Eşti aici

Partizanatul politic și informarea dintr-o singură sursă rămân a fi piatra de încercare pentru posturile monitorizate de CJI

17 Octombrie 2019
263 de afişări
Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a lansat joi, 17 octombrie, cel de-al treilea raport de monitorizare, care examinează  comportamentul radiodifuzorilor în săptămâna 5-11 octombrie. Odată cu amplificarea campaniei electorale s-a constatat creșterea numărului de posturi tv, care au favorizat sau defavorizat anumiți candidați, se menționează în raport.

Directoarea executivă a CJI, Nadine Gogu, a menționat că o problemă comună pentru majoritatea posturilor tv monitorizate constă în faptul că o bună parte a subiectelor electorale au fost bazate pe o singură sursă de informare, fără a trata subiectele în profunzime.

Astfel, furnizorul de media audiovizual național Moldova 1, deși nu a favorizat sau defavorizat vreun candidat prezentat la tv, totuși nu a asigurat pluralismul de opinie, oferind acces pe post doar la circa jumătate din candidați.

Posturile de televiziune Prime TV și Publika TV, la rândul lor, au reflectat majoritatea concurenților electorali neutru cu excepția candidatului blocului ACUM, Andrian Năstase, pe care l-a prezentat în lumina negativă. În context, Nadine Gogu, a adus drept exemplu materialul difuzat de Prime TV despre accidentarea unui jucător la un meci de fotbal, organizat sub egida Ministerului Afacerilor Interne, în care s-a pomenit de mai multe ori că la cupă a participat „ministrul degrevat” Andrei Năstase. Iar, într-o altă știre s-a dat și replica lui Năstase, care a calificat acest incident drept nesemnificativ. „Un incident minor: astfel a calificat ministrul degrevat al Afacerilor Interne, Andrei Năstase, accidentarea gravă...”, a citat din știre Nadine Gogu.

Radiodifuzorul Jurnal TV a asigurat un pluralism al opiniilor, însă Andrei Năstase a beneficiat de un număr relativ mai mare de apariții.

Raportul constată că posturile de televiziune NTV Moldova și Accent TV a continuat să promoveze candidații PSRM, în special pe Ion Ceban, favorizându-i atât prin spațiul mare alocat, cât și prin contextul pozitiv al aparițiilor cu diferite surse, inclusiv de la cetățeni. „Remarcăm că în raport cu Ion Ceban la NTV Moldova, de exemplu, au fost folosite de fiecare dată titluri afirmative, ferme. De exemplu: Voi reamenaja spațiile, vom asigura suburbiile cu gaz, vom oferi soluții pentru problema fondului locativ și tot așa. În cazul altor concurenți tonul este mai neutru: el propune, vrea să facă asta. E foarte subtil, dar există o diferență și noi, ca telespectatori, nu întotdeauna putem să ne dăm seama când vizionăm astfel de știri și, de fapt, ni se transmit anumite mesaje”.

Tot la aceste posturi s-a remarcat o atitudine părtinitoare față de candidatul Partidului Nostru la funcția de primar al orașului Bălți Renato Usatîi.

Postul de televiziune RTR Moldova s-a remarcat prin faptul că îl favorizează pe Ion Ceban, prin număr relativ mare de materiale, care au reflectat activitatea acestuia.

PRO TV și TV 8 nu au defavorizat sau favorizat vreun candidat electoral. Totuși, Nadine Gogu a remarcat că la postul TV8 se utilizează un stil ironic, uneori. De exemplu, s-a scris că susținerea unui partid „a crescut ca pe drojdii”. Nadine Gogu recomandă ca în campania electorală posturile tv să se obțină de astfel de stil, pentru a nu fi învinuiți de părtinire.

Televiziunea Centrală a favorizat clar reprezentanții Partidului Șor, defavorinzându-l pe Andrei Năstase.

În total au fost monitorizate 10 radiodifuzori: Moldova 1, Prime TV, Publika TV, Jurnal TV, RTR Moldova, NTV Moldova, Accent TV, PRO TV, TV 8 și Televiziunea Centrală.

În primele două rapoarte CJI a atras atenția că posturile de televiziune NTV Moldova, Accent TV și Televiziunea Centrală au favorizat sau defavorizat anumiți concurenți și a sesizat despre aceasta Consiliul Audiovizualului.