Eşti aici

Raport CJI: Trei posturi de televiziune din zece au făcut partizanat politic pentru Igor Dodon și în campania pentru turul doi de scrutin

17 Noiembrie 2020
689 de afişări
Trei posturi de televiziune din zece, monitorizate de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) în campania electorală pentru alegerile prezidențiale din 15 noiembrie 2020, au continuat să-l favorizeze masiv pe Igor Dodon, candidatul independent sprijinit de PSRM, și să o defavorizeze pe Maia Sandu, candidata PAS. Aceste posturi au publicat un număr mare de materiale tendențioase, dar și cu tentă de agitație electorală. Totodată, o parte din celelalte posturi monitorizate i-au defavorizat sau favorizat ușor pe ambii candidați. Acestea sunt câteva dintre principalele concluzii ale celui de-al șaselea raport de monitorizare, lansat de CJI marți, 17 noiembrie, care cuprinde perioada 2 – 14 noiembrie 2020.

Potrivit raportului, Primul în Moldova, NTV Moldova și Accent TV au avut politici editoriale similare, demonstrând un partizanat politic fățiș în favoarea candidatului independent sprijinit de PSRM, Igor Dodon, și în defavoarea candidatei PAS, Maia Sandu. Posturile au tratat diferențiat candidații, într-un număr mare de materiale tendențioase și cu tentă de agitație electorală. Igor Dodon a fost favorizat masiv atât prin frecvența mare a aparițiilor/spațiul alocat intervențiilor directe, cât și prin tonalitatea pozitivă. De asemenea, posturile au difuzat multe materiale pozitive despre activitatea Guvernului și cea a administrației publice locale, precum și despre PSRM, care au fost favorabile pentru Igor Dodon. Candidata PAS, Maia Sandu, a fost citată sau menționată de cele mai multe ori în știri cu conotație negativă. Sandu a fost defavorizată și de știrile în care PAS a fost prezentat în lumină negativă.

Postul public de televiziune Moldova 1 a oferit acces egal candidaților electorali, tonalitatea reflectării fiind neutră pentru ambii candidați în majoritatea materialelor. Comparativ cu primul tur de scrutin, la Moldova 1 s-a observat favorizarea ușoară a lui Igor Dodon. Candidatul independent sprijinit de PSRM a fost favorizat și de modul în care au fost selectate subiectele. Maia Sandu, candidata PAS, a fost prezentată preponderent neutru. 

Prime TV și Publika TV au avut politici editoriale apropiate, oferind acces relativ egal ambilor concurenți electorali, tonalitatea reflectării candidaților, partidelor politice și instituțiilor statului fiind în majoritatea cazurilor neutră. Totuși, în turul doi al alegerilor s-a observat favorizarea ușoară a lui Igor Dodon.

Jurnal TV a oferit acces în știri ambilor candidați electorali, care au fost reflectați preponderent neutru. Postul a tratat egal concurenții în știri, informând despre activitățile electorale ale ambilor. În perioada de raport a fost însă evidentă și defavorizarea ușoară a lui Igor Dodon.

Pro TV Chișinău a avut un comportament echilibrat, fără a favoriza sau defavoriza evident vreun concurent electoral. Ambii candidați au fost prezentați preponderent în lumină neutră. Igor Dodon, candidat independent sprijinit de PSRM, a avut însă și câteva apariții în lumină negativă.

TV8 a reflectat campania electorală echilibrat, tonalitatea reflectării concurenților electorali fiind preponderent neutră. Igor Dodon a avut și apariții sau mențiuni în context negativ, fiind defavorizat și de câteva știri negative despre Guvern și una despre PSRM, iar Maia Sandu a fost prezentată neutru.

Televiziunea Centrală a reflectat sumar campania pentru cel de-al doilea tur de scrutin, reflectând candidații neutru, dar și negativ și pozitiv. A fost evidentă defavorizarea ușoară a candidatei PAS, Maia Sandu, care a fost prezentată în lumină negativă de câteva ori. Igor Dodon a avut două apariții în lumină pozitivă.

Prin monitorizarea mass-media, CJI și-a propus să informeze publicul cu privire la comportamentul presei în campania electorală și accesul concurenților electorali la mass-media, dar și să sesizeze instituțiile de reglementare cu privire la tendințele în măsură să afecteze performanța mass-mediei sau să compromită abilitatea acesteia de a oferi publicului informații veridice, echidistante și pluraliste.

CJI recomandă Consiliului Audiovizualului să folosească rapoartele de monitorizare pentru a se autosesiza și a evalua dacă posturile monitorizate au respectat dreptul la informare completă, obiectivă și veridică.

În total au fost monitorizate zece posturi de televiziune: Moldova 1, Prime TV, Publika TV, Jurnal TV, NTV Moldova, Primul în Moldova, Accent TV, Pro TV, TV8 și Televiziunea Centrală. Canalele au fost selectate în conformitate cu următoarele criterii: audiența/impactul (național, regional), tipul de media (audiovizual), forma de proprietate (publică, privată), limba difuzării (română, rusă).

Acest raport a fost realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul proiectului „Presa în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova” (MEDIA-M), implementat de Internews în Moldova cu suportul Agenției SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID) și al UK. Opiniile exprimate aparțin autorilor și nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanțatorilor.