în primă lectură.
 
La necesitatea adoptării noului cod s-a referit și expertul media Ion Bunduchi. El a amintit că în 2015 a fost amendat Codul audiovizualului, iar în consecință numele proprietarilor și beneficiarilor din mass-media au fost făcute publice. Totuși, această modificare a codului nu a soluționat problema concentrării, pentru că nu a fost stabilit ”până unde își poate concentra proprietatea în audiovizual” patronul media. În acest sens, noul Cod al audiovizualului va veni cu prevederi concrete, a spus Bunduchi.
 
Pe de altă parte, membra CCA, Mariana Onceanu-Hadârcă, a fost de părerea că „în domeniul concentrării, numărul de licențe poate fi doar un detaliu complementar”, în timp ce „de bază sunt piața de capital, cota pe piață de capital și cota de audiență pe piață”.
 
În ce măsură ar putea diminua concentrarea în mass-media modificarea Legii cu privire la publicitate? La această întrebare a încercat să răspundă Elena Cristian, consultant superior din cadrul Ministerului Justiției: „În 2014, Ministerul Justiției a elaborat un proiect de lege cu privire la publicitate care a fost transmis spre consultare societății civile. Atunci, ministerul a decis să stopeze promovarea proiectului de lege, pentru că nu era clar dacă el este sau nu necesar. În prezent, constatăm că proiectul dat este foarte necesar”, a constatat reprezentanta Ministerului Justiției, care a făcut apel către societatea civilă să contribuie cu propuneri concrete la pregătirea unui nou proiect de lege „binevenit pentru întreaga societate”.

În ceea ce privește Legea concurenței, expertul media Petru Macovei a fost de părerea că societatea civilă are doar două recomandări referitoare la îmbunătățirea documentului. Prima se referă la introducerea în Legea concurenței a unor prevederi care ar viza nemijlocit fenomenul concentrării pe piața mass-media, întrucât, din spusele membrilor Consiliului Concurenței, legea nu oferă atribuții foarte clare, expres formulate în legislație, privind concentrarea pe piața mass-media. Cea de-a doua propunere constă în stabilirea unor limite mai drastice pentru concentrarea de pe piața mass-media, care nu ar trebui să depășească 25 %.

Emil Guțu, vicepreședintele Consiliului Concurenței a salutat  propunerile expuse în cadrul dezbaterilor și a fost de acord că Legea Concurenței trebuie amendată.

Potrivit lui Adrian Lebedinschi, vicepreședintele Comisiei Parlamentare pentru mass-media, ar fi binevenit ca Partidul Liberal, timp de 10 zile, să delege un deputat din fracțiune care să prezinte proiectul noului Cod al audiovizualului în cadrul ședinței plenare a Parlamentului, pentru ca în următoarele două luni să fie acumulate toate amendamentele și, spre începutul lunii septembrie, proiectul de lege să fie supus votului în lectura a doua.
 
„Este un scenariu foarte optimist”, a conchis la final Nadine Gogu, directoarea executivă a  CJI.

___________________
 
Această dezbatere publică este posibilă datorită ajutorului generos al poporului american oferit prin intermediul Agenției SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID). Opiniile exprimate aparțin autorilor și nu reflectă în mod necesar poziția USAID sau a Guvernului SUA.