Eşti aici

Raport de monitorizare CJI: președintele Igor Dodon și reprezentanții PSRM, favorizați în știrile postului public Moldova 1

16 Aprilie 2020
497 de afişări
În perioada 9-15 martie 2020, postul public de televiziune Moldova 1 și-a ajustat într-o mare măsură conținutul informativ la agenda guvernării, autoritățile publice centrale fiind cel mai frecvent menționate și citate în știri. Totodată, Igor Dodon a fost prezentat în context pozitiv în aproape toate știrile, în timp ce Partidul Socialiștilor a fost mai degrabă favorizat față de formațiunile de opoziție. Concluziile se conțin în raportul de monitorizare a televiziunii publice, lansat joi, 16 aprilie, de Centrul pentru Jurnalism Indepedent. 

Raportul relevă că în aproximativ jumătate din știrile celui mai important buletin informativ al zilei, „Mesager”, au fost citate în calitate de surse autoritățile centrale sau instituțiile statului: Președinție, Guvern și Parlament. Totodată, premierul Ion Chicu, președintele Igor Dodon, ministra Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, Viorica Dumbrăveanu, președinta Parlamentului, Zinaida Greceanîi, și primarul municipiului Chișinău, Ion Ceban, s-au bucurat de cea mai mare prezență în știri.

Dintre actorii politici, Partidul Socialiștilor și reprezentanții formațiunii au fost favoriați prin citările directe, în calitate de surse, într-un număr mare de știri, dar și prin modul în care aceste știri au fost prioritizate în buletinele informative și prin punerea în lumină mai pozitivă a PSRM, a inițiativelor acestui partid și a reprezentanților săi.
 
Pe de altă parte, partidele și politicienii de opoziție au fost defavorizate prin numărul redus al citărilor acestora în cadrul știrilor și prin locul pe care știrile cu și despre aceștia le-au ocupat în buletinele de știri  - de obicei în a doua parte sau spre finalul buletinului.
 
„Tematica dominantă a știrilor de la postul public de televiziune Moldova 1 în perioada monitorizată a fost pandemia de COVID-19. Fiecare ediție a «Mesager»-ului a debutat cu știri la subiect, acestea constituind 30-40% din volumul total al fiecărui buletin”, se precizează în raport.

Potrivit documentului, deși Moldova 1 a reflectat în mare parte neutru informația, pe parcursul monitorizării s-au depistat mai multe abateri deontologice admise de postul de televiziune: schimbarea accentelor, generalizarea informației, lipsa dreptului la replică și utilizarea tehnicii de manipulare “Salvatorul național/Mesia”.

Autorul studiului, cercetătorul media Victor Gotișan, recomandă Consiliului Audiovizualului (CA) să se autosesizeze și să monitorizeze postul public pentru a constata derogările de la legislație și a aplica sancțiuni de rigoare, iar Consiliului de Supraveghere al Teleradio-Moldova - să supravegheze activitatea Moldova 1 în scopul realizării misiunii acesteia de a informa publicul corect și echidistant. „Pornind de la faptul că Moldova 1 este un post public  și  nu unul «de stat», jurnaliștii și angajații acestei instituții trebuie să înțeleagă că aceștia sunt în slujba cetățenilor Republicii Moldova”, conchide expertul.

CJI va continua să monitorizeze postul public de televiziune Moldova1, precum și alte instituții media din Republica Moldova pentru a identifica în ce măsură materialele jurnalistice difuzate/publicate conțin abateri, elemente de dezinformare și încălcări ale normelor deontologice.
_______________________________
Realizarea acestui raport a fost posibilă datorită suportului generos din partea poporului American și Britanic prin intermediul Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID) și UK Aid. Conținutul acestui material ține de responsabilitatea Centrului pentru Jurnalism Independent și nu reflectă în mod necesar viziunea UK Aid, USAID sau a Guvernului Statelor Unite.