Eşti aici

Raport CJI: Mai multe instituții de presă din R. Moldova sunt angajate politic și manipulează pentru a influența publicul

29 Martie 2018
552 de afişări
Mai multe instituții de presă din Republica Moldova favorizează anumite partide politice, iar unele dintre ele recurg la tehnici de manipulare – pe primul plan fiind etichetarea, generalizarea, răspândirea informațiilor false și utilizarea tehnicii dușmanului intern sau extern. Acestea sunt câteva dintre constatările raportului „Elemente de propagandă, manipulare informațională și încălcare a normelor deontologiei jurnalistice în spațiul mediatic autohton (1 ianuarie – 28 martie 2018)”, lansat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) joi, 29 martie.

Potrivit autorului raportului și cercetătorului media Victor Gotișan, instituțiile media continuă să ignore normele de scriere a știrilor și de reflectare a realității, difuzând sau publicând informații incomplete și tendențioase. O altă constatare e că majoritatea evenimentelor politice au fost reflectate în lumina preferințelor politice ale instituțiilor.

 „Publika TV, Prime TV, Canal 2 și Canal 3 au făcut uz de tehnici de manipulare și au admis următoarele încălcări ale Codului Deontologic al Jurnalistului: etichetarea, prezentarea selectivă a faptelor, opiniilor și declarațiilor, lipsa dreptului la replică, utilizarea tehnicii dușmanului și a sugestiei. Accent TV şi NTV Moldova au avut omisiuni în edițiile de știri, au făcut trimitere la surse imposibil de verificat, au răspândit informații false, au făcut abuz de tehnica generalizării și au apelat în câteva cazuri la tehnica dușmanului”, se arată în raport.  

De asemenea, în raport se notează că postul public de televiziune Moldova 1 a reflectat unele subiecte în mod asemănător cu Prime TV, Canal 2, Canal 3, în alte cazuri a prezentat informația neutru și echidistant. La Jurnal TV s-au folosit etichetarea, lipsa dreptului la replică și amestecul faptelor și opiniilor. Presa online a avut și ea câteva derapaje ce au condus la manipularea publicului – Deschide.md a folosit ironia și tehnica informației prioritare, iar Noi.md a făcut trimitere în una din știri la surse imposibil de verificat.

În perioada ianuarie-martie 2018, CJI a monitorizat posturile Publika TV, Prime TV, Canal 2, Canal 3, Moldova 1, Jurnal TV, Accent TV, RTR Moldova, NTV Moldova, precum și portalurile online Noi.md, Sputnik.md și Deschide.md. În raport s-a analizat cum au reflectat aceste 12 instituții de presă învestirea noilor miniștri în Guvernul R. Moldova, adoptarea Legii anti-propagandă, demisia lui Dorin Chirtoacă din funcţia de primar al Chişinăului și a lui Alexandru Tănase din funcția de ministru al Justiției, precum și concluziile Consiliului de Afaceri Externe al UE privind Republica Moldova.

___________________
Raportul de monitorizare este realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent în calitate de partener în cadrul proiectului „Mass-media în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova” (MEDIA-M), finanțat de USAID și implementat de Internews. Proiectul MEDIA-M își propune să promoveze dezvoltarea unei prese independente și profesioniste în Moldova, oferindu-le cetățenilor acces la o diversitate de perspective și contribuind la formarea unui sector media mai rezistent la presiuni politice și financiare.