Eşti aici

Raport API: Posturile de televiziune rusești retransmise în Moldova au un conținut manipulator și propagandistic

23 Mai 2017
1792 de afişări
Asociația Presei Independente (API) a prezentat marți, 23 martie, cel de-al doilea raport al monitorizării de conţinut a celor mai importante posturi de televiziune din Federaţia Rusă, retransmise în R. Moldova: Pervîi Kanal, RTR, NTV, REN TV, STS. Raportul a cuprins perioada 11-26 aprilie 2017. La eveniment au participat jurnaliști, reprezentanți ai societății civile, Comisiei parlamentare cultură, educaţie, cercetare, tineret, sport şi mass-media, membri ai Consiliului Coordonator al Audiovizualului (CCA).

Experții Nadine Gogu, directoarea  executivă a Centrului pentru Jurnalism Independent  (CJI) și Petru Macovei, directorul executiv al API, care au coordonat realizarea acestui raport, au constat că cele cinci posturi au continuat să prezinte informații unilaterale, manipulatorii și propagandistice. Totodată, au fost identificate mai multe tehnici de manipulare, printre care: prezentarea selectivă și dezechilibrată a faptelor;; interpretarea mesajului surselor sau citarea selectivă; etichetarea; prezentarea unor opinii (inclusiv ale reporterilor) drept fapte; prezentarea informației dintr-o singură sursă etc..

Pervîi Canal, de exemplu, a transmis în știri mesaje precum că „acțiunile SUA în Siria încalcă normele internaționale și dăunează luptei cu terorismul”; „forțele de ordine din Ucraina nu sunt profesioniste și nu pot asigura securitatea persoanelor”; „Rusia este țara salvatoare pentru Siria”. Referindu-se la talk-show-uri, Nadine Gogu a menționat că în acestea au lipsit elementele de analiză, de cele mai multe a fost mimat pluralismul de opinii prin invitarea mai multor experți care susțineau o singură poziție. De asemenea, moderatorii se comportau agresiv și, dacă erau invitați în studio persoane care aveau alte opinii decât pro-ruse, acest lucru se făcea doar pentru ca „ulterior, să poată spună că „noi i-am invitat pe toți, le oferim microfonul”, dar nu le permiteau acestora să-și expună poziția”.

Aceeași situație a fost atestată și la celelalte posturi supuse monitorizării. Potrivit lui Petru Macovei, buletinele de știri de la televiziunile rusești retransmise în R. Moldova, cu excepția STS, pot fi caracterizate ca „rapoarte de pe front”. Acestea folosesc o retorică și o terminologie militarizată, sunt omniprezente reportajele despre armată, pregătirea armatei, despre război. „Buletinele de știri, politicile editoriale ale televiziunilor rusești sunt redirecționate pentru pregătirea psihologică a populației pentru o catastrofă militară”, a constatat Petru Macovei.

Prezentă la eveniment, deputata PLDM Maria Ciobanu, membră a Comisiei parlamentare pentru mass-media, a menționat că acest subiect este unul foarte actual și că va propune ca raportul final să fie discutat în cadrul Comisiei parlamentare pe care o reprezintă pentru a se analiza și identifica soluții de contracarare a acestor fenomene. „R. Moldova mereu este amenințată  de unii politicieni de tancurile rusești, de fapt, anume aceste televiziuni sunt adevărate „tancuri rusești”, a subliniat deputata.

În opinia membrului CCA, Artur Cozma, CCA nu poate reacționa în asemenea cazuri, deoarece „termenul de propagandă nu se regăsește în legislația națională”.

Raportul final va fi transmis spre examinare Parlamentului R. Moldova, CCA-ului, Serviciului de Informații și Securitate și altor instituții publice responsabile de segmentul mass-media și al securității.