Eşti aici

Raport CJI: Abordările tendențioase și părtinitoare au continuat și în cel de-al doilea tur al scrutinului

06 Noiembrie 2019
400 de afişări
Cel de-al cincilea Raport de monitorizare, realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) în perioada 21 octombrie – 2 noiembrie 2019 și lansat marți, 5 noiembrie, într-o conferință de presă, constată că doar patru posturi tv din cele zece monitorizate au avut un comportament neutru în cel de-al doilea tur al scrutinului. Acestea sunt postul public Moldova 1, Pro TV , TV8 și Jurnal TV. Celelalte șase fie nu au asigurat pluralismul de opinie, fie au favorizat, fie au defavorizat candidații aflați în cursa electorală pentru funcția de primar al capitalei. Astfel, potrivit raportului CJI, în turul al doilea de scrutin jumătate dintre radiodifuzori au dat dovadă de un comportament tendențios și părtinitor în raport cu cei doi concurenți electorali.
 
Directoarea executivă a CJI, Nadine Gogu, a menționat că, pe parcursul ultimelor două săptămâni de monitorizare, nu au fost remarcate mari schimbări în reflectarea campaniei de către cei zece radiodifuzori. Totuşi, spre deosebire de primul tur al scrutinului, posturile Prime TV şi Publika TV au manifestat o anumită predilecție pentru subiectele legate de Partidul Democrat şi reprezentanţii acestuia, care au fost prezentaţi într-o lumină exclusiv pozitivă. De asemenea, „în această perioadă, s-a observat favorizarea lui Ion Ceban, candidatul PSRM la funcţia de primar al municipiului Chişinău, care a apărut mai mult în context pozitiv, şi defavorizarea evidentă a candidatului Blocului ACUM/PPDA/PAS, Andrei Năstase, care a fost protagonistul celor mai multe ştiri în context negativ.

Directoarea executivă a CJI a mai precizat că, deşi pe parcursul turului întâi al scrutinului, Consiliul Audiovizualului a aplicat amenzi posturilor Accent TV și NTV Moldova pentru încălcarea legislației și a prevederilor deontologice, cele două posturi oricum au continuat să facă partizanat politic deschis în favoarea PSRM-ului şi a candidatului Ion Ceban. În același timp, în partea a doua a campaniei electorale cele două posturi s-au concentrat și pe defavorizarea lui Andrei Năstase, contracandidatul lui Ion Ceban. Ştirile controversate au fost echilibrate formal, de câteva ori menționându-se că părțile vizate nu au răspuns la telefon pentru a răspunde acuzațiilor.

Ca și în primul tur al scrutinului, Televiziunea Centrală a făcut partizanat deschis în favoarea Partidului Politic „Șor”, defavorizându-i în același timp pe Andrei Năstase (ACUM/PPDA/PAS) și Ion Ceban (PSRM). Nadine Gogu a adus exemplul a două știri difuzate de Televiziunea Centrală, în care postul a dat dovadă de tendențiozitate, contrapunând anumiți candidați aflați în cursa campaniei pentru turul doi în orașul Taraclia. Prima știre cu titlul „Noi știm cum să fie mai bine!” îl prezenta pe candidatul PP „Șor” şi avea un conținut laudativ și apreciativ la adresa acestuia. Cea de-a doua știre, cu titlul „Are oare fostul primar de Taraclia, Serghei Filipov, soluții pentru problemele orașului?” se referea la fostul primar al orașului, contracandidatul reprezentantului PP „Șor”. Chiar dacă în conținutul știrii nu au fost etichetări sau comentarii negative la adresa candidatului, prin formularea titlului, dar și prin semnul întrebării se poate deduce ușor că redacția nu a dorit să asigure imparțialitate și obiectivitate, dând dovadă de partizanat politic evident în favoarea Partidului Politic „Șor” şi a reprezentanților acestuia.
 
RTR Moldova a oferit spațiu relativ egal celor doi candidați în alegerile locale generale din municipiul Chișinău, însă, a observat Nadine Gogu, „dacă la început, era doar  o favorizare ușoară, după o lună și jumătate de campanie, s-a putut observa o tendință constantă de prezentare a candidatului PSRM, Ion Ceban, în context pozitiv, în timp ce ceilalți fie că erau ignorați sau apăreau în context neutru”.
 
Potrivit raportului CJI, doar patru posturi de televiziune monitorizate – Moldova 1, Pro TV, Jurnal TV şi TV8 – au reflectat corect şi echidistant al doilea tur de scrutin.
 
Prezentă la evenimentul de lansare a raportului, Polina Panainte, preşedinta Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte, a adresat un îndemn către Consiliul Audiovizualului, ca în perioada următoare să fie mai receptiv la comportamentul mass-mediei în campania electorală şi să intervină în cazul depistării anumitor nereguli. „CA a monitorizat din oficiu 6 radiodifuzori în această campanie electorală, patru dintre care sunt neutri sau deloc relevanți, în timp ce alți 10 radiodifuzori importanți, ce difuzează în limbile română și rusă, nu au fost acoperiți de rapoartele Consiliului”, a menționat Polina Panainte.
 
Reamintim că, în cadrul Coaliției Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte, CJI a monitorizat, în perioada 20 septembrie – 2 noiembrie, 10 radiodifuzori: Prime TV, Publika TV, Jurnal TV, RTR Moldova, NTV Moldova, Accent TV, Pro TV, TV 8, RTR Moldova și Televiziunea Centrală. Organizația de media a prezentat public cinci rapoarte de monitorizare, pe care le-a expediat săptămânal Consiliului Audiovizualului, sesizând autoritatea de reglementare în audiovizual cu privire la încălcările depistate și solicitându-i să aplice sancțiuni față de posturile care nu au respectat legislația în vigoare.