Eşti aici

Primul sau Prime? Accent TV luptă pe piața publicitară pentru a rupe din „plăcinta” holdingului lui Plahotniuc

22 Octombrie 2019
511 afişări
Decizia Consiliului Audiovizualului (CA) de a acorda postului Accent TV (proaspăt redenumit Primul în Moldova) dreptul de a distribui contentul Pervîi Kanal va înrăutăți lucrurile pe piața audiovizuală din Republica Moldova, iar CA se face vinovat de aceasta pentru că a devenit un actor pasiv în situația dată, consideră directorul executiv al Asociației Presei Independente Petru Macovei. Totodată, în opinia specialiștilor din domeniul publicității, impactul  se va resimți și pe această piață, mai ales la capitolul redistribuirii bugetelor între casele de publicitate.

Decizia CA comentată de specialiști

Solicitat de Media-azi.md să comenteze decizia CA directorul executiv al Asociației Presei Independente (API) Petru Macovei a fost de părere că „președintele Igor Dodon își consolidează holdingul mediatic cu mâinile Consiliului Audiovizualului”.
 

„Consiliul, în loc să se preocupe de faptul ca piața media să nu fie intoxicată atât de mult cu produs rusesc și în loc să stimuleze pe diferite căi retransmisiunea produselor europene în limba română și produsul autohton, nu face altceva decât să continue să stimuleze retransmisia din Federația Rusă”, a menționat Petru Macovei.
Argumentul adus de CA, precum că cele două contracte încheiate de Prime TV și Accent TV cu Pervîi Kanal nu sunt exclusive și că ar putea apărea mai multe companii, care retransmit același conținut, este nejustificat în opinia lui Petru Macovei. „Și aceasta este o problemă, asupra căreia trebuie să gândească membrii CA, nu doar să ridice mâinile ca niște roboței, atunci când un dosar sau altul corespunde legislației. Există și spiritul legii în afara de buchea legii, pe care ei pretind că o respectă”, susține directorul executiv al API.

De altfel, prețul contractelor cu Pervîi Kanal ar ajunge, potrivit unor surse, până la jumătate de milion de euro.

Prognoze: Încotro vor migra banii din publicitate?

La rândul său, cercetătorul media Victor Gotișan consideră că, odată cu obținerea dreptului de a retransmite conținutul Pervîi Kanal de către Accent TV, se schimbă radical raportul de forțe în sectorul media din Republica Moldova. Acesta prognozează că postul de televiziune Accent TV (deținut de Vadim Ciubara, proprietarul Media Invest Service, despre care media locală a scris că ar fi „consilierul din umbră” al președintelui Igor Dodon) va câștiga mult mai mulți telespectatori pe viitor.
 

„Accent TV, în scurt timp, va deveni primul în topul preferințelor TV pentru consumatorii media. Or, trebuie să recunoaștem că popularitatea Prime TV se baza anume pe contentul care îl retransmitea de la ORT/Pervyj Kanal (Rusia)”, a constatat Gotișan.
Totodată, în opinia cercetătorului, vor apărea și anumite schimbări pe piața de publicitate, iar postul de televiziune Prime, al lui Plahotniuc, va pierde un segment din venit. „Banii din publicitate vor migra de la Prime TV la Accent TV. Respectiv, această mișcare va schimba radical și piața de publicitate”, a menționat Victor Gotișan”.

„Plăcinta” lui Plahotniuc pe placul socialiștilor

Petru Macovei, la fel, consideră că redistribuirea drepturilor de a retransmite conținut mediatic de la Pervîi Kanal va influența piața publicitară. „Din câte am înțeles, deja o influențează, pentru că casa de publicitate care deservește holdingul lui Dodon își repoziționează ofertele  pentru a încerca să rupă mai mult din „plăcinta” consumată  cu mare succes de către holdingul lui Plahotniuc”, susține Petru Macovei.

Potrivit directorului executiv al API, lucrurile pe piața audiovizuală din Republica Moldova continuă să se înrăutățească, iar CA este un actor pasiv și chiar contribuie, prin inacțiunile sale, la degradarea situației.


Sursa: Asociația Agențiilor de Publicitate din Moldova

Anterior, mai multe posturi tv s-au adresat la Consiliul Concurenței (CC) cu privire la o posibilă înțelegere de cartel între sales-house-urile Casa Media (vinde publicitate pentru Prime, Canal 2, Canal 3, Publika TV, CTC-Mega, Familia Domașnii , N4 и Ren-Moldova) și Exclusive Sales House (Exclusive TV, NTV Moldova). Posturile petiționare susțineau să ambele case de vânzări ar fi convenit ca, din cuantumul total al bugetului publicitar, 80% să revină casei de vânzări Casa Media, iar restul 20% – casei de vânzări Exclusive Sales, fapt negat de ambele case de publicitate.

Precizăm că Exclusiv Sales House aparține deputatului socialist Corneliu Furculiță prin intermediul companiei Publicația Periodică Exclusiv Media SRL. Furculiță mai deține posturile de televiziune NTV Moldova, Exclusiv TV (retransmite TNT), ziarele „Argumentî i Faktî” și ziarul Komsomoliskaia Pravda v Moldove, la fel, prin intermediul companiei PP Exclusiv Media SRL. 

Pe site-ul ziarului Aif.md la capitolul televiziuni se menționează trei posturi tv: NTV Moldova, TNT Bravo și Accent TV.

Cine va pierde și cine va câștigă pe piața de publicitate

Dar ce cred specialiștii din domeniul publicității despre aceste schimbări de pe piața media? Directorul Executiv al Asociației Agențiilor de Publicitate din Moldova (AAPM), Galina Zablovskaya, susține că natura relațiilor dintre casele media menționate, nu va fi afectată, impactul va fi mai curând asupra redistribuirii bugetelor și, în general, asupra pieței publicitare.
 

Casa Media poate pierde puțin din audiență, dar ea  are o cotă mare pe piață. Probabil, Prime TV speră să facă emisiuni asemănătoare cu cele difuzate de Pervîi Kanal, dar într-o interpretare autohtonă. Analizând însă impactul unor proiecte similare, pe care le-a realizat până acum, este clar că nu poți atinge cu forțe proprii nivelul ratingului pe care îl oferă contentul de la Moscova. „Pole Ciudes” se identifică cu Iacubovici. Sau încercați să-l înlocuiți pe Pozner – este imposibil. De aceea nu va fi simplu, deși ei speră că vor fi mai buni”, susține Zablovskaya.
Specialista în domeniul publicitar mai spune că, în cazul dat, încă nu este clar în ce format va emite postul Accent TV și că acest lucru este important pentru acoperirea mediatică. De menționat că, în prezent, Accent tv își difuzează contentul prin distribuitori de servicii. „Nu știm ce vor difuza în direct, ce proiecte proprii vor avea, ce vor da în reluare, ce fel de conținut vor avea. Nu este clar cum va fi distribuit semnalul. Dacă va rămâne sau nu în frecvența undelor metrice pe care le are Prime... Deci, aici contează și chestiunea tehnică cu privire la acoperirea Republicii Moldova. Va fi în banda de frecvență a undelor decimetrice sau cum? Nu știm. Ceea ce cunoaștem cu toții, e că avem patru benzi de frecvență a undelor metrice – Moldova 1, Prime, Canal 2, Canal 3, iar a cincea nu există”, a menționat Zablovskaya.

Aceasta crede că, la fel de important este și faptul cine va vinde publicitate pentru Accent TV. „De exemplu, Nova TV vinde publicitate pentru RTR Moldova, iar ratingul acestui post crește foarte mult în ultimul timp. Dacă va vinde Nova TV, atunci situația de pe piața media se va schimba substanțial. Dacă Exclusiv Sales House va adăuga la posturile sale și Accent TV, atunci acesta va deveni un sales-house foarte serios, care  va crea  o concurență puternică pentru Casa Media. Dacă va fi vorba de un sales-house nou mic, atunci va depinde de managementul acestei case de vânzări. Ca în cazul Pro TV, care are un management foarte bun”, a adăugat Galina Zablovskaya.

Volumul pieței publicitare în Republica Moldova ajunge la circa 14 milioane de euro în anul 2018, potrivit datelor Asociației Agențiilor de Publicitate din Moldova. Dintre care, de exemplu, din luna ianuarie până în august 2018, volumul de publicitate prin Casa Media  a fost de 4.711.111 euro, Exclusiv Sales House 1.141.353 euro, iar Nova TV 1.013.651 euro.

Postul Prime TV este unul dintre cele mai vizionate din Republica Moldova, atât conform datelor companiei de măsurare a audienței tv, cât și sondajelor sociologice.