Eşti aici

Mass-media în campania electorală: Trei din cele zece posturi tv monitorizate de CJI continuă să favorizeze anumiți candidați electorali

10 Octombrie 2019
364 de afişări
NTV Moldova și Accent TV l-a favorizat și în săptămâna a doua a campaniei electorale pe candidatul socialiștilor Ion Ceban, iar Televiziunea Centrală - pe candidații Partidului Șor. Despre aceasta menționează cel de-al doilea raport de monitorizare a mass-mediei în campania electorală, realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și lansat joi, 10 octombrie, în cadrul unei conferințe de presă. Raportul se referă la comportamentul a 10 posturi TV în cea de-a doua săptămână a campaniei electorale (28 septembrie - 4 octombrie).

Directoarea executivă a CJI, Nadine Gogu, a menționat că mari schimbări față de primul raport nu s-au constatat, iar cele trei posturi – NTV Moldova, Accent TV și Televiziunea Centrală – continuă să favorizeze anumiți candidați. „Concluzia generală este că s-a păstrat aceeași tendință înregistrată în raportul numărul 1 de monitorizare pe care l-am lansat săptămâna trecută. Tendința e că trei posturi tv cu acoperire regională fac partizanat politic în favoarea anumitor concurenți electorali, iar alte șapte posturi de televiziune au un comportament mult mai echilibrat și încearcă să reflecte campania neutru, imparțial și echilibrat”, a afirmat Nadine Gogu.

Astfel, conform raportului,  Accent TV și NTV Moldova, care au o politica editorială asemănătoare, au promovat clar și masiv candidatul PSRM Ion Ceban.

Nadine Gogu a adăugat în cadrul conferinței de presă că, atât la postul public de televiziune Moldova 1, cât și la postul privat de televiziune de limba rusă RTR Moldova, deși au reflectat echidistant și neutru campania, s-a observat o prezență mai mare a candidatului Ion Ceban. Unele știri au fost prezentate și în context pozitiv.

Un alt post, care s-a manifestat prin părtinire, este Televiziunea Centrală, care i-a favorizat pe candidații Partidului Șor din Valeri Klimenco din Chișinău, și Pavel Verejan din Orhei. Nadine Gogu a subliniat că, deseori, reporterii de la acest post de televiziune   făceau anumite comentarii despre campania electorală, pe care apoi sursele abordate de ei le confirmau. De asemenea, în materialele lor au fost difuzate și îndemnuri directe de a vota pentru anumiți candidați.

O altă problemă constă în faptul că în mai multe știri conflictuale lipsea reacția persoanelor vizate, iar reporterii motivau că acestea nu le-au răspuns la telefon.

Posturile de televiziune Prime și Publika, care, la fel, au fost abordate împreună pentru politica editorială aproape identică, în mare parte au avut un comportament corect, în general, dar l-au defavorizat pe  candidatul Blocului ACUM/DA/PAS, Andrei Năstase, prezentându-l  într-un context negativ. Nadine Gogu a menționat că la aceste posturi s-au observat doar câteva cazuri de materiale tendențioase. De exemplu, a fost difuzată o știre dedicată integral declarației de avere a lui Andrei Năstase, în timp ce declarațiile de avere ale celorlalți concurenți au fost trecute cu vederea.

O altă știre tendențioasă s-a referit la candidatul la Renato Usatîi, PN, candidat la șefia Primăriei Bălți, despre care s-au transmis, în context, anumite informații cu imaginile de arhivă despre tentativa de asasinat a unui om de afaceri din Rusia.

La postul de televiziune Jurnal TV, majoritatea absolută a materialelor au fost imparțiale și doar o singură știre l-a favorizat ușor pe Renato Usatîi, inclusiv prin informația din context. Pe lângă promisiunile electorale ale acestuia, Jurnal TV a inclus detalii despre modul în care Usatîi a câștigat alegerile în 2015, din primul tur, cu majoritatea covârșitoare de voturi, însă nu a menționat nimic despre dosarele candidatului.

Postul de televiziune TV8 a prezentat marea majoritate a materialelor imparțial și obiectiv și doar într-o singură știre, despre lansarea în campanie a lui Renato Usatîi au fost incluse informații care îl favorizează – alegerile câștigate în 2015 și renunțarea ulterioară la mandat, dar fără a detalia cauzele din care acesta a fost nevoit să plece din țară.

Potrivit raportului, PRO TV Chișinău a reflectat, în mare parte, corect și imparțial campania și a asigurat acces pentru toți candidații electorali din Chișinău. Totuși, candidatul PUN Octavian Țîcu a beneficiat de o reflectare relativ mai pozitivă, în raport cu alți candidați, fiind citat sau menționat de mai multe ori. În trei cazuri, Pro TV a eșuat să asigure echilibrul surselor. Într-o știre despre Svetlana Popa, candidata PSRM în circumscripția uninominală nr. 33, s-a făcut trimitere la dezbaterile de la Pro TV din ziua precedentă, la care Popa nu a participat. Moderatoarea a anunțat că a vrut să o întrebe despre mai multe activități ilegale din timpul guvernării comuniste în care a figurat și numele Svetlanei Popa, însă știrea nu a fost echilibrată cu opinia persoanei vizate.

Nadine Gogu a adăugat că și sondajele de opinie prezente în știri îi favorizează pe cei mai cotați candidați, cum ar fi Ion Ceban și Andrei Năstase, pentru că ei apar în top-urile de preferință ale respondenților.

Raportul conține și recomandări atât către radiodifuzori, cât și pentru autoritatea de reglementare. Astfel, CJI solicită  Consiliului Audiovizualului să se autosesizeze și să folosească rapoartele de monitorizare pentru a evalua dacă posturile tv monitorizate au respectat dreptul la informare completă, obiectivă şi veridică.
 
Directoarea executivă a CJI Nadine Gogu a amintit că primul raport de monitorizare al CJI a fost expediat la CA, cu solicitarea ca autoritatea de reglementare în audiovizual să se autosesizeze pe marginea acestuia, dar răspunsul Consiliului a fost unul  vag. Precizăm că în ședința din 8 octombrie, în cadrul căreia membrii CA au examinat propriul raport de monitorizare, președintele CA Dragoș Vicol afirma că la CA nu ar fi parvenit sesizări cu privire la comportamentul anumitor posturi tv.