Eşti aici

Popularitatea TV în funcție de cine „arvonește”: „Primul în Moldova” a ocupat poziția postului Prime în grila Moldtelecom

06 Decembrie 2019
616 afişări
Postul de televiziune „Primul în Moldova”, afiliat socialiștilor, și cel care transmite emisiunile Pervîi Kanal de la Moscova, ocupă în prezent poziția 2 în grila Moldtelecom, operatorul național de telecomunicații în care statul este acționar unic. Anterior, pe acest loc în grila Moldtelecom se afla postul Prime TV, al ex-liderului PD Vlad Plahotniuc, care acum a trecut pe locul 8. Precizăm că în grila veche a Moldtelecom „Primul în Moldova” se afla pe locul 25. Modificări similare în grila Moldtelecom au mai avut loc în zilele de 14 și 15 noiembrie 2019, când Guvernul Sandu fusese demis, iar Guvernul Chicu încă nu își obținuse legitimitatea în Parlament.

Am încercat să aflăm cum explică Moldtelecom aceste fluctuații bruște în grila posturilor tv. Șefa Secţiei Relaţii cu Publicul şi Evenimente, Irina Vicol, ne-a trimis următorul răspuns la această întrebare: „Ținem să vă informăm că modificările în grila IPTV sunt efectuate în baza popularității posturilor TV și a relațiilor contractuale negociate cu deținătorii acestora”.


Grila Moldtelecom.

Potrivit raportului „Evoluţia pieţei de comunicaţii electronice în trimestrul II – 2019” al Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANARCETI), numărul utilizatorilor de servicii TV contra plată de la Moldtelecom constituie 68.801 de persoane. Operatorul național este depășit la acest capitol de SRL  TV BOX (reprezentată de StarNet Soluții), care deține prima poziție, cu un număr de 98.711 de persoane.

Ordinea grilei tv de la StarNet arată altfel. Aici primele poziții apar în ordinea următoare – Jurnal TV, TV 8, PRO TV, TVR Moldova, iar pe locul 5 se află postul de televiziune Prime TV. În grila StarNet postul de televiziune Primul în Moldova se află pe locul 33.

Grila Star Net (TV Box).

Fondator al StarNet este Alexandru Machedon, unul dintre finanțatorii Partidului Politic Platforma Demnitate și Adevăr și șeful staff-ului de campanie al liderului PPDA Andrei Năstase.

Potrivit datelor companiei TV MR MDL (reprezentanta AGB Nielson), care măsoară audiența televiziunilor, Prime TV a deținut mult timp primele poziții în topul de audiență. De ceva timp, Prime deja se  situează pe locul 2 în acest top, iar „Primul în Moldova”, deși a apărut recent pe piață, se poziționează  pe locul 5.


Rating-ul media a posturilor tv pe minut pentru perioada 25.11.19-01.12.20. Sursa: TV MR MDL

De menționat că, pe 14 noiembrie, Moldtelecom a mutat Prime tv de pe poziția 2 pe locul 12, însă  pe 15 noiembrie, a doua zi, fără explicații, s-a revenit la grila veche.  Atunci, compania care reprezintă interesele Prime și-a exprimat nemulțumirea față de decizia Moldtelecom și a amenințat operatorul de telecomunicații cu amenzi. Ulterior, postările și știrile cu asemenea mesaje au fost șterse de pe site-ul publika.md. 
 
Posturile de televiziune „Primul în Moldova” și Accent TV aparțin companiei Telesistem SRL, fondată de Vadim Ciubara, proprietarul Media Invest Service (Медиа Инвест Сервис OOO – 100%), despre care jurnaliștii de investigație RISE Moldova au scris că ar fi „consilierul din umbră” al președintelui Igor Dodon.