Eşti aici

Reduceri la posturile de televiziune ce aparțin lui Plahotniuc – PRIME TV și Publika TV au scăzut în jumătate prețul la publicitatea electorală

09 Septembrie 2019
408 afişări
Campania electorală pentru alegerile locale generale și alegerile parlamentare noi, din octombrie 2019, îi va costa mai puțin pe candidați, dat fiind că posturile tv au anunțat prețuri cu mult mai mici pentru publicitatea electorală. Astfel, dacă în campania electorală din februarie 2019, posturile PRIME TV și Publika TV, al căror proprietar este ex-liderul Partidului Democrat Vladimir Plahotniuc, au stabilit un preț de 4.000 și, respectiv, 2000 de euro per minut, în campania din octombrie acestea și-au redus oferta cu 50 la sută. Mai multe posturi tv și-au publicat ofertele de vânzare a spațiului publicitar în scrutinele din octombrie 2019  (1, 2, 3). Media-azi.md le-a studiat și vine cu mai multe informații la acest capitol.

Astfel, în campania electorală din toamnă, PRIME TV va oferi spațiu publicitar electoral contra sumei de 2000 de euro, iar Publika TV va solicita doar 1000 de euro per minut. Chiar și așa, PRIME TV are cea mai scumpă ofertă pe piața publicitară electorală.

La posturile de televiziune Canal 2 și Canal 3, proprietarul cărora este oficial Oleg Cristal, fost consilier politic al lui Vladimir Plahotniuc, tariful pentru un minut de publicitate în campania electorală precedentă a fost de 1.500 de euro per/minut, iar pentru campania din octombrie curent Canal 2 a stabilit un tarif de  1.000 de euro, iar Canal 3 –  de 500 de euro per minut. 

Și la televiziunile afiliate lui Ilan Șor prețurile s-au redus. Un minut de publicitate la Televiziunea Centrală, care costa 1.500 de euro în campania electorală din februarie, va avea acum un preț de 500 de euro; iar Orhei TV solicită în prezent  500 de euro per minut, și nu 1000 de euro, ca în campania trecută.

Televiziunile afiliate socialiștilor, NTV Moldova și Exclusiv TV, deținute de deputatul socialist Corneliu Furculiță, nu și-au modificat tarifele, acestea rămânând la 500 de euro per minut. Postul de televiziune Accent TV, al cărui beneficiar este Vadim Ciubara, despre care jurnaliștii de investigație RISE Moldova au scris că ar fi „consilierul din umbră” al președintelui Igor Dodon și care intenționează să retransmită Pervîi Canal din Rusia, cere 75 de euro pentru un minut, față de 50 de euro în campania electorală precedentă.

Tot 1000 de euro pentru un minut de publicitate solicită și posturile de televiziune – CTC Mega și Familia Domashniy.

Postul public Moldova 1 a anunțat un tarif de 900 de euro, PRO TV Chișinău – 840 de euro, RTR Moldova - 600 de euro, Jurnal TV - 400 de euro, iar TV 8 – 500 de euro per minut de publicitate electorală.

Expertul media Petru Macovei, directorul executiv al Asociației Presei Independente (API) susținea anterior pentru Media-azi.md că prețurile exagerate la publicitate, stabilite de posturile tv în campania electorală din februarie, au fost fixate intenționat pentru a crea un obstacol financiar concurenților electorali din opoziție.

Potrivit Codului electoral, plata pentru timpii de antenă acordaţi concurenţilor electorali nu poate depăşi taxa încasată în mod obişnuit pentru publicitatea comercială.

Anterior, membra CA Olga Guțuțui recomanda includerea în Codul electoral a unor prevederi privind prețul minim și maxim per minut de publicitate electorală, pentru ca toți concurenții să beneficieze de condiții egale și de oportunitatea de a plasa publicitate pe toate platformele media.