Eşti aici

Postul de radio Vocea Basarabiei nu mai transmite emisiunile Radio Europa Liberă. Administrația Vocea Basarabiei a refuzat să explice cauzele

25 Octombrie 2018
1953 de afişări
De ceva timp, programele Europei Libere nu mai sunt difuzate pe undele Vocii Basarabiei (VB). După 17 ani de colaborare, noua administrație a postului VB a decis să nu mai prelungească contractul de retransmisie a emisiunilor de la postul Radio Europa Liberă (RFE/RL). Despre aceasta ne-a informat conducerea RFE/RL, însă administratoarea postului VB a refuzat să vorbească cu noi pentru a ne confirma și a ne explica din ce cauză a fost luată această decizie. Reprezentanții Consiliului Coordonator al Audiovizualului (CCA) susțin, la rândul lor, că nu au fost informați despre o eventuală schimbare a grilei de emisie a postului VB.

Șefa departamentului Moldova al postului de Radio Europa Liberă, Oana Serafim, a precizat pentru Media-azi.md că administrația Vocea Basarabiei i-a anunțat despre faptul că nu mai dorește să prelungească contractul de emisie încheiat cu RFE/RL și că nu le-a oferit nicio explicație oficială în acest sens. „Am avut un răspuns clar și ferm că vor să renunțe la noi”, a afirmat Oana Serafim.

Potrivit contractului, acesta putea fi întrerupt de orice parte, fără invocarea anumitor motive. „Nu avem o declarație scrisă oficial, dar contractul le permite să încheie colaborarea, ca și nouă. Și noi putem să închidem contractul fără să le dăm explicații”, a precizat Oana Serafim.

Partea logistică a contractului dintre Europa Liberă și Vocea Basarabiei a fost asigurată de către agenția The United States Agency of Global Media (USAGM). Reprezentanta agenției din partea Europei Libere din Republica Moldova, Victoria Tataru, a menționat pentru Media-azi.md că administratoarea postului Vocea Basarabiei,  Oxana Talmaci, i-a anunțat prin telefon despre încetarea contractului.

Am contactat-o de mai multe ori la telefon pe Oxana Talmaci pentru a afla din ce cauze administrația postului a decis să nu mai transmită emisiunile Europei Libere. Deși inițial a răspuns la apelurile noastre, aceasta nu a dorit să ne spună dacă a întrerupt contractul, afirmând că va reveni cu un telefon. Ulterior însă ea  nu a mai răspuns nici la apelurile noastre și nici la mesaje.

Reprezentanții CCA au declarat, la rândul lor, pentru Media-azi.md, că nu au fost informați despre schimbarea grilei de emisie a postului Vocea Basarabiei, așa cum reiese din obligațiile radiodifuzorilor. „Ei, conform procedurii, trebuiau să notifice CCA și să modifice Concepția generală a serviciilor de programe și să o aprobe din nou. La noi așa informație nu a parvenit. Noi nu avem scrisoare din partea lor că au renunțat la programele de la Europa Liberă și nici cerere de a modifica Concepția generală a serviciilor de programe”, a declarat Lidia Viziru, șefă adjunctă  a Direcției generale licențiere, autorizare și monitorizare CCA.

Licența de emisie pentru postul de radio Vocea Basarabiei aparține companiei Vocea Media, fondatorul căreia este Dorel Balan. Anterior, portalul Anticorupție.md scria că Vocea Media SRL a preluat prin cesiune licența postului de televiziune Vocea Basarabiei și a postului de radio cu aceeași denumire în 2017, de la Canal X, fondată de administratorul Caravita, firmă vizată în dosare de corupție privind fraudele bancare. Compania care a preluat licenţele a fost creată cu doar două săptămâni înainte de depunerea solicitării de cesionare la Consiliu. 

În aprilie 2018, Media-azi.md a scris despre faptul că postul tv Canal 2 care anterior a aparținut președintelui PD Vladimir Plahotniuc, iar în prezent se află în proprietatea consilierului său politic Oleg Cristal, și-a deschis un studio local în orașul Nisporeni, iar  redacția acestuia își împarte sediul cu alte două televiziuni și posturi de radio – Radio Noroc, Radio Vocea Basarabiei, Noroc TV și Vocea Basarabiei TV.

UPDATE: După publicarea articolului, pe site-ul voceabasarabiei.md a apărut o precizare în legătură cu sistarea transmisiunii emisiunilor realizate de Europa Liberă. Potrivit acesteia, Vocea Basarabiei nu ar fi „reziliat unilateral contractul de colaborare cu REL”, ci acesta nu a fost prelungit, după ce a expirat în luna septembrie. Administrația postului susține că nu a prelungit contractul de colaborare cu Radio Europa Liberă pentru că a decis să aloce spațiul de emisie principalului buletin de știri al zilei, difuzat simultan atât la TV, cât și la radio.

Referitor la refuzul de a vorbi cu reporterul Media-azi.md, Vocea Basarabiei a precizat că a „evitat comunicarea cu autorii acestui articol”, pe care îl consideră defăimător, pentru că ar fi sesizat din start că sunt „tendențioși”.