Eşti aici

Raport CJI: Trei din zece posturi TV continuă să-l favorizeze masiv pe Igor Dodon

19 Octombrie 2020
502 afişări
Trei posturi de televiziune din cele zece monitorizate de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) în campania electorală pentru alegerile prezidențiale din 1 noiembrie 2020 continuă să-l favorizeze masiv pe Igor Dodon, candidatul independent sprijinit de PSRM. Pe de altă parte, aceleași  canale au reflectat sporadic activitatea celorlalți concurenți. Acestea sunt câteva dintre concluziile celui de-al treilea raport de monitorizare care cuprinde perioada 7 – 14 octombrie 2020, lansat de CJI luni, 19 octombrie.

Potrivit raportului, postul public de televiziune Moldova 1 a oferit acces în știri tuturor candidaților electorali care au organizat activități de campanie, tonalitatea reflectării acestora fiind în majoritatea cazurilor neutră. Igor Dodon, candidat independent susținut de PSRM, a avut cele mai multe apariții sau mențiuni, fiind reflectat de cele mai multe ori neutru și de două ori pozitiv, fiind avantajat în același timp de patru știri pozitive privind activitatea Guvernului.  

Primul în Moldova, NTV Moldova și Accent TV de cele mai multe ori au utilizat aceleași unghiuri de abordare, tratând diferențiat candidații electorali. Astfel, posturile au urmărit și reflectat amplu activitățile de campanie ale unor candidați, prezentând detalii din programele lor electorale, în timp ce alți candidați fie au fost ignorați totalmente, fie au fost protagoniști ai știrilor cu conotație negativă. Igor Dodon a fost favorizat masiv de aceste posturi, atât prin frecvența mare a aparițiilor și spațiul alocat intervențiilor directe, cât și prin tonalitatea pozitivă. De asemenea, posturile au difuzat și peste 50 de materiale pozitive despre activitatea Guvernului, care au fost favorabile pentru Igor Dodon. Candidata PAS, Maia Sandu, a fost mai mult menționată, decât citată, la aceste posturi, tonalitatea reflectării fiind adesea negativă. Ceilalți concurenți au fost reflectați sporadic, preponderent neutru.

Televiziunea Centrală a oferit acces în știri mai mult candidatei Partidului Politic Șor, Violeta Ivanov, ale cărei activități de campanie au fost reflectate zilnic și în lumină pozitivă. Ceilalți candidați, cu excepția lui Tudor Deliu, candidatul PLDM, au fost protagniști a câte o știre care au prezentat programele lor electorale, tonalitatea reflectării fiind preponderent neutră.

Prime TV și Publika TV au reflectat campania în știri și dezbateri, oferind acces majorității concurenților electorali, fără a favoriza sau defavoriza evident vreun concurent sau partid politic. Tonalitatea reflectării candidaților, partidelor politice și instituțiilor statului a fost în majoritatea cazurilor neutră. Igor Dodon a fost avantajat de numărul mare de materiale și de tematica aparițiilor la ambele posturi, iar Violeta Ivanov a fost mai mult avantajată de Prime TV. 

Jurnal TV s-a implicat activ în reflectarea campaniei, oferind acces în știri tuturor candidaților electorali, fără a favoriza sau defavoriza evident vreunul dintre ei. Postul a tratat egal concurenții în știri, informând despre întâlnirile și promisiunile electorale ale tuturor, tonalitatea reflectării fiind în majoritatea cazurilor neutră. Igor Dodon a avut cinci apariții în lumină negativă, în special în emisiuni.

Pro TV Chișinău a avut un comportament echilibrat, fără a fi constatate tendințe evidente de favorizare sau defavorizare a vreunui concurent electoral. Televiziunea a oferit acces relativ egal tuturor candidaților electorali, pe care i-a prezentat preponderent în lumină neutră. Igor Dodon a avut trei apariții în lumină negativă.

TV8 a alocat spațiu mare știrilor și emisiunilor cu tangență electorală directă și indirectă. În majoritatea cazurilor, candidații înscriși în cursa electorală, partidele și administrația publică centrală au fost reflectați neutru. Igor Dodon a avut cele mai multe apariții sau mențiuni în context negativ, în special în cadrul emisiunilor.

Prin monitorizarea mass-media, CJI și-a propus să informeze publicul cu privire la comportamentul presei în campania electorală și accesul concurenților electorali la mass-media, dar și să sesizeze instituțiile de reglementare cu privire la tendințele în măsură să afecteze performanța mass-mediei sau să compromită abilitatea acesteia de a oferi publicului informații veridice, echidistante și pluraliste.

CJI recomandă Consiliul Audiovizualului să folosească rapoartele de monitorizare pentru a se autosesiza și a evalua dacă posturile monitorizate au respectat dreptul la informare completă, obiectivă și veridică.

În total au fost monitorizați zece posturi de televiziune: Moldova 1, Prime TV, Publika TV, Jurnal TV, NTV Moldova, Primul în Moldova, Accent TV, Pro TV, TV8 și Televiziunea Centrală. Posturile au fost selectate în conformitate cu următoarele criterii: audiența/impactul (național, regional), tipul de media (audiovizual), forma de proprietate (publică, privată), limba difuzării (română, rusă).

Acest raport a fost realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul proiectului „Presa în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova” (MEDIA-M), implementat de Internews în Moldova cu suportul Agenției SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID) și al UKAID.

Opiniile exprimate aparțin autorilor și nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanțatorilor.