Eşti aici

Majoritatea radiodifuzorilor continuă să facă partizanat politic în alegeri, conform celui de-al doilea raport de monitorizare CJI

08 Mai 2018
503 afişări
Cele șapte din zece posturi de televiziune monitorizate în perioada 28 aprilie – 4 mai 2018, care în perioada precedentă nu au reflectat corect și echidistant campania electorală, continuă să facă partizanat politic. Cel de-al doilea raport de monitorizare a comportamentului mass-media în campania electorală, lansat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) la 8 mai, constată că radiodifuzorii au promovat agenda politică a anumitor candidați în alegerile locale noi din 20 mai 2018, favorizând sau defavorizând anumiți concurenți electorali.
 
Astfel, datele monitorizării arată că majoritatea posturilor TV au omis să ofere acces egal tuturor concurenților electorali înregistrați în campanie, neasigurând nici pluralismul de opinie, nici echilibrul surselor.
 
Astfel, radiodifuzorii naționali Prime TV, Canal 2 și Publika TV, care au anunțat că nu vor reflecta campania electorală, au continuat să difuzeze multiple materiale cu caracter electoral direct și indirect în buletinele de știri. Majoritatea acestora au favorizat-o masiv pe candidata independentă Silvia Radu, în timp ce altele au avut un caracter denigrator față de candidatul PPDA/PAS/PLDM, Andrei Năstase.
 
S-a remarcat intensificarea derapajelor la postul NTV Moldova și îndeosebi la Accent TV, care l-au promovat intens pe candidatul PSRM, Ion Ceban, defavorizând-i în același timp pe Andrei Năstase, PPDA/PAS/PLDM și Constantin Codreanu, PUN.
 
La Jurnal TV s-a observat favorizarea candidatului PPDA/PAS/PLDM, Andrei Năstase, și  defavorizarea candidatei independente Silvia Radu. În același timp, postul s-a evidențiat prin reflectarea imparțială a tuturor candidaților care au organizat evenimente de campanie pentru presă.
 
La RTR Moldova reflectarea a fost relativ echilibrată, remarcându-se o ușoară favorizare a Reghinei Apostolova, Partidul Șor, și o ușoară defavorizare a lui Constantin Codreanu, candidatul PUN.
 
Postul public de televiziune Moldova 1, precum și posturile private Pro TV și TV 8 au avut un comportament echilibrat, oferind acces majorității concurenților electorali în știri, fără a favoriza sau defavoriza evident vreunul din candidații campaniei pentru alegerile locale noi.
 
Prin monitorizarea mass-media CJI își propune să informeze publicul cu privire la comportamentul mass-media în campania electorală și accesul concurenților electorali la mass-media, dar și să sesizeze instituțiile de reglementare cu privire la tendințele în măsură să afecteze performanța mass-media sau să compromită abilitatea acestora de a oferi publicului informații veridice, echidistante și pluraliste.
________________________________
Raportul de monitorizare este realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent în calitate de partener în cadrul proiectului „Mass-media în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova” (MEDIA-M), finanțat de USAID și implementat de Internews. Proiectul MEDIA-M își propune să promoveze dezvoltarea unei prese independente și profesioniste în Moldova, oferindu-le cetățenilor acces la o diversitate de perspective și contribuind la formarea unui sector media mai rezistent la presiuni politice și financiare.